Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan-cookie går ej ta bort

Produkter
(logga in för att koppla)

laban l

Medlem
Av någon anledning kan jag inte nollställa cache-minnet, eller vad det är, på min dator. Det vill säga jag kan nollställa adressfältet i Internet Explorer 6 på allt utom en del Fotosidan-adresser.

Det gör alltså att när jag skrivit "www.f" så kommer hela adressen upp i rullgardinsmenyn.

Jag har tagit bort cookies och filer och rensat tidigare via Verktyg-menyn. Jag har också sökt efter fotosidan-cookier och också försökt radera index.dat i cookie-foldern, men se det går inte.

Visserligen är det väl trevligt att Fotosidan etsat sig fast i min dator, men kan någon kodsnickare tala om varför, och om jag kan välja själv vad som ska finnas i min burk?

Operativsystem: Windows XP.

/Lars-Olov

Under "Egenskaper för Internet"
(Verktyg/Internet-alternativ)
så har du sektionen Tidigare:
Sätt "Antal dagar som sidan sparas" till 0
och klicka på "Rensa Tidigare".

Detta kan även göras med IE stängt om du
högerklickar på IE-ikonen och väljer "Egenskaper"

Nä, det funkar inte. Ingenting som jag gjort via verktyg-menyn fungerar. Jag har också rotat runt bland flikarna och ändrat det jag tycker skulle kunna fungera, men uppenbarligen är det något annat.

Magnus: Nej, det har jag testat. Och det äregentligen flera internetsidor jag får upp, inte bara en - www.fotosidan.se/classifiedads bland annat.

Mats: Jo, det funkade, men då är det ju inte mitt vanliga konto och sidorna kommer tillbaka när jag loggar in mig igen (som du skrev). Jag skulle ju kunna radera det kontot förstås och skapa det igen, men det känns som rejält mycket strul för att återställa mina inställningar.

Det borde finnas något annat sätt att radera tycker jag.

Kanske är detta fel forum att dryfta saken i i och för sig ...

Jag är inte riktigt med på vad du far efter - vad är problemet?
För att få bort otosidan.se som prefix på www.f i adressfältet i browser får du tömma History. För att få bort cookien som skapas av Fotosidan måste du logga ut. Alternativt radera den från cookieskatalogen. Dock kan du inte vara inloggad utan att ha en cookie.

Joker skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du far efter - vad är problemet?
För att få bort otosidan.se som prefix på www.f i adressfältet i browser får du tömma History. För att få bort cookien som skapas av Fotosidan måste du logga ut. Alternativt radera den från cookieskatalogen. Dock kan du inte vara inloggad utan att ha en cookie.

Aha! Jag trodde du menade att man skulle logga ut från Windows XP och logga in som annan person. Haha. Och jag som joxade runt en halvtimme i XP med olika användare jag skapade och raderade allt eftersom.

Fotosidan loggar jag ut från. Och History har jag tömt. Det vill säga om det är Tidigare i Verktyg-menyn/Internet-alternativ i Explorer. Jag har rensat allt man kan där och i de andra flikarna man kan välja, i någon veckas tid. Plus att jag letat efter cookier på alla ställen jag kommit på för att försöka radera "manuellt". Det är rätt skumt. Nu har en Hemnet-sida dykt upp också.

"Spionletarprogrammen" Spybot och Adware finner ingenting. Börjar tro på tomtar och buggar snart.

Hej Joker!
Jo, den har jag funnit och raderat, men det försvinner inte för det. Dock har jag inte lyckats radera index.dat i den mappen eftersom den används av andra program, vilket jag har tolkat som systemet eftersom inga andra program varit igång. Jag har då också tagit bort skrivskydd etc, men det fungerar i alla fall inte.

Möjligen ligger det en textsnutt i den filen.

Cookies har inget med funktionen som föreslår adresser när du skriver i adressfältet, det styrs som sagt av History. Töm den enligt tidigare instruktioner här.

En annan minnesfunktion kallas "Auto Complete", den föreslår tidigare inmatningar i formulärfält och lösenordsfält. Detta kan man också slå av/tömma:

Tools -> Internet Options -> Fliken "Content" -> Knappen "Auto Complete"

(Jag är osäker på vad allt heter i svenska versioner, sorry)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar