Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOTOs 50mm TEST - Fast utan Sony SEL55Z, obegripligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Köpte senaste utgåvan Sommarnumret av tidskriften FOTO.
Ett stort 50 mm PRIME test som såklartt vanns av Zeiss OTUS 55mm f1,4.
Men var var "Lill-Otus"? Sonys superskarpa 55mm.
Gillar inte FOTO Sony?
Själv är jag mer än nöjd med skärpan på Sony 55mm. Som ett teleobjektiv, det går så bra att "Zooma" in i Lightroom och detaljstudera!

Tidningen FOTO har väl aldrig varit något annat än en förlängning på Canons och Nikons reklamavdelningar. Då kan man ha med Zeiss OTUS eftersom den kan fås med fattning för dessa märken men det går ju inte att sätta på en Sony FE 55 på en Canon. Alltså faller den bort. Risken finns ju annars att någon skulle få för sig att köpa en annan kamera än Canon/Nikon.

Så skulle det kunna vara men vi vet ju att pressen är oberoende och inte har några allianser med industrin. Alltså var det bara en miss i researchen före testets genomförande. Det händer lite då och då. Jag läser förvisso inte tidningen FOTO annat än om jag råkar hitta något ex på något väntrum eller dylikt. Men på sextio- och sjuttiotalen läste jag den lite oftare. Men även då var det ganska mycket slarv när det någon gång skrevs om Minolta som jag använde då och därför kände till lite mera. När de till exempel testade första kameran som hade en avtryckare som kände av hudens kapacitans (tror jag det hette) och därmed startade elektroniken och mätningen så klagade testskribenten på detta, för hur skulle det fungera när man hade handskar eller vantar? Hade skribenten bemödat sig att läsa manualen så framgick det där att det också gick att trycka ner avtryckaren en aning som alternativ till fingerpåläggningen. Nu vet jag inte om det var lika mycket fel som slank igenom med andra märken eftersom jag inte kunde kontrollera det. Men slarvigt var det.

Kanske samma sak idag med Sonys 55:a (som jag har och verkligen gillar).

Köpte senaste utgåvan Sommarnumret av tidskriften FOTO.
Ett stort 50 mm PRIME test som såklartt vanns av Zeiss OTUS 55mm f1,4.
Men var var "Lill-Otus"? Sonys superskarpa 55mm.
Gillar inte FOTO Sony?
Själv är jag mer än nöjd med skärpan på Sony 55mm. Som ett teleobjektiv, det går så bra att "Zooma" in i Lightroom och detaljstudera!

Det är rätt begripligt om man läser utgångspunkten för testet; ljusstarka normalobjektiv för fullformat. Och med ljusstark avses bländare 1,4 eller bättre. Skulle även normalobjektiv med ljusstyrka 1,8 vara med hade testet blivit betydligt större.
Märkligt att det alltid är Sony-användare som ser konspirationer varenda gång något inte faller i smaken...

Tidningen FOTO har väl aldrig varit något annat än en förlängning på Canons och Nikons reklamavdelningar. Då kan man ha med Zeiss OTUS eftersom den kan fås med fattning för dessa märken men det går ju inte att sätta på en Sony FE 55 på en Canon. Alltså faller den bort. Risken finns ju annars att någon skulle få för sig att köpa en annan kamera än Canon/Nikon.

Skrattade när jag läste detta. Inte för att jag tror att det överensstämmer med verkligheten utan för att jag tänkte att nu tar det hus i h-e.

Men det verkar det inte ha gjort. Jag delar Christians åsikter i hans inlägg vad gäller konspirationsteorier och hållet varifrån de oftast kommer.
Däremot tycker jag att man gott kan anse f/1.8 som ljusstarkt nog och stoppat in FE 55/1.8 Z som en jämförelse hur bra ENDAST EN ny glugg från "ljussvaga" f/1.8 - gruppen stod sig. Hade knappast gjort testet speciellt större.

Trots att jag huvudsakligen kör Nikon har jag en A7R som jag använder till olika gluggar med adapter, men äger också ett (endast 1) dedicerat objektiv till FE-fattningen och det är just 55/1.8 Z.

Har testat det tillsammans med lånat Otus och det är mycket svårt att se skillnad mellan resultaten.
(Otus på D800 och 55/1.8Z på A7R där kamerorna har i princip samma 36mp sensor).

Visst är det kul att en liten glugg som FE 55/1.8Z vägandes 295 gram kan matcha objektiven som var med i FOTO:s test.

Och kanske ännu roligare att Sigmas Art-serie presterar så bra i både 35 och 50mm läge till ett relativt lågt pris.

Men inte f-n gråter jag för att 55/1.8 Z inte fanns med i testen. Det räcker med att JAG som använder det vet det. Och jag tror faktiskt att de flesta initierade Sonyanvändare vet att den gluggen är bra även om de inte råkar ha den.

//Lennart

Fotos tester är de jag litar mest på faktiskt, bästa fototidningen i övrigt också tycker jag. Förstår faktiskt inte kritiken.

Fotos tester är de jag litar mest på faktiskt, bästa fototidningen i övrigt också tycker jag. Förstår faktiskt inte kritiken.

Håller helt med Foto är en tidning med ambitioner. Fattar ju att man man vill se sitt favvo bedömmas i en bra tidning, men man får väl glädjas åt det som bjuds och det finns säkert tusen andra tester där man kan läsa om sin favorit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar