Annons

Fotorygga med plats för mer

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt en rygga som klarar mitt d7000 hus och 3 normalstora gluggar (60mm Macro, 18-105 samt 35mm), och gärna stativ.

Men... jag är oftast ute några timmar (jag går dock inga långturer) jag skulle även vilja få plats med regnkläder, mackor, termos kaffe och kanske ett sittunderlag. Så en kombination av vanlig rygga och fotoväska vore ultimat.

Några förslag

Edit: hittade ett förlag på Lowepro Photo Sport i en annan tråd, har ni någon erfarenhet av denna? Den ser inte ut att rymma mer än hus och glugg i "fotodelen"?
 
Den rymmer nog dina prylar men det är på håret. Jag gav flickvännen en sådan i julklapp (Photo Sport 200) och den rymmer bara hennes D5000 med vidvinkelzoom (12-24/4), 85/3,5 och 35/1,8 om man trixar lite.

Själv har jag just beställt en F-stop Loka från CameraNu.nl. Det är en betydligt bättre ryggsäck i grunden och själva kamerainsatsen är utbytbar (finns i 10 storlekar). Jag valde en insats i storlek M, den rymmer gott och väl min D300 med tre ganska stora f/2,8-objektiv. Kolla på deras hemsida, där finns många bra bilder och info om väskorna. Www.fstopgear.com
 
Den rymmer nog dina prylar men det är på håret. Jag gav flickvännen en sådan i julklapp (Photo Sport 200) och den rymmer bara hennes D5000 med vidvinkelzoom (12-24/4), 85/3,5 och 35/1,8 om man trixar lite.


Var i nedre facket du fick plats med dessa prylar, tänkte man kanske kunde lägga en glugg i det övre och ändå ha plats med extra?
 
Hon lägger kameran med 85/3,5 i stora facket och de två andra objektiven i det undre facket (allt detta i den sidöppnade kameramodulen). I resten av väskan får det plats en hel del, tröja, regnbyxor, matsäck och småprylar. Man får kanske inte ner en 1L-termos hur som helst i den men en mindre är inga problem. Det är ingen fjällvandringsryggsäck men räcker gott för dagsturer.

Lowepro'n som Karl-Johan föreslår verkar vara en ny variant av den PhotoTrekker jag haft i många år. Den rymmer en herrans massa prylar men är knappast tänkt att bära annat än fotoutrustning med. Dessutom tycker jag den verkar väldigt tung, 3,3kg tomvikt (!?) och onödigt stor för någon med bara ett par små objektiv (även om extrautrymmet naturligtvis går att använda till regnkläder och matsäck).
 
Ta en titt på Kata 3N1-33 eller dess systermodeller. Rymmer tillräckligt mycket och kan bäras antingen som sling (höger eller vänster) eller som ryggsäck och det går att fästa stativ baktill. Har en själv och är jättenöjd.

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.