Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Skottland den 18-27 maj!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag och sambon åker till Skottland i slutet av maj, resan är tänkt som en fotoresa och nu vill vi ha så mycket tips och ideér som det bara går!

En karta över skottland sitter upptejpad på dörren, allt som verkar intressant får en röd plupp och sen ska vi försöka få till nån rutt utifrån det!

En av mina patienter har tipsat mig om John O´Groats längst upp i norr som ett måste. Är det någon mer som har erfarenhet från det området, det ligger ju trots allt en bit upp.

Vi kommer flyga till/från Aberdeen och hyra bil där.. en bil som jag sen ska försöka hålla på rätt/fel sida av vägen...

Alla tips och råd mottages!

/Malin och Ture

Aaaaaaaaargh!! Jag blir svårt avundsjuk! :)
Vi var där i somras. Jag blev förtjust i Isle of Skye och hade gärna lagt mer tid ute på Isle of Lewis (Yttre Hebriderna) dit vi tog en tripp. Kolla gärna i mitt Skottlandsalbum, även om jag bara har några stycken bilder där.

Tänk på att det tar mkt längre tid att förflytta sig än vad man tror. Vägarna är ofta smala och snirkliga och det är svårt att köra om.

Är ni beredda på att ta lite dagsturer så är Munros en förteckning över alla toppar som är över 300 ft (ca 1000m). Vissa är svåra andra lätta. Det finns guideböcker som beskriver exakt alla topparna och hur man når dem.

Här finns lite info

http://walking.visitscotland.com/munros/

Vid Fort William så finns lift upp mot toppen. Tror att den är igång året om.

Martin: Ja det ska bli riktigt roligt! Kollade in dina bilder, snygga! Längtar!!

David: Jättebra tips om tiden att köra, sånt som man inte kan veta i förväg! Tackar! Bra tips om dagturer också, någon sån blir det säkert!

Som det ser ut på vår karta just nu kommer tyngdpunkten av resan ligga på Isle of Skye och nedåt The Trossachs, Glencoe och det området.

Mellan Fort William mallaig går en väg som i guideböckerna kallas vägen till öarna. Den sträckningen omnämns en del och verkar vacker. Någon som vet? Från Mallaig kan man ju sedan ta färja över till Skye.

Ett område som ömsom tilltalar oss och ömsom känns som man kan stå över denna gången är Cairngorms. Någon som har något att tycka där?

/malin

Skottland, Härligt tänker automatiskt "Highland"

Jag hyrde bil och åkte från Glasgow - Oban - Fort William tillbaks genom Bridge of Orky.

Oj vad mycket det finns att se....mycke batterier och minne går åt....så var rustade till tänderna.

En hel del vattenfall finns, härliga natur scenarior och glöm inte slotten.

Markera allt av intressant på kartan nu, när ni är i "Highlands" påverkar vädret det man verkligen får tid med.

Tyvärr regnade det när denna bild togs.....

Bilagor

• fall.jpg
    fall.jpg
    94.2 KB · Visningar: 514
Nu är vi hemma och har haft en underbar resa!
Mycket som strulade dock men det påverkade inte humöret i någon större utsträckning.. Eller.. När min D200 bestämde sig för att kasta in handduken på dag 3 var jag rätt grinig. Nu fungerade den dock av och till så...

Bilder finns att beskåda i min portfolio och det kommer fyllas på undan för undan!

http://www.tegelberg.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=166234

Underbara bilder Malin, kanske lite "enformig" portfölj. Saknar detaljbilder. jag längtar dit igen. Var där både 96 och 97. kanske det får bli en tripp till sensommaren, nu när man fått inspiration av dina bilder.

Åhh, Old Man of Storr and Quirang. Nu längtar jag ju tillbaka ju. Var där 04 senast, just på Isle of Skye och även Ben Nevis vid Fort William.

Skönt att höra att ni hade det bra, allt är ju inte foto. Så fint att bara gå omkring också.

Jeppe skrev:
Underbara bilder Malin, kanske lite "enformig" portfölj. Saknar detaljbilder. jag längtar dit igen. Var där både 96 och 97. kanske det får bli en tripp till sensommaren, nu när man fått inspiration av dina bilder.

Oj tack!

Jo det är helt underbart. Jag planerar redan "nästa gång".. så mycket man känner att man hade velat se mer av.. Tiden räcker inte till!

Å vilka underbara människor! Alltid hjälpsamma och vänliga! Kommer med tips och råd!

Vi blev tipsade om Coral Beach lite norr om Dunvegan. En helt vit strand bestående av krossade snäckskal och koraller... riktigt läckert.. Kommer mer bilder snart!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar