Annons

Fotoresa till Sarek

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!

Jag och en kompis planerar att åka till Sarek i sommar för en veckas vandring/foto och skulle vilja ha lite tips av er som varit där.

Har någon tips på bra hemsidor med info om Sarek, vandringsleder osv?

Något speciellt man behöver tänka på i utrustningsväg förtuom kamera, rejäla skor mm?

Alla tips är välkomna!

mvh

Myggmedel och Norrlands guld, så ni kan var er själva :)

Sorry men jag kunde inte låta bli.
Lycka till på eran expedition.

Hej igen!
För att kunna ge några tips ang. vandring i Sarek skulle det vara bra att veta ifall ni har någon erfarenhet av fjällvandring sen tidigare. Vilken tid hade ni tänkt vandra? Detta är viktigt för vattenståndet i jokkarna kan variera kraftigt.
Några direkta vandringsleder finns det inte i Sarek men en del upptrampade stigar finns, särskilt i dom mera frekventerade dalarna.
En vecka är lite kort tid för att vandra i Sarek anser jag.
Maila mig gärna för mer info och detaljer om eran planerade vandring så ska jag försöka räta ut en del frågetecken.
Visar även en del bilder från Sarek här på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=174

Mvh
Christer

Tjena!

Bra tips där! Man vill nog säkert va sig själv för en stund på fjället så norrlands guld är ju givet ;-).

Christer: Fina bilder! Jag har precis mailat dig med lite funderingar o tankar.

//Johan

En kompis och jag har lösa funderingar på samma sak. Och bland det vi diskutterat är möjligheten att inte vandra _genom_ Sarek, utan att vandra in och slå läger på en plats. Sedan skulle vi använda denna plats för att utgå från, och göra dagsvandringar. När vi senare anser oss vara "färdiga" (eller när maten är slut) så vandrar vi ut igen, troligen samma väg vi kom in.

På det viset skulle vi slippa bära mycket mer än kamerautrustningen dagligen och ändå kunna fotografera i stort sett hela Sarek. Möjligtvis att vi skulle flytta baslägret efter 2-5 dagar, så vi kan koncentrera oss på mindre delar av nationalparken åt gången, och få något kortare vägar att vandra varje dag.

Det ger dessutom möjlighet, om man vill, att ha med sig ovanligt mycket utrustning, vare sig det är kameraprylar eller friluftsutrustning.

Det är här är en vandring som gjort flera gånger med lite variationer. Den börjar vid Suorvadammen och slutar vid Änonjalme färjeläge norröver. Vandringen bjuder på fina dalgångar med höga berg på sidorna och två glaciärvandringar (Alep Sarekjekna och Mikkajekna) och i passet mellan glaciärerna kan man gör en toppbestigning av Sveriges näst högsta topp, Sarektjåkkå 2089möh. Fantastisk fotoplats vid midnatt i full midnattssol. OBS! Finns inga leder, bara renstigar lite här och där på denna rutt så karta kompassvana är ett krav. Glaciärerna bör tas med försiktighet om dom har ett snölager. Ofta är dom barsmälta sent i juli och då är dom säkra att gå på.
Har ritat in rutten på kartan. X markerar tältplatser. Nu går vi ganska långa sträckor varje dag så tre till fyra övernattningar räcker för oss, men det är ju inga problem att öka på antal dagar för mer foto och mindre trötta ben.

/Leif

Bilagor

• Sarek.jpg
    Sarek.jpg
    92.9 KB · Visningar: 4,594
Som staika konstaterade är en vecka egentligen kanske lite lite för att verkliken gå igenom Sarek och dessutom hinna med något mer än bara transport. En inte oäven kortvandring som bör kunna passa bra även för den som inte har stor vana av Sarek är den som min far (van fjällvandrare) tog mig med på på min första fjälltur när jag var 10, 11 år någonstans: Börja i Änonjalme och följ Padjelantaleden till treparksmötet, vik därefter av söderut och runda Kisuris. Man kommer ut i övre delen av Routesvagge, som man sedan följer norrut tillbaka till Padjelantaleden, som man sedan går tillbaka till Änonjalme.

Fördelen med denna vandring är att den både börjar och slutar i Änonjalme, varifrån man inte har någon längre transportsträcka innan man kommer in i nationalparkerna, och den är kort nog för att bekvämt genomföra på en vecka, inklusive att ligga still någon dag eller två för dagsturer. Nackdelen är att man inte kommer in mitt i Sarek, där den mest dramatiska naturen finns.

Tackar för svar!

Efter att ha läst en massa om detta på nätet och tips av er här i tråden så överväger vi nog att börja med en vandring efter en färdig led, ex Kungsleden.
Vi har ju som sagt ingen direkt erfarenhet av vandring på fjället med bara karta och kompass så ge sig ut på Sarek kanske är lite mycket.
Vi tänkte ju att vi är 2 grabbar med god fysik som pallar mygg bra så det är nog inga problem men nu har vi tänkt om lite =)

Sen kan det ju vara en fördel med leder att det finns stugor utmed vissa leder om det skulle vara för taskigt väder.

Har läst en del om just Kungsleden som verkar bra, någon som har tips på fler leder där man kan vara ute o vandra en vecka ungefär?

mvh/Johan

När på sommaren kan vara bäst att åka med tanke på vattenstånd, kalla nätter, mygg, regn mm?
Ska man satsa på juni eller senare i augusti?
Väderet rår man ju aldrig på såklart men när rekommenderar ni att man ska åka?
mvh Johan

Augusti är bättre ur vattenståndssynpunkt. I Juni är det alldeles för mycket snö kvar och sankt. Jag brukar gå in i Sarek kring den 20 Juli, inte tidigare, då har jag sällan haft stora problem vid vadställen. Myggen har jag mer besvär av här hemma i naturen än i fjällen, och det beror nog på att jag vandrar på rätt så hög höjd för det mesta. Jag tar mig så snabbt som möjligt upp ur björkskogen och upp mot minst 700 till 800möh och där är det sällan några flygfän som stör.

Tackar för svar!

Efter att ha läst en massa om detta på nätet och tips av er här i tråden så överväger vi nog att börja med en vandring efter en färdig led, ex Kungsleden.
Vi har ju som sagt ingen direkt erfarenhet av vandring på fjället med bara karta och kompass så ge sig ut på Sarek kanske är lite mycket.
Vi tänkte ju att vi är 2 grabbar med god fysik som pallar mygg bra så det är nog inga problem men nu har vi tänkt om lite =)

Sen kan det ju vara en fördel med leder att det finns stugor utmed vissa leder om det skulle vara för taskigt väder.

Har läst en del om just Kungsleden som verkar bra, någon som har tips på fler leder där man kan vara ute o vandra en vecka ungefär?

mvh/Johan

Undvik kungsleden...

Är man orolig som nybörjare och vill gå på led är padjelantaleden nått jag skulle rekommendera istället.

För den som vill kunna fotografera mycket med variation och möjligheten till basläger finns det ingenting som klår att knyta bas runt abisko, därifrån har man på några timmar eller någon dag lätt tillgängligt:

1. Abisko med omgivningar; sten "dältat" och stranden mot torneträsk, kanyonen, fjälldjungeln i nationalparken, linbanan upp på noulja med allt vad det innebär.
2. Korsavagge (vänd inte vid stugan utan gå vidare!!!)
3. Kerkevagge och Rissajaure (stendalen och trollsjön på svenska)
Osv, osv...

Järnvägen till narvik gör att man kan ta dagsturer över ett mycket stort område med stor variation och väderförhållandena är mist sagt intresanta. Mycket regn västerut men enorm regnskugga över just abisko gör att man nog inte någon annan stans i fjällen kan vara så pass "säker" på att komma hem med de bilder man känner för.

Bra tips Fabian!

Eftersom jag inte varit där förut så kan man ju bara läsa och lyssna på er som varit där.

padjelantaleden och abisko är kanske något man ska sikta in sig på istället om det är säkrare mot regn och det verkar ju vara fler intressanta ställen i närheten.

ja, dags o börja kolla flyg nu.

mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar