Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Jag drar till Indien för fyra veckors natur- och kulturresa med fotoinriktning under februari 2011.

Den preliminära rutten kommer att bli:

Delhi - Varanasi - Kajuraho - Bandhavgarh NP - Agra - Chambal River Wildlife Sanctuary - Keoladeo NP (och eventuellt en avstickare vidare in i Rajasthan) - Delhi.

8 olika världsarv, närmare trehundra fågelarter, förhoppningsvis tiger (minst 6 dgr kommer att läggas i Bandhavgarh), andra däggdjur och Gavial.

Vet att det är en hel del folk här på FS som har varit på platserna jag ska till...dela gärna med er av det ni vet. Det stora hela har jag koll på, det är det lilla jag är ute efter...de där små tipsen om häftiga ställen på plats; det kan vara något bra ställe att äta på, ett vackert monument, en cool gränd eller varför inte ett maffigt träd. Även andra tips som kan vara värda att veta.

Tack på förhand

// Daniel

Ranthambore National Park?

Kul resa. Hur tar du dig runt? Indrail pass? Att åka tåg i Indien är ett äventyr i sig och ett fint sätt att se landet och att möta folk.

Jag var i Indien senast 1997 och då köpte vi våra Indrailpass hos Indcen Resor i Sverige.

Jag saknar Ranthambore National Park i din lista, det är ett häftigt ställe som direkt ur Djungelboken med tät skog, berg, öde ruiner, sjöar och ett fantastiskt djurliv, däribland tiger.
Jag har även sett tiger i Khana National Park, men som jag vill minnas ligger lite avsides från din rutt (16 mil från närmsta järnvägstation i Jabalpur i Madya Pradesh) - cirka 45 mil söder om Kajuraho.

Keoladeo Ghana Wildlife (Bharatpur Bird Sanctuary) är fantastiskt och ligger smidigt rent geografiskt vid Agra. Vi bodde strax utanför parken och tog rickshah dit på morgnarna.

Jag är just nu i Indonesien och får återkomma med tips när jag kommit hem till mina Indienanteckningar.

Kul resa. Hur tar du dig runt? Indrail pass? Att åka tåg i Indien är ett äventyr i sig och ett fint sätt att se landet och att möta folk.

Jag var i Indien senast 1997 och då köpte vi våra Indrailpass hos Indcen Resor i Sverige.

Jag saknar Ranthambore National Park i din lista, det är ett häftigt ställe som direkt ur Djungelboken med tät skog, berg, öde ruiner, sjöar och ett fantastiskt djurliv, däribland tiger.
Jag har även sett tiger i Khana National Park, men som jag vill minnas ligger lite avsides från din rutt (16 mil från närmsta järnvägstation i Jabalpur i Madya Pradesh) - cirka 45 mil söder om Kajuraho.

Keoladeo Ghana Wildlife (Bharatpur Bird Sanctuary) är fantastiskt och ligger smidigt rent geografiskt vid Agra. Vi bodde strax utanför parken och tog rickshah dit på morgnarna.

Jag är just nu i Indonesien och får återkomma med tips när jag kommit hem till mina Indienanteckningar.

Vi kommer att åka tåg/buss/rickshaw/taxi så din länk var välkommen.

Ranthambore har jag haft funderingar på...har läst en hel del rapporter att tigerbeståndet i parken tyvärr har minskat, mkt pga tjuvjakt och att deras turer inte ger lika bra utdelning längre. Dock är det fortfarande bra med andra djur och fåglar där.

Keoladeo ligger redan inplanerat i rutten...

Tackar!

// Daniel

Ranthambore har jag haft funderingar på...har läst en hel del rapporter att tigerbeståndet i parken tyvärr har minskat, mkt pga tjuvjakt och att deras turer inte ger lika bra utdelning längre. Dock är det fortfarande bra med andra djur och fåglar där.

Ja, det har nog tyvärr hänt mycket på tigerfronten (pga tjuvjakt) sedan jag var i Indien senast. Ranthambore är mycket fint ändå, ett underbart landskap. Jag var där i januari.

Det gäller att pricka in rätt årstiden för besöket; jag var i Sariska Forest National Park i mars-april (?) 1978. Det var så j-a varmt att alla bara satt och flämtade. Tigrarna fanns ju där någonstans men det var extremt torrt och stendött överallt, inte ett liv, inte ett fågelpip hördes, bara de tama påfåglarna på skogsstationens tomt skränade.

Det kan vara en god idea att ordna även tågplatsbokningarna (inte bara köpa själva tågbiljetterna) hemifrån Sverige. Att boka på plats är en ganska tidskrävande procedur med långa köer då värdefulla semesterdagar lätt försvinner; du bokar ju några dagar innan du ska åka. Dessutom kan tågen vara fullbelagda och då förskjuts hela resschemat eller man får välja en alternativ rutt.

Intressant resa du skall göra, åker du på egen hand eller organiserat? Kommer du att blogga, vore intressant att ta del av dina reseupplevelser.

Intressant resa du skall göra, åker du på egen hand eller organiserat? Kommer du att blogga, vore intressant att ta del av dina reseupplevelser.

Jo, det kommer säkerligen att bli en riktig upplevelse. Det är en resa helt planerad på egen hand.

Planen är att jag ska blogga, bara jag har möjlighet till uppkoppling och en dator. Har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra med back-up/mellanlagring för bilderna. Behöver dessutom skaka liv i bloggen på min hemsida...

Om inte det blir direkt från Indien, lär det bli när jag kommer tillbaka.

// Daniel

Bharatpur Bird Sanctuary

Vi bodde på "Hotel Spoonbill" som ligger på gångavstånd från parkentre'n.
Man kan hyra cyklar på hotellet och cykla runt inne i parken.
Hotellet har en liten enkel restaurang. Man kan få varmvatten att tvätta sig i om man beställer en halvtimme i förväg.
Detta var december -97.

Rhanthambor National Park

Här bodde vi på det trevliga "Ankur Resort". Hotellet har en restaurang och bra mat.
Man kliver av tåget i Sawai Madhopur.

Satsa på jeepsafari för 2-3 personer i stället för 20-personer-på-flaket-av-en-lastbil-varianten.

Hej! Tyvärr måste jag säga att om du vill uppleva riktig natur så kommer du inte hitta den på någon av dom ställena, speciellt inte Ranthambore!!! Fast det beror vad du letar efter såklart, alla ställena är väldigt väldigt väldigt turistliga! Om du vill uppleva riktig natur ska du åka utanför radarn till små byar bredvid djungler och betala ortsbefolkningen för att ta dig in gående in i djungeln.
Det är det enda sättet i Indien tyvärr. Och om du vill se vilda tigrar, noshörningar och elefanter rekommenderar Nepal istället.
Kultur kommer du hitta gott av i Indien vart du än åker:)

Mvh Robin

Hej

Har inga tips till dig, men vill bara önska dig lycka till på en förmodligen helt underbar resa.
Hade varit trevligt att få ta del av din resa på något sätt.

Med vänliga hälsningar Michael

Hej! Tyvärr måste jag säga att om du vill uppleva riktig natur så kommer du inte hitta den på någon av dom ställena, speciellt inte Ranthambore!!! Fast det beror vad du letar efter såklart, alla ställena är väldigt väldigt väldigt turistliga! Om du vill uppleva riktig natur ska du åka utanför radarn till små byar bredvid djungler och betala ortsbefolkningen för att ta dig in gående in i djungeln.
Det är det enda sättet i Indien tyvärr. Och om du vill se vilda tigrar, noshörningar och elefanter rekommenderar Nepal istället.
Kultur kommer du hitta gott av i Indien vart du än åker:)

Mvh Robin

Ja, allt är ju förstås relativt! Trots att de är turistiga så finns det säkerligen mkt att uppleva, speciellt för en person som inte varit i Indien tidigare. Att få in 8 siter på UNESCOs världsarvslista går dock inte i Nepal så det får bli en annan gång...

// Daniel

Vi kommer att åka tåg/buss/rickshaw/taxi så din länk var välkommen.

Keoladeo ligger redan inplanerat i rutten...

Tackar!

// Daniel

Ranthambore ligger inte speciellt långt ifrån där jag bor så jag har varit där en hel del gånger. Varje gång jag besökt parken har jag sett tiger (senast nu i april) men inte varje tur. Men om man tar till exempel tre turer ska man ha väldigt mycket otur, tror jag, om man inte ser någon tiger. Det kan vara skoj att se denna park efter ett besök i Bandhavgarh (som är min favoritpark) eftersom miljöerna skiljer sig åt så mycket och eftersom du redan kommer vara i trakterna tar det ju inte så mycket extra tid i anspråk.

Corbett?

Ranthambore ligger inte speciellt långt ifrån där jag bor ....

Det måste vara en upplevelse att bo i Indien, det skulle jag också vilja pröva på :)

Lite OT: har du någon gång varit i Corbett National Park? Brorsan var där (på 90-talet?) och varit väldigt positiv.
Enligt länken kan man boka en tvådagars tripp - en övernattning - dit från Delhi; verkar i o f s lite väl stressigt tempo för mig....

Corbett med omgivningar verkar lockande (dock för lite med två dagar anser jag) med många fågelarter och andra djur. Jag har valt bort just denna avstickare för att det blir en rätt lång avstickare från rutten. Men det jag läst och hört (har fyra polare som var där i feb -10) är det väl värt besöket. För mig får det bli en annan gång...

// Daniel

Väldigt Off Topic - "India's Grassland Kingdom"

National Geographic augusti -10 kom i posten idag med en fin artikel om Kaziranga National Park i Assam; "100 tigers, 2000 one-horned rhinos, 1800 wild buffaloes, 1300 elephants", artikeln finns även i kortversion på webben.

Geografiskt långt från din resrutt. Ett fantastiskt område, vill minnas att det varit stängt för turism tidigare. Kaziranga är nog värt en egen resa...

Kul med feedback!
Fina bilder. Extra kul att du lyckades med tigerbilderna (själv har jag bara skitbilder av tiger och asiatiska lejon).
Man blir onekligen sugen på att resa tillbaka till Indien!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar