Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Barcelona

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hej!

Har nu bokat in mig på en kort fotoresa till Barcelona i slutet på februari och tänkte i denna tråd samla lite info och erfarenheter om hur planeringen och resan går. Kanske har andra tips att dela med sig i tråden också!? Ni som varit där - vad ska man tänka på?

Jag fick ett infall när jag tittade in på RyanAir.com och såg att jag tar mig till Barcelona t/r för 2kr. Givetvis hamnar den slutliga prislappen på en hel del mer så med skatter, kreditkortsavgift, avgifter + bagageincheckningsavgift (!) så blir det 607 kr.

Sedan är det boende som ska hittas och då använde jag mig av http://www.swedish.hostelworld.com/findabed.php/Vandrarhem/Barcelona/Spanien

Det blev slutligen Itaca Hostel som bjuder på delat rum för 8 gäster för 18 euro natten. http://www.jo-oh.com/itaca/pag/precios.php?idioma=ang

Eftersom planet landar i Girona, 10 mil norr om Barcelona så blir det till att ta sig till Barcelona mitt i natten. (Planet landar 23:50) Tydligen så finns det ett bussbolag som anpassat sig efter dessa sena landningar och det går buss in till Barcelona på natten. T/R kostar runt 20 euro. http://www.girona-tourist-guide.com/en/airport/transport-gerona-airport.html Vandrarhemmen har ofta incheckning dygnet runt eller som i mitt fall till 04:00. (Jag tog kontakt med vandrarhemmet för att konfirmera att jag verkligen kunde komma mitt i natten.)

Förutom detta så har jag förstått att Barcelona har ett lite tuffare klimat än vanligt när det gäller ficktjuvar. Jag läste en del på forum på
Photo.net men man får väl ta det hela med en nypa salt. Förmdodligen är det som en vanlig storstad förutom att det är lite mer avancerade ficktjuvsligor..? Jag kommer väl att göra det vanliga med pengabälte, gammal klocka, hänglås på ryggsäck och kanske ta en anonym kamerarem istället för Canons "röda". Nu reser jag på lågsäsong så det är möjligt att allting är lite lugnare ändå.

Längre än så har jag inte kommit, utan nu samlar jag på mig "måste"-områden. Tanken är inte att jag ska runt och se hela Barcelona utan snarare att jag ska köra gatufoto, vandra runt och ha två trevliga dagar i lugnt tempo där jag kan få in atmosfären i stan och försöka fånga den i bild. Turistköret har jag tänkt göra vid senare tillfälle med hela familjen.

Kom som sagt gärna med frågor eller tips till mig! Jag fyller på i tråden efterhand som ny info dyker upp.

/Magnus
 
Jag frågar mig om det är tillräckligt varmt i slutet av februari för att det ska vara behagligt. Vet du hur många grader det brukar vara där och då?
I slutet av november så var det bara +2 grC i Barcelona.
 
Barcelona är en fantastisk stad. Nu är det iof några år sedan jag var där och då var det i maj månad. Lagom varmt och härligt.

Ang riskerna i Barcelona, så kan det vara lite lurigt där, en kompis till mig mycket resvan råkade tom ut för ficktjuvar.. men var bara förnuftig och försiktig så löser det sig säkert.

Så vad se då i Barcelona.. först och främst så säger jag Gaudi. Denne arkitekt som ritat en del byggnader i Barcelona, varav den kanske mest berömda är katedralen Sagrada Familia. Detta enorma byggnadsverk som ju fortfarande inte är färdigbyggt.

Jag vill också så ett slag för parken Parc Güell som är ritad och konstruerad av Gaudi. Googla på nätet om parken så förstår du.. Dit upp måste du bara bege dig, vandra rutn och förundras över hans fantasi.

Jag kan även rekommendera ett besök på Picassomuseet, där en del av konstärens riktigt tidiga verk visar. Sedan skall du självklart vandra ner för Ramblan, titta, njuta av livet och bara vara. Det är väl iof just på Ramblan som ficktjuvarna är som mest aktiva, om det inte ändrats sedan jag var där..

Det finns även en härlig saluhall i anslutnign till Ramblan om jag inte minns fel, som kan vara värt ett besök.

Så mitt råd är.. ta med dig ett par riktigt bra promenadskor och ge dig ut. Jag upplevde att det var lätt att hitta där, det som väl ibland kunde vara lite kinkigt var språket för här gäller i första hand katalanska, som nr 2 kommer spanskan och sedan nånstans längre ner engelskan.. Fast iof lättare att göra sig förstådd på engelskan i Barcelona än i Madrid.

Trevlig resa!
 
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, Agnetha! Intressant läsning och jag ska definitivt ta dina råd.
 
eon skrev:
Jag frågar mig om det är tillräckligt varmt i slutet av februari för att det ska vara behagligt. Vet du hur många grader det brukar vara där och då?
I slutet av november så var det bara +2 grC i Barcelona.
Tja, å andra sidan tillbringade vi julen hos vår dotter som bor där permanent och då låg temperaturen på 15 - 18 grader på dagarna, det var fullt av folk på trottoarserveringarna och T-shirt och tunn jacka var perfekt klädsel dagtid...... Varmt i solen. Kvällarna var ungefär som en ordinär svensk sommarkväll, 10 - 12 grader sådär......och uteserveringarna igång. Så det kan nog variera.
Us
 
Hej
Jag var i Barcelona i oktober och kan bara hålla med Agnetha om ovanstående saker som ska ses.
Om du är intresserad av fotboll så kan ett besök på Camp Nou vara värt.

Om tid finns till att besöka Girona så rekommenderar jag det. Den staden är fantastisk att vandra i. Gränderna i dom judiska kvarteren har en mycket speciell atmosfär. Gammalt, lugnt och fint.
 
Det verkar som att november i år hade en ovanligt kall period.

Ja, all arkitektur av Gaudi är förstahandsvalet.
Barcelona är även känt för alla sina skejtare i stan. Det kan göra intressant gatufoto.
 
Jag blev av med plånboken i Barri Gotic, krokiga gränder som är lätta att villa bort sig i. Fråga inte grabbgäng om vägen. :(

Grafittin i den stan är den snyggaste och den mest sympatiskt laddade jag sett. Inget slår den.
 
Ajdå. Givetvis är det just där som jag råkat hamna.. ;)

Jag ska göra mitt bästa för att inte utsätta mig för några onödiga risker men det verkar ju som varenda kotte man pratar med blivit av med något eller blivit rånad... Hörde i veckan av någon som blev av med fotoryggsäcken vid incheckningen på ett hotell. Han tog upp passet, satte ner ryggsäcken mellan benen och när han skulle stoppa i passet igen var ryggsäcken borta..Allt på 10 sek i foajén på "riktigt" hotell..
 
Magnus77 skrev:
Ajdå. Givetvis är det just där som jag råkat hamna.. ;)

Jag ska göra mitt bästa för att inte utsätta mig för några onödiga risker men det verkar ju som varenda kotte man pratar med blivit av med något eller blivit rånad... Hörde i veckan av någon som blev av med fotoryggsäcken vid incheckningen på ett hotell. Han tog upp passet, satte ner ryggsäcken mellan benen och när han skulle stoppa i passet igen var ryggsäcken borta..Allt på 10 sek i foajén på "riktigt" hotell..

Det är nog tyvärr så, att det är på dom "riktiga" hotellen dom hittar sina bästa kunder, liksom på flygplatser. Jag var i barcelona, iof för 9-10 år sedan, men hade inga problem.. Iakkta bara vanlig försiktighet, inte in och "lulla" i mörka gränder på nätterna, håll i dina grejer, stå inte mitt inne i stora folksamlingar och "knö" och håll i prylarna och ha dom hela tiden under uppsikt. Häng t ex inte din jacka på ryggstödet ha den i knät, Själv t ex kör jag alltid "tantgreppet" när jag sitter nånstans, eller åker buss/tåg/t-bana."Tantgreppet" = Väskan i knät och så ett rejält tag med bägge händerna om den
 
Vi var tre stycken från FotoMitt som åkte till Barcelona i mitten av januari förra året. T-shirt och tunn jacka var helt OK. Mitt på dagen var det bara T-shirt som gällde. Om någon börjar prata med er, eller påkalla på er uppmärksamhet, se upp. Jag blev av med en kamera och ett 80-200/2,8 APO G. Det var inte roligt. Så håll i prylarna, de är jävligt snabba och duktiga på att få en att vända uppmärksamheten åt ett annat håll.
Lite bilder från vå resa (om någon är intresserad).
Barcelona januari 2007


mvh/Ove
(besök gärna Santa Maria del Mar, en fantastisk kyrka)
 
Av ren och skär lättja har jag endast en digitalkompakt med mig ut i storstäder. Det är väl ingen urdålig sak i sig men absolut ingen dyrbarhet, allra minst som begagnad - och sliten och nött som den har blivit - så är den ju definitivt inte så intressant att det oärliga folket gör sig besvär. Men de minnesbilder jag vill ha duger den till, vid gatufoto är den riktigt bra, inte som den gamla Leican men jag behöver ju inte byta film i den och det kan vara ett djädra pillgöra med en IIIg...
Vill man ha riktigt bra bilder på Gaudis verk kan man ju handla in konstböcker eller Gaudikalendrar ganska billigt, i synnerhet på någon av de stora "bokloppisarna", där finns ju bilder tagna med ateljékameror och det är ju ganska svårslaget även om man har med sig bästa söndagseftermiddagsgåbortsdigitalsystemkameran med många (tunga och stöldbegärliga) objektiv ....
Us
 
Har varit i Barcelona 3 ggr och aldrig stött på några problem. Har man bara sunt förnuft så tror jag man slipper problem. Senaste resan var i slutet av januari i år, perfekt väder 16-17 grader på dagarna och lite turister (det kan bidra till mindre ficktjuvar och dyl). Ett "måste" när man är där är ett besök i saluhallen som ligger efter La Rambla.
 
Hej!

Nu är jag tillbaka från Barcelona och allting gick bra. Inget stulet och det kändes inte annorlunda än i någon annan storstad. Ett ficktjuvsförsök på en av resekamraterna var vi med om då någon stötte emot honom och "slumpen" gjorde att den knäppta fickan med plånboken öppnades..

Ett antal hundra bilder blev det och ett och annat guldkorn också. Några bilder finns i mitt galler i här på fotosidan - Barcelona 08

En större samling bilder finns här: Barcelonabilder 2008
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.