Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoprogram/appar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte vad Fotor är, men vill du ha möjligheter till snygga och bra filter (inte överdrivna a la Instagram) så kan jag rekommendera Adobe Lr som jag kör på min Mac.

http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

I så fall har man även Capture One Pro (C1) som liknar Lightroom (Lr) men har lite mer möjligheter vad det gäller att justera färger, skapa lager och masker för lokala justeringar.

Liksom LR har C1 även en databas där man lagrar sina bilder med nyckelord och andra metadata

Vi har även Pixelmator, Gimp, Photoshsop som är rena bildbheandlingsprogram.

Alla de här programmen fordrar dock rätt mycket inlärningstid. Skulle tro att man får ägna en dryg helg åt inlärning innan man kan hantera LR eller Capture One rimligt väl. Pixelmator, Gimp Photoshop kommer att ta betydligt längre att lära. De senare är till för dem som vill göra kollage eller flytta/ta bort/förändra detaljer i bilderna så att det blir rätt stora avvikelser från den ursprungliga bilden medan LR och C1 kan ses som digitala mörkrum där slutresultatet ligger närmare den fotograferade bilden.

Jag fick dock intrycket att TS främst är ute efter enklare program där man med några musklick kan göra något kul, och då är nog samtliga dessa program lite väl avancerade. Men jag kan ju ha tolkat TS fel på den punkten.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto