Annons

Fotopapper som vykort

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommer

Aktiv medlem
Jag försöker hitta runt 10x15 papper som har vykortsbaksidor med ränderna där man skriver adress osv. Vet att jag har sett det nånstans men jag kommer inte ihåg vart.

Har nämligen en egen kiosk på jobbet och där tänkte jag kanske testa att sälja mina egna bilder. Lite smidigt att köra ut bilderna hemma på skrivaren.

Jag är också intresserad av detta. Letade förbrilt efter det till julkorten men hittade inget vettigt.

Annars finns det "klistermärken" som man sätter bakom framkallade kort och vips så ser det ut som ett vykort. Nackdelen är att framkallade kort är känsliga mot vatten...

Jag har använt klisterbaksidorna, men det är nog inte dom du är ute efter anar jag. Karin, vet du var man kan köpa dom i Sverige?

Edit: såg att Monica svarat på min fråga. Men lite dyrt, finns det billigare?

mohei skrev:
För flera år sedan köpte jag självhäftande vykortsbaksidor från Scandinavian PostFoto.
Jag skickade en bild till Italien så och det funkade bra.
Då var det blankt papper men jag tror nog att matt papper blir snyggare som vykort.

Hittade på Extrafilm:
https://ssl.extrafilm.org/shop/article_presentation.asp?article_id=619&menu_id=14

Japp, det var sånt jag menade. Finns även på Expert och FotoQuick. Är inte speciellt dyrt, men man får nog tänka på vattenresistensen när det gäller vykort som skall säljas.

Claes Ohlson brukar väl ha en del käcka utprintningsmaterial för vykort och visitkort etc? Iofs så är bläckstråle-utskrivna bilder också vattenkänsliga... men du kanske kör med något bättre. :)

johanh skrev:

Edit: såg att Monica svarat på min fråga. Men lite dyrt, finns det billigare?

Kolla FotoQuick och Expert. Tror att de säljer Hamas variant och jag har för mig att den kostade 25kr... är inte helt säker på det, men jag tyckte att det var billigt och det tycker jag inte 49kr är för 10 kort.

Annars kanske det går att göra egna vykortsbaksidor i t.ex. Powerpoint och skriva ut på baksidan av "fotopapperet"? Jag har inte testat och har ingen aning därför, om hur väl bläcket fäster.

Det går säkert att göra det själv. Men det jag är ute efter är att man skriver på ett redan färdigt vykortspapper.

Historisk fotnot: Vykortspapper, alltså fotopapper med tryck fanns en gång i tiden att köpa för B/W-kopior. De fanns i flera gradationer och åtminstone två ytor (matt och blankt). Jag har för mig att Agfa höll ut längst och kunde köpas långt in på 60-talet, sedan var det nog bara restpartier kvar.
För färgfoto har jag aldrig sett dem i allmänna handeln men det fanns ju att få för speciella ändamål - typ julkort - under en kort period.
Färgkopiering var ju aldrig någon allmänt utbredd fotohobby.
Us

Snackade med Cyberphoto. Dom visste inget om sådant papper till bläckstråleskrivare. Får leta vidare.

Sommer skrev:
Snackade med Cyberphoto. Dom visste inget om sådant papper till bläckstråleskrivare. Får leta vidare.

Till bläckstrålen har du ju redan fått en länk till Avery katalogen, där skriver du ut två vykort på ett A4.

/Niklas

Fredric, eftersom Du som har en kiosk .....

Att änvänder sina 10x15-kopior som vykort, blir ju rätt dyrt per styck. Varför inte låta trycka upp riktiga vykort.
Kostar mindre än Kr 1,-/st för 3000st eller mindre än Kr 2,00/st för 1000st.

Re: Fredric, eftersom Du som har en kiosk .....

Wolfgang skrev:
Att änvänder sina 10x15-kopior som vykort, blir ju rätt dyrt per styck. Varför inte låta trycka upp riktiga vykort.
Kostar mindre än Kr 1,-/st för 3000st eller mindre än Kr 2,00/st för 1000st.

Jojo.. men 1000st har jag ingen användning för just nu. Liiiite väl mycket. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar