Annons

Fotopåsar Fuji Ånge E6 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
För över ett år sedan köpte jag på mig en rejäl bunt fotopåsar för dia via scandinavianphoto från Fujis fotolab i Ånge. Påsarna är märkta E6, 135-film men de såldes som fotopåsar för 135/120-film och med Fuji Ånge var det inget problem att lämna in 120-film i dem.

Jag har inte fotat dia på 120-film på ett tag och Ett annat lab lär ha tagit över då Fuji Ånge lagt ner :-(.

Min Fråga är om det nya labbet tar emot 120-film i dessa påsar och om de fortfarande automatiskt eftersänds dit?

Jag vill inte äventyra rullarna jag skickar, samtidigt som det skulle gräma mig att ha en bunt fotopåsar jag betalt för som blir oanvändbara för mig.

Det är lugnt, påsarna du köper idag har också de Ånge som destination, tydligen sker eftersändning vilket tyvärr tar tid, räkna med ca 7 arbetsdagar. Jag använder påsarna för både 35mm och 120-film, går utmärkt.

/Ulf

Klistra/limma på en etikett över den gamla etiketten, med adressen:

Fujicolor Sverige AB
Box 56
127 21 SKÄRHOLMEN

Det är vad som står på mina "färska" fotopåsar. :)

Har jobbat på postterminalen fram tills för ett par veckor sedan och jag kan säga att det är bara i undantagsfall (av misstag) som filmerna skickas upp till Ånge. Alla filmer sorteras ut och skickas i enskilda säckar till fotolabben. Om de missas att sorteras ut så kan någon på "klumpen" (paketsorterarna) råka skicka de norrut, men de flesta vet att de ska till 12 skärholmen.

Om man inte vill betala 10:- porto kan man lämna in dem i närmaste Fuji butik så skickas de med deras lådor, så brukar i alla fall jag göra.
Snart tänker jag dock sluta med dessa påsar, det tar regelmässigt uppemot 2v innan bilderna kommer trots att det står 1v på påsarna.

Jag har precis varit i kontakt med Fujicolor i Skärholmen eftersom jag saknar mina diabilder som jag skickade in för över två veckor sedan. Jag fick till svar att de inte hade fått mina filmer och att de inte alls framkallade diabilder längre. Dock så sa hon att om man skickade in förbetalda påsar så skickade de vidare filmerna till ett lab som framkallade dem.

Men, hade de fått mina bilder, ej förbetalda, så skulle de skicka dem i retur. Känns som att jag i framtiden kommer göra mina affärer på annat håll.

Hej!
Köp framkallningspåsar som går till Proffskopia i Jönköping då får du tillbaka filmen med vändande post.
Kan köpas på Scandinavian Photo och heter E6 Q-mailer

Hoppsan. Det går INTE längre att framkalla 120-film i Skärhomlmen med 135-påsarna. Jag fick tillbaka rullarna med en handskriven lapp "Tar inte emot 120-film". Punkt slut. Ingen förklaring. Jag har ju gjort så här i åravis... För att göra en lång historia kort (lååångt telesamtal) så har deras avtal löpt ut och det är förenat med extrakostnad för dem att montera 120-film i maskinerna etc. När jag påpekade att detta är deras problem fickk jag synnerligen oförskämda svar och inte en tillstymmelse till att försöka lösa mina behov/problem vilka är att jag knappt plåtar småbild längre. Vad ska jag då med 135-påsar?
Så, skicka INTE 120-fil, i 135-påsarna till Fuji, ni bara förlorar tid och porto!
För min del kan Fuji stoppa upp sina påsar nå'nstans.

/Ulf W

Ino skrev:
Hej!
Köp framkallningspåsar som går till Proffskopia i Jönköping då får du tillbaka filmen med vändande post.
Kan köpas på Scandinavian Photo och heter E6 Q-mailer

Oj, detta visste jag inte. Har framkallat dia hos Proffskopia i typ 4 år och alltid köpt kuponger direkt av dem. Köper man 50 kuponger får man betala kring 40 kr per framkallning. Det måste bli mycket billigare att köpa dessa påsar via Scandinavian photo. Känner mig lite blåst.

Lightchaser skrev:
Hoppsan. Det går INTE längre att framkalla 120-film i Skärhomlmen med 135-påsarna. Jag fick tillbaka rullarna med en handskriven lapp "Tar inte emot 120-film". Punkt slut. Ingen förklaring. Jag har ju gjort så här i åravis... För att göra en lång historia kort (lååångt telesamtal) så har deras avtal löpt ut och det är förenat med extrakostnad för dem att montera 120-film i maskinerna etc. När jag påpekade att detta är deras problem fickk jag synnerligen oförskämda svar och inte en tillstymmelse till att försöka lösa mina behov/problem vilka är att jag knappt plåtar småbild längre. Vad ska jag då med 135-påsar?
Så, skicka INTE 120-fil, i 135-påsarna till Fuji, ni bara förlorar tid och porto!
För min del kan Fuji stoppa upp sina påsar nå'nstans.

/Ulf W

Avtal med vem?

När jag köpte mina påsar så såldes de som påsar för 135/120 film även om det bara stod 135-film på dem. Inte angavs det någon tidsbegränsning på utnyttjandet av tjänsten jag köpte. Var det inte Fujicolor som ägde labbet i Ånge också?

Har förvisso bara 5-6 påsar kvar men sådant här gör mig sur. Överväger att ringa och kontrollera (tjaffsa, om det du säger stämmer Ulf).

Vad hände igår? Jo, jag fick mina bilder, framkallade och ramade. I tisdags hade Fujicolor i Skärholmen inte tagit emot dem och ville inte alls framkalla diafilmer och igår ligger de på min hallmatta när jag kommer hem. Mystiskt!

Tyvärr, vem som än har gjort jobbet, så var samtliga bilder aningen för mörka. Först trodde jag det var jag eller kameran som hade ballat ur (EOS3 är väl känd för att kunna underexponera?) sen insåg jag att vi använt två olika kameror till filmerna och alla bilder var drabbade. Talade också med en kompis som upplevt exakt samma sak på sin sista batch med filmer han skickade till Fujicolor. Alla filmer, både mina och hans, är Fuji Velvia 50.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar