Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foton på människor, fast hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

CandemirX

Ny medlem
Jag vet inte om någon orkar, men finns det amatörtips ni kan ge till mig, för jag ska börja ta bilder på människor osv fast jag har ingen aning om vad man borde tänka på då man gör det här? hur kan jag få den modelliknande looken.
Om jag ska vägleda mer så kan jag påpeka att jag vill ta "upplysande" ögon som lyser upp modellen ansikte så mycket att ögonens färg syns tydligt. Det är mycket viktigt för mig.
Jag är väldigt nyfiken på hur man gör så att bilderna blir så "smootha" som modellbilder, erre bara smink eller bara photoshop? FÖr de jag ska fota är antagligen lite emot smink.

Förlåt för detta inlägg som är full med amatörism fast skulle vart tacksam för hjälp.

Sidoinformation:

Kamera:
Olympus E-510

Objektiv:
http://www.olympus.se/consumer/dslr_ED_14-42mm_1_3_5-5_6.htm

säg till om det behövs mer information. Kan försöka hitta bilder på vilken sorts bilder jag menarr också, om det behövs.
 
Ja alla är vi ju barn i början och frågar man inget får man inget veta. Själv så har jag väldigt lite erfarenhet av modeller/personer förutom lite porträtt på vänner.

Men det finns säkert någon tråd här på fotosidans forum om det eller så kanske finns någon bok om det på biblioteket, gamla fototidningar kanske har några tips.
 
Skulle säga att ljussättning är väldigt viktigt. Använt en bra ljuskälla - en kamera blixt rakt i ansiktet är inte alltid så snyggt.

En blixt eller starkt ljus lite från sidan skapar mer djup i bilden med hjälp av skuggor. Använt ett fönster som släpper in mycket ljud är ofta väldigt bra eller en väl valt plats utomhus. Går att diffusera med en vit gardin/lakan.

I photoshop kan man göra mycket. Går att korrigera delar av bilden, softa där man vill, skärpa där man vill.. göra ljusare resp. mörkare vissa delar av bilden. Lär dig arbeta med "lager masker" så har du kommit en bra bit på vägen.

En neutral bakgrund och skärpedjupet är väl också en viktig del vid fotografering av den här typen.

Sen får man nog lov att försöka locka modellen att bli lite crazy så blir bilderna både roligare och inte lika stela. Många foton och prova lite olika poser på skojs skull. "5 av 100 bilder kanske blir bra, resten slänger jag - behöver inte oroa dig för att nån bild blir konstig". Är väl den uppfattningen både fotograf och modell ska ha vid amatörfotografering av den här typen.
 
Jag vet inte om någon orkar, men finns det amatörtips ni kan ge till mig, för jag ska börja ta bilder på människor osv fast jag har ingen aning om vad man borde tänka på då man gör det här? hur kan jag få den modelliknande looken.
Om jag ska vägleda mer så kan jag påpeka att jag vill ta "upplysande" ögon som lyser upp modellen ansikte så mycket att ögonens färg syns tydligt. Det är mycket viktigt för mig.
Jag är väldigt nyfiken på hur man gör så att bilderna blir så "smootha" som modellbilder, erre bara smink eller bara photoshop? FÖr de jag ska fota är antagligen lite emot smink.

Visst man kan kolla bilder gå ut och "apa" efter, komma hem och konstatera - det blev inte lika, inte ens i närheten lika.

Bilden du ser har ofta gjorts lite med mer. Ser man det i steg som en process blir det lättare (här är fyra man kan dela upp det i fler eller färre).
1. de du har i handen kamera etc och de naturliga förutsättningarna objekt, bakkgrund/miljö, ljus, skuggor vinklar, avstånd etc
2. ljuset, behöver det "läggas till", lättas, skuggor förstärkas osv
3. efterarbetet, i datorn hemma, beskärning, skärpa, oskärpa, bort med "skavanker", förstärka "skavanker", förstärka glimtar i ögon etc
4. utskrift/"papperskvalitet".

När du börjar jämföra den bild du har som kanske bara genomgått ett steg mot bilder som genomgått alla steg blir det normalt såklart orättvist.
Men ändå, är inte förutsättningarna i steg 1 bra, blir normalt resultatet inte bättre heller.

Sen blir det förstås ännu bättre med kunskap, erfarenhet,läggning, liksom div tekniska mojänger. Men man kan komma riktigt långt med att prova sig fram och "helt vanliga grejor", så funkade det förr och då går det nu oxå.
 
Nya numret nr 5 av tidningen Digitalforo handlar porträtt.
Där framgår en del, tips och trix.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.