Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foton på främmande barn

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag var till Skansen och kom där att ta bl.a. en bild på en pojke (ca 10 år) som satt framför en glasvägg med en lunkande björn alldeles bakom. Pojkens ansikte syns tydligt. Bilden blev mycket lyckad. Men nu undrar jag:

1. Får jag lägga ut denna bild t.ex. här på fotosidan utan pojkens (eller hans föräldrars?) tillåtelse? (Om jag måste ha tillåtelse blir det förstås omöjligt för mig att lägga ut den eftersom pojken är helt okänd för mig.)

2. Är det tillåtet för mig att skicka in bilden t.ex. till en tävling där man kan vinna pengar och bilden då även publiceras i en tidning eller websajt?

Med andra ord, vad gäller för publicering av foton på minderåriga okända barn? Privat, offentligt och vid pristävlingar?

1. Ja, det får du. Bilden kan knappast anses som kränkande, varpå PUL inte är applicerbart.

2. Hmm.. På denna fråga blir mitt svar nej, men är lite osäker här. Det faller nog under kommersiell publicering, vilket inte är tillåtet utan förälders medgivande.

Jeppe skrev:
2. Hmm.. På denna fråga blir mitt svar nej, men är lite osäker här. Det faller nog under kommersiell publicering, vilket inte är tillåtet utan förälders medgivande.
Det skulle i praktien betyda att alla tävlingsbilder med en människa på (utan modellrelease) strider mot lagen. Verkar osannolikt.

sålänge det inte är en reklamtävling där bilden kommer användas i komersiell reklam så är det inga problem.

och används bilden i reklam är det reklammakarens huvudvärk, om du tydligt angett att det inte finns ngn modellrelease för bilden.

Tack för svaren. Juridiskt kanske det alltså då inte är något större problem. Sen finns förstås den moraliska biten där. Hur kommer det att kännas för ett barn att plötsligt och oförberett få se sig själv på bild i en tidning eller annat större sammanhang?

Det är lite knepigt det hela och det finns nog inga enkla och självklara svar på detta.

light skrev:
Tack för svaren. Juridiskt kanske det alltså då inte är något större problem. Sen finns förstås den moraliska biten där. Hur kommer det att kännas för ett barn att plötsligt och oförberett få se sig själv på bild i en tidning eller annat större sammanhang?

Det är lite knepigt det hela och det finns nog inga enkla och självklara svar på detta.

Så fort man går ut på gatan riskerar man ju att hamna på bild i tidningen. Vad gäller barnet så tror jag nog inte det tar någon skada. Att vara med i tidningen eller på TV var ju jättehäftigt när man var liten. Men det är ju förstås individuellt.
Jag tycker inte det moraliska dilemmat är så stort, såvida inte bilden i sig kan anses vara kränkande eller på annat vis uppvisar personen i opassande sammanhang.

Skönt att alla verkar ha så vettiga åsikter i ämnet..

Jag tycker, vill man inte synas eller får man inte synas då ska man hålla sig inne. Thats it! :)

Eller helt enkelt på ett trevligt säga till fotogafen: "Jag vill inte att bilden du tog på mig används till något.

Sen är anledning till att personen inte vill synas också alltid olika...nästan iaf, förutom varannan person... som oftast är en tjej/tant som tycker de är såååå fruktansvärt fula!
Det är något jag bara blir så trött på..

Jag vill skrika: JAAA! DU ÄR SÅ FUL ATT JAG MÅR ILLA!!
Men det är ju en annan historia det..

Senast ändrad:
Så det är alltså så att man får publicera en bild på en männsika på nätet utan att man har frågat denne om lov?

Och att det inte är i ett kränkande sammanhang eller reklam?

Tex om jag har en hemsida där jag vill ha bilder som jag tagit eller på fotosidan.se??

//
Peter

jorgene skrev:
Det skulle i praktien betyda att alla tävlingsbilder med en människa på (utan modellrelease) strider mot lagen. Verkar osannolikt.

Nja, alltså.. Nu snackar vi komersiella tävlingar och inte lokala fototävlingar med fotoklubben. Men jag tror att detta är sådär lagom luddigt, en del bryr sig inte, andra skriker i högan sky.

Nordan2 skrev:
Så det är alltså så att man får publicera en bild på en männsika på nätet utan att man har frågat denne om lov?

Och att det inte är i ett kränkande sammanhang eller reklam?

Tex om jag har en hemsida där jag vill ha bilder som jag tagit eller på fotosidan.se??

//
Peter

Japp..

Jewster skrev:
Så fort man går ut på gatan riskerar man ju att hamna på bild i tidningen. Vad gäller barnet så tror jag nog inte det tar någon skada. Att vara med i tidningen eller på TV var ju jättehäftigt när man var liten. Men det är ju förstås individuellt.
Jag tycker inte det moraliska dilemmat är så stort, såvida inte bilden i sig kan anses vara kränkande eller på annat vis uppvisar personen i opassande sammanhang.

Blanda inte ihop kommersiell och redaktionell fotografering. Det är två vitt skilda begrepp

Jeppe skrev:
Nja, alltså.. Nu snackar vi komersiella tävlingar och inte lokala fototävlingar med fotoklubben. Men jag tror att detta är sådär lagom luddigt, en del bryr sig inte, andra skriker i högan sky.
Det kan jag i och för sig hålla med om, men här handlade det väl om att fotografen kunde vinna pengar på sin bild och inget mer? Det väsentliga är väl om vinnarbilden sedan i sin tur används kommersiellt av tävlingsarrangören, som t.ex. reklam för Skansen i detta fall? Att fotografen vunnit pengar pengar på sin bild gör väl inte i sig publiceringen av bilden kommersiell? I så fall skulle ju varje bild där man får ett publiceringshonorar, eller rätt och slätt betalning, kunna sägas vara "kommersiell". Så menar du väl inte att det är?

Vad man får och vad man bör är som vanligt två olika saker.
Jag tror det är helt okej med att både lägga ut, och att tävla. Rent juridiskt alltså. (och med betoning på "tror")

Men är det lämpligt?
När media vanligen har med bilder på barn och ungdomar under 18 år har man föräldrarnas godkännande.
Och det är av den anledningen att alla barn inte bör publiceras. Oftast då med anledning av mer eller mindre skyddad identitet.
Ett barn på skansen är alltså kanske inte så farligt, för om någon vill komma åt barnet eller dess ena förälder är det kanske ganska långt mellan björnbur och hemadress.
Men det är väl värt att tänka på. För bilder kan som bekant avslöja det mesta som man vid en snabb besiktning inte tänker på, men som "fel" person kan dra ganska långa slutsatser av.

En sak man enkelt kan göra, är att fråga barnets förälder eller den som är med det, om en mejladress dit man kan skicka den där bilden man tyckte blev så bra. För de flesta vill ju ha en bild på sitt barn.
Är det några problem, eller senare frågor, så kommer det fram då. Och vill man tävla med bilden så kan man alltid passa på att slänga i väg ett mejl till föräldern och informera om det.

m_h skrev:
Vad man får och vad man bör är som vanligt två olika saker.
Jag tror det är helt okej med att både lägga ut, och att tävla. Rent juridiskt alltså. (och med betoning på "tror")

Men är det lämpligt?
När media vanligen har med bilder på barn och ungdomar under 18 år har man föräldrarnas godkännande.
Och det är av den anledningen att alla barn inte bör publiceras. Oftast då med anledning av mer eller mindre skyddad identitet.
Ett barn på skansen är alltså kanske inte så farligt, för om någon vill komma åt barnet eller dess ena förälder är det kanske ganska långt mellan björnbur och hemadress.
Men det är väl värt att tänka på. För bilder kan som bekant avslöja det mesta som man vid en snabb besiktning inte tänker på, men som "fel" person kan dra ganska långa slutsatser av.

En sak man enkelt kan göra, är att fråga barnets förälder eller den som är med det, om en mejladress dit man kan skicka den där bilden man tyckte blev så bra. För de flesta vill ju ha en bild på sitt barn.
Är det några problem, eller senare frågor, så kommer det fram då. Och vill man tävla med bilden så kan man alltid passa på att slänga i väg ett mejl till föräldern och informera om det.

Tack för goda synpunkter Magnus!

(Men när det gäller ditt förslag om hur man kan gå till väga så var det i alla fall i min situation orealistiskt. På Skansen tog jag hela tiden kort lite här och där och människor fångades ibland på bilderna och ibland inte. Inte såg jag förrän jag kom hem hur bra just den där bilden blev.)

Ragnar:
Jag känner definitivt igen problemet. Och det antar jag alla fotografer gör, vare sig man plåtar som hobby eller som yrke, under liknande situationer.
Men samtidigt räcker det inte med att man bortförklarar sitt ansvar med på vilket sätt man plåtar, eftersom det är människor det handlar om. Eller rättare sagt barn.
Eftersom det med vuxna är lite annorlunda, då de kan ta ansvar på offentlig plats på ett sätt som ett barn inte alltid kan.

Visst låter jag som en riktig surgubbe, vilket jag väl delvis är, när jag säger så här. Men eftersom vi gärna vill att våra bilder tas på alvar, måste vi också ta våra bilder (och vårt ansvar) på alvar.

Sedan kan man givetvis plåta i princip vad man vill, och låta det ligga hemma i byrålådan. Det är ju vid någon form av publicering det blir problem.

Vi tänker nog ganska lika i detta Magnus. Om du läser mitt andra inlägg i denna tråd så visar det rätt tydligt att jag tar saken på "allvar" och inte lättvindigt. Ja, bara det faktum att jag skapade tråden visar det. Jag är medveten om problematiken. Och det är svårt.

(Men tro mig, i just den situation som var då och där på Skansen så var det i praktiken omöjligt för mig att mitt i folkskaran börja hejda människor och be om mejladresser.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar