Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foton i dödsbo

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
jag har en fråga här

har man rätt att gå in en en död människas hus när man inte har fått ärva, och ta en massa foton?

obs det är INTÉ jag som gjort detta utan jag vill bara veta om det är lagligt

tacksam för svar
 
Låter som stöld/egenmäktigt förfarande tycker jag. Låter väldigt konstigt om man skulle få gå in i ett dödsbo och ta fotografier hur som helst (även om man skulle råka vara släkt eller vän med den avlidna)
 
Menar du "ta foton" i betydelsen knäppa kort själv, eller rent handgripligen "ta foton" som hänger på väggen?

Inte för att det ena är mer lagligt än det andra, men vissa yrkeskategorier har naturligtvis rätt att gå in i en avlidens bostad-båt-bil osv och ta foton. poliser, sjukvårdspersonal, socialtjänst, boupptecknare osv.
 
Bara för att någon dör övergår ju inte tillgångarna till att vara allmänna, fastighet blir ju inte offentlig plats, allemansrätten börjar ju inte gälla. Det finns ju ett dödsbo som äger tillgångarna fram tills dödsboet är skiftat. Såvida du inte är ensam arvinge (dödsboägare) har du varken rätt att gå in i huset för att fotografera eller plocka åt dig fotografier. Är du delägare i dösboet krävs det att övriga delägare har godkänt dina övningar.

---/Thomas
 
Henrik_L skrev:
jag har en fråga här

har man rätt att gå in en en död människas hus när man inte har fått ärva, och ta en massa foton?

obs det är INTÉ jag som gjort detta utan jag vill bara veta om det är lagligt

tacksam för svar

Det är ingen skillnad på om personen lever eller är död, du får inte gå in i annans bostad utan tillstånd. Det kallas hemfridsbrott och är straffbart.

Att du fotograferar är inte brottet i sig, det skulle du knappast dömas för.

Menar du att fysiskt ta med dig foton som Jan är inne på är det mycket riktigt stöld.

Rent formellt får ingenting tas från ett dödsbo förrän boutredningen är klar och har vunnit laga kraft. Detta beror bl.a. på att det kan finnas testamenten mm som skall bevakas.

I verkligheten funkar det dock ofta annorlunda.

Edit//Thomas hann före, blev störd i mitt författande...
 
Re: Re: foton i dödsbo

Arne S skrev:
Det är ingen skillnad på om personen lever eller är död, du får inte gå in i annans bostad utan tillstånd. Det kallas hemfridsbrott och är straffbart.

Att du fotograferar är inte brottet i sig, det skulle du knappast dömas för.

Menar du att fysiskt ta med dig foton som Jan är inne på är det mycket riktigt stöld.

Rent formellt får ingenting tas från ett dödsbo förrän boutredningen är klar och har vunnit laga kraft. Detta beror bl.a. på att det kan finnas testamenten mm som skall bevakas.

I verkligheten funkar det dock ofta annorlunda.

Edit//Thomas hann före, blev störd i mitt författande...

tusen tack
kanske är bäst att jag säger vad det gäller.

det handlar om en arvstvist, personerna i fråga har "antagligen" gått in efter personens död (dom har hand om nycklar) och tagit en hel del foton på vilken misär han levde i, och efter det anklagat min mor för att ha mer eller mindre sett till att han hade det så. min mor är ensam arvinge enligt testamente, dom vill helt enkelt åt arvet och ser det som ett sätt att stämma henne. vi fick ett brev med kopior på fotona samt en massa andra "påståenden"
 
Re: Re: Re: foton i dödsbo

Henrik_L skrev:
tusen tack
kanske är bäst att jag säger vad det gäller.

det handlar om en arvstvist, personerna i fråga har "antagligen" gått in efter personens död (dom har hand om nycklar) och tagit en hel del foton på vilken misär han levde i, och efter det anklagat min mor för att ha mer eller mindre sett till att han hade det så. min mor är ensam arvinge enligt testamente, dom vill helt enkelt åt arvet och ser det som ett sätt att stämma henne. vi fick ett brev med kopior på fotona samt en massa andra "påståenden"

Man kan förvånas vad en del människor kan göra för att få lite pengar.

Juridiskt så har dom ingen chans om testamentet är korrekt och inget annat är skrivet. Fast bröst-arvingarna ärver alltid minst 50% av dödsboet även om testamente är skrivet. Enda sättet att gå förbi detta är skuldbrev.

Då kan man alltid ställa en motfråga. Vad har dom själva gjort för att hjälpa personen.

// Fredrik
 
Re: Re: Re: Re: foton i dödsbo

fredrikru skrev:
Man kan förvånas vad en del människor kan göra för att få lite pengar.

Juridiskt så har dom ingen chans om testamentet är korrekt och inget annat är skrivet. Fast bröst-arvingarna ärver alltid minst 50% av dödsboet även om testamente är skrivet. Enda sättet att gå förbi detta är skuldbrev.

Då kan man alltid ställa en motfråga. Vad har dom själva gjort för att hjälpa personen.

// Fredrik

det är helt makalöst, det är skrivet av en jursit och bevittnat av två banktjänstemän, så damerna (som icke är bröstarvingar utan bara barn till hans moster) har istället gått den vägen att anklaga för en massa saker. tex att min mor sett till att han inte fått ha konakt med sina grannar, att hon försett honom med hembränt. att även jag står med i testamente ifall att min mor skulle ha gått bort klandrar dom med att han i sjävla verket tyckte att jag var en odåga. själva har dom....ja anmält honom till socialnämden. vi har försökt att vara ahns vän coh stöd samt hjälpt honom handla matvaror, hjälpt honom betala räkningar så att han hade mat hemma
 
Re: Re: Re: Re: Re: foton i dödsbo

Henrik_L skrev:
det är helt makalöst, det är skrivet av en jursit och bevittnat av två banktjänstemän, så damerna (som icke är bröstarvingar utan bara barn till hans moster) har istället gått den vägen att anklaga för en massa saker. tex att min mor sett till att han inte fått ha konakt med sina grannar, att hon försett honom med hembränt. att även jag står med i testamente ifall att min mor skulle ha gått bort klandrar dom med att han i sjävla verket tyckte att jag var en odåga. själva har dom....ja anmält honom till socialnämden. vi har försökt att vara ahns vän coh stöd samt hjälpt honom handla matvaror, hjälpt honom betala räkningar så att han hade mat hemma

Är inte helt säker på detta men jag har för mig att kusiner inte får ärva. Då är det allmänna arvsfonden som får pengarna istället. Kolla upp detta och säg att om inte testamentet gäller så tar Allmänna arvsfonden pengarna istället så kanske du slipper deras tjat.

Mvh
Fredrik
 
desvärre är kusinernas morsa dvs den avlidnes moster i livet och hon är laglig arvinge om inget testamente är upprättat. så tyvärr :/ men man borde fasen kunna sätta dit dom för att ha fotat i ett dödsbo
 
Kontakta polisen och tidningarna. Sånt där ska man inte komma undan med. Tidningarna älskar att skriva om sådana saker.
 
lukin skrev:
Kontakta polisen och tidningarna. Sånt där ska man inte komma undan med. Tidningarna älskar att skriva om sådana saker.

ja det blir ju såklart stämning om ärekränkning! sen vore det ju asroligt om det blev ltie offentligt oxå :)
 
Om vi håller oss till ursprungsinlägget och tar hänsyn till vad som förebragts senare i tråden, så förefaller det mig, som att det vore helt legitimt för dig att dokumentera den avlidnes hem efter dödsfallet. Särskilt som det tvistas om arvet.
Men det tycks mig, som att knäckfrågan gäller inte fotograferingen i sig...?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Jösses... lite kantstött arvegods och några efterlämnade kronor på banken plockar verkligen fram det värsta hos folk. En kompis jobbade i tre år som familjerättsjurist som nybakad advokat, han var tvungen att säga upp sig, höll på att förlora allt hopp om mänskligheten.
 
red-top skrev:
Om vi håller oss till ursprungsinlägget och tar hänsyn till vad som förebragts senare i tråden, så förefaller det mig, som att det vore helt legitimt för dig att dokumentera den avlidnes hem efter dödsfallet. Särskilt som det tvistas om arvet.
Men det tycks mig, som att knäckfrågan gäller inte fotograferingen i sig...?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

njae det är mer att dom som förtalar min mor har gått in i dödsboet (troligtvis är det dom) och fotat för att sedan använda det emot henne att hon som hans vän låtit honom dö i misär
 
Sorgligt... ni behöver nog anlita en egen advokat som hjälper till med försvar mot anklagelserna.
 
systerdiesel skrev:
Jösses... lite kantstött arvegods och några efterlämnade kronor på banken plockar verkligen fram det värsta hos folk. En kompis jobbade i tre år som familjerättsjurist som nybakad advokat, han var tvungen att säga upp sig, höll på att förlora allt hopp om mänskligheten.

jadu det var nog längesen jag förlorade det hoppet :/
 
Henrik_L skrev:
njae det är mer att dom som förtalar min mor har gått in i dödsboet (troligtvis är det dom) och fotat för att sedan använda det emot henne att hon som hans vän låtit honom dö i misär
Det förefaller lite knepigt att hänvisa till något sådant för att försöka få testamentet upphävt. Det brukar snarare vara så att ett testamente ifrågasätts om det utpekar en ensam arvinge och denne har varit extra inställsam på något vis. Om någon har behandlat den avlidne illa medan han levde och sen blir ensam arvinge så tror jag inte att det är någon grund för att testamentet ska kunna upphävas.
 
PMD skrev:
Det förefaller lite knepigt att hänvisa till något sådant för att försöka få testamentet upphävt. Det brukar snarare vara så att ett testamente ifrågasätts om det utpekar en ensam arvinge och denne har varit extra inställsam på något vis. Om någon har behandlat den avlidne illa medan han levde och sen blir ensam arvinge så tror jag inte att det är någon grund för att testamentet ska kunna upphävas.


hahah ja det åberopar dom med. *suck* vad jag vet är det inte ens "klandervärt" att vara inställsam och påverka nån att skriva. sanslöst med en massa tjafs det är!
 
Henrik_L skrev:
njae det är mer att dom som förtalar min mor har gått in i dödsboet (troligtvis är det dom) och fotat för att sedan använda det emot henne att hon som hans vän låtit honom dö i misär
OK - men det tycks mig fortfarande, som det inte är fotograferingen, som är huvudfrågan - eller?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS F.ö. - är detta en FS-fråga under 'Lag, moral och etik' - bättre i 'Fritt forum'...? DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.