Annons

Fotomiljöer i smålandstrakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

wahledow

Ny medlem
Tjena!

Tänkte jag skulle dra ut en lina å kolla om det är någon av er som har bra idéer om ställen att besöka med kameran i smålanmdstrakten, gärna syd-östra delen, Bor själv i Kalmar och har varit endel på Öland. Men kan tänka mig att det finns tusen ställen i krokarna som är värt ett besök.

mvh
johannes
http://www.ingetsnack.se - Kalsonger & Strumpor på nätet
 
nu är visserligen detta i nord-östra småland, men kan rekommendera Djursdala i vimmerby kommun. föredrar personligen början-mitten av maj månad.
 
Småland är lite som norrland, med många små undangömda smultronställen. Men sen beror det lite på vad för landskap du söker, själv skulle jag tipsa om att du har många fina sjöar mellan vimmerby och kisa. Som är extremt bra att fota om man är ute en tidig morgon, på höst eller vår, när du kan ha landrök över hela sjön upp i skogarna.. Men annars är det bara att ge sig inåt, i småland och ge sig ut i skogarna, finns mycket fina landsbyer eller övergivna hus som är bra att fota, i den miljön som tillbedes.
 
Hej!

Åk till trähusidyllen Pataholm som ligger ca 30 km norr om Kalmar. När du ändå är där ta dig vidare norr ut några km så finner du vid Alsteråns mynning Kalmar Läns största jord å skogsgods "Strömsrum" samt nordeuropas största träslott byggt på 1700-talet. I dessa trakter finns en fantastiskt fin kustmiljö samt ett parkliknande landskap kring det ovan nämnda godset.
När och om du tar dig dit så följ följande vägrutt dit så får du hur mycket vacker småländsk kustmiljö som helst att fotografera: kör E22:an norrut, när du har passerat Rockneby ska du efter några km på din högersida spana efter en gulröd vägskylt visandes mot "Ljungnäs", sväng in på denna smala slingrande väg(asfalterad) och följ den upp mot "Kåremo" och vidare upp mot "Pataholm".
Kör gärna ner till "Ljungnäs" där du finner en fin badplats och fina fotovyer ut över Kalmar Sund och Öland.
Som vackrast är det givetvis under vår och försommar när alla nyanser i grönt visas upp, vänta tills Ekarna slagit ut sitt lövverk.

En härlig tur vill jag lova!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.