Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotomässan

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
jag var på fotomässan i nacka i lördags!
det var min första fotomässa ,så det var ju lite kul!
mtrl:t sett så var det inget jag fastnade för direkt.
Men jag var riktigt glad att se alla fina bilder.
Kul att samla så mycket ideer och kreativitet på samma mässa!!! inte minst från folk på fotosidan!! det blir ju en helt annan sak när man ser bilderna förstorade!!
En fotograf jag fastnade för var Francois Gillet,som på ett tillsynes enkelt sätt skapade bilder som såg ut som målade tavlor!

vad tyckte ni, är ni nöjda med mässa?!?

Fotomässan

Hahaha, man hade en fotomässa i Göteborg för snart 10år sedan.

Arr. lade ner den då man inte ansåg att folk var intresserade, den drog för lite folk och var för dyr, hette det.

Jag var oxo där igår här är en något suddig bild på fotosidans utställning.jag är nöjd med mässan jag har varit i jönköping och sollentuna tidigare och tycker att den här höll minst lika hög klass.

Bilagor

• fotosidan-3.jpg
    fotosidan-3.jpg
    88.4 KB · Visningar: 463
Ramstacity skrev:
Jag var oxo där igår här är en något suddig bild på fotosidans utställning.jag är nöjd med mässan jag har varit i jönköping och sollentuna tidigare och tycker att den här höll minst lika hög klass.

Tänk om man gett oss analoga fotografer möjlighet att skicka in en gelatinsilverkopia från mörkrum att sätta upp där? Skulle varit kul, men nu var reglerna som dom var och tiden knapp, Men nästa gång tycker jag att även vi ska kunna vara med och visa våra original istället för inskannade kopior.

Graal skrev:
Tänk om man gett oss analoga fotografer möjlighet att skicka in en gelatinsilverkopia från mörkrum att sätta upp där? Skulle varit kul, men nu var reglerna som dom var och tiden knapp, Men nästa gång tycker jag att även vi ska kunna vara med och visa våra original istället för inskannade kopior.

Som sagt Nils, jag har sagt att det var ont om tid och digitalt är ju väldigt smidigt rent logistiskt och bedömningsmässigt (uppladdade i en mapp som vi snabbt kan överblicka). Nästa år skall det dock finnas tid så att du hinner kopiera, skanna och ladda upp, så att även du har en chans att delta i utställningen.

Graal skrev:

Misstänker att du inte hade gillat citatet från fotografen Sven(efternamn bortglömt) som drog lördagens förmiddagsseminare Bearbetning/utskrifter av svartvita digitala bilder.
Han hävdade att idagarna har det blivit möjligt att stänga igen mörkrummet för gott - eftersom den svartvita utskriftstekniken kommit så långt. Jag måste medge att jag blev lite imponerad vad man kan göra med en bra skrivare, bra bläck o bra papper idag. Men det är ju inte direkt gratis att nå de resultaten :)

Mvh
BAW

Bengus skrev:
Misstänker att du inte hade gillat citatet från fotografen Sven(efternamn bortglömt) som drog lördagens förmiddagsseminare Bearbetning/utskrifter av svartvita digitala bilder.
Han hävdade att idagarna har det blivit möjligt att stänga igen mörkrummet för gott - eftersom den svartvita utskriftstekniken kommit så långt. Jag måste medge att jag blev lite imponerad vad man kan göra med en bra skrivare, bra bläck o bra papper idag. Men det är ju inte direkt gratis att nå de resultaten :)

Mvh
BAW

Visst finnas alla möjligheter att stänga både det ena och det andra. MEN FÖR DEN SKULL MÅSTE VÄL FRIHETAN ATT VÄLJA FINNAS! Vi lever ju inte i någon digital diktatur? Eller vill ni bli av med oss analoga bildskapare för gott?

Bengus skrev:

Mvh
BAW

Dem som vill jobba analogt måste ju ändå få göra det?

Graal skrev:
Hoppsan det var inte meningen att jag skulle dra igång någon debbat här om vilket som är bäst utav analot eller digitalt jag bara svarade på Thomas fråga om det var en bra mässa vilket jag tyckte att det var.
Mvh Kjelle

thompan skrev:

vad tyckte ni, är ni nöjda med mässa?!?

Jag hade inte så stora förväntningar efter att sett många regionala (eller lokala) mässor som Stockholsmmässan(Älvsjö), Elmia och Sollentunamässan.
Vid Nacka strand fanns det dock en bokhandlare och hel del bilder att titta på om än med varierande kvalitet.
Nej tacka vet ja fotomässan på Svenska mässan i Göteborg på 90-talet, där var "alla" med, det fanns bokhandlare och framför allt var det bilder både från diverse tävlingar som tex. bröllopsfotografer men även några internationella storfotografer mm.
Var på Photokina för ett tag sen och det kan man kalla mässa men personligen blev jag besviken på bildutställningarna. I hall ett var det bilder och dom flesta var från div. skolor och tävlingar och naturligtvis några kändisar som Bryan Adams, Martin Parr mfl. sammantaget en liten besvikelse. Ed Ruscka fanns på Ludwig museum, inte min melodi men jag fick behållning av Picasso istället, sen fanns det visst fler utställningar men dom missade jag.

Min fotomässa 2006

När jag läser i trådar ang fotomässan i Nacka så kan jag inte annat än förundras över hur besvikna folk verkar vara.

Jag är i och för sig nybörjare inom fotografering men jag tyckte det var helt underbart att få så mycket kunskap och inspiration samlat på ett ställe och skulle de göra en ny mässa imorgon så skulle jag utan tvekan gå en gång till.

Jag har skrivit lite i min blogg om vad jag tyckte i övrigt om mässan och en smula om de betalseminarium som jag närvarade på.

Om det finns någon som är intresserad av vad en nybörjare tog till sig från mässan så finns det att läsa här:
http://lindahelsing.blogg.se/141106083531_fotomssan_2006.html

oj du satsade hårt på denna mässa!!
jag läste din blogg, kul!
man får väl springa in på något seminarium nästa år!!

ANNONS