Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässan GBG...

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej,
Sony har inget stånd på fotomässan (haha...jättekul). Någon som vet om någon försäljare har klämexemplar av a550 och a850? Jag är i väntans och förtvivlans tider map ersättaren till a700 och desperationen börjar kicka in. a550 passar min budget men jag vill hellre ha en a850 fast gärna med video (jag filmar en del med min LX3)...mao så borde a7xx passa mig och min budget kan då sträckas till max 15000. Men det händer ju f_n ingenting....nej nu lugnar jag ner mig och funderar på att försöka övertyga mig själv att a550 är en riktig kamera...behöver då klämma på en...
/M

Hej
Vet du säkert att inte SONY finns representerad.

Jag läste företagensom ställer ut och tänkte samma sak men sedan kom jag på att det är Fonus trading (focus) som har argeturen för SONY kamror i sverige ? Och de är ju representerade ? Så SONY borde vara där annars undrar man ju om SONY är helt begravd i sverige (som priserna) :)

By the way. Någon som vet vem som för Lowepro. Kände för en lite rygga för en A700+VG och ett 80-200/2.8 (något förslag). Jag har idag en flipside 400AW och den är lite stor på kortare utflyckter.

a550 passar min budget men jag vill hellre ha en a850 fast gärna med video (jag filmar en del med min LX3)...mao så borde a7xx passa mig .../M

Hej!

Smaken är ju som baken och alla kan vi ha olika åsikter, men här är i allafall mina.

Köp a550! Jag skulle göra det 100 gånger av 100 framför a850.
Jag har en a550 och det en sjukt bra kamera. Mycket märkligt att den prissatts så lågt och att den inte marknadsförts av Sony på ett annat sätt, men jag tror allvarligt att Sony håller på med något sorts experiment. a550 är ju för sjutton billigare än a 380!, fast det är en helt annan klass av kamera som borde kosta det dubbla.

Visst, 850 är gedignare och har fullformat-sensor på 25 Mpx, men det är ändå den gamla generationen. 550 med dess nya back-lit sensorteknik och finesser är något heeelt annat.

Jag skulle inte vänta på a707 när den nu kommer. Den kommer garanterat att ha 550s features, kanske ännu mer vässade, ett stadigare vädertätat metallhus med bättre reglage och en videofunktion som utskopar allt annat på marknaden och kanske ytterligare någon killer-feature som Sony överraskar oss med. Mycket troligt att prislappen också kommer att vara premium.

Däremot kommer inte detta på något sätt ge bättre bildresultat, utan istället bara göra att du måste ha kameran "längre" och därmed missar möjligheten att från början hoppa på tåget då den nya generationen fullformat kommer.

<spekulation>
Nån gång runt februari 2011, +/- 3 månader, släpps a805 eller vad den kommer att kallas. Med 32 Mpx 24x36-sensor av den nya generationen ytterligare förbättrad, plasthus, fullsmetad med finesser a´ la a550 och en prislapp runt kanske 12000 med kit-objektiv, dvs. billigare än a707. Tillsammans med detta också två nya objektiv i samma stil som 18-55SAM och 55-200SAM, fast för fullformat förstås och med brännvidder som motsvarar detta.
</spekulation>

Jag gillar skarpt de nya husen och objektiven av plast och är inte beredd att betala massa extra för magnesiumhölje och fina rattar och knappar som inte bidrar till bildresultatet.

De nya SAM-objektiven är ju fantastiskt bra optiskt. Dom har inte riktigt tagits på allvar för att dom är så billiga och testare har liksom bett om ursäkt för att dom tycker att de ger bra resultat. Också hur lätta och smidiga som helst och jag gillar faktiskt att bajonettfattningen är av plast istället för metall, det känns bättre för kamerahuset att inte ha metall-mot-metall om man trycker dit det lite snabbt och oförsiktigt.

Som sagt, mitt tips är att satsa på a550 nu och sen byta upp dig när den nya generationens fullformatare kommer.

Jag står i allafall först i kön och köper den direkt när den släpps. a707 intresserar mig inte det minsta.

Så, det är i allafall mina små åsikter som kanske kan hjälpa dig lite att övertyga dig själv om att a550 är ett bra val, vilket du eftersökte.

/Mats

Visst, 850 är gedignare och har fullformat-sensor på 25 Mpx, men det är ändå den gamla generationen. 550 med dess nya back-lit sensorteknik och finesser är något heeelt annat.
Sensorn i A550 använder Exmor-teknik, inte Exmor R-teknik. Den är alltså inte "back-lit". Sony marknadsför ingen stor sensor med Exmor R.

Sensorn i A550 använder Exmor-teknik, inte Exmor R-teknik. Den är alltså inte "back-lit". Sony marknadsför ingen stor sensor med Exmor R.

Där ser man, nu har jag blivit lite illusionerad och lärt mig något nytt. Jag var övertygad om att anledningen till den avsevärt bättre prestandan var just den nya teknologin, men ser nu efter att ha läst CX-News att du har rätt och den enda i produktion är på drygt 10 Mpx.

Jag fick informationen från Gary L. Friedmans PDF-bok om a500/a550 http://www.friedmanarchives.com/alpha550/index.htm
Där gör han en ganska utförlig förklaring av hur back-illumination fungerar och hävdar att det är anledningen till den dramatiskt förbättrade ISO-prestandan. (Jag ska skriva till honom och berätta att det är fel.)

Kanske ännu mer fantastiskt då med de prestanda som a550 har med den "gamla" teknologin, vilken ändå är överlägsen de tidigare kameramodellerna. Det skruvar upp förväntningarna ytterligare eftersom EXMOR-R utlovar 2,4 gånger bättre signal/brus. Hmmm, undrar hur långt bort i tiden det ligger. Klart är att framtiden har förbättringar att utlova.

/Mats

EXMOR-R är mest till för små sensorer a la kompakt för där tar elektroniken mycket större plats procentuellt sett. På större sensorer så gör det inte alls lika stor skillnad.

Jag tror du har rätt Göran men Sony och en del andra som Gary Friedman har uttryckt sig väl luddigt så man kan tolka det som om det handlar just om "back-lit"-teknik även om det nu inte gör det. Jag har också snubblart över detta i Friedmans E-book om A5xx. Skulle de haft det så borde man väl i så fall sett en signifikant skillnad mot Canons och Nikons konkurrenter i samma genaration och segmant och det kan man inte. Canon 7D och A550 har ju näst intill exakt samma kurvor över alla uppmätta parametrar hos DxO. Man borde väl sett lite skillnad ändå. Exmor R används inte i Sony-DSLR:er ännu - bara i några kompaktmodeller och kanske i filkameror där det sitter sensorer med betydligt färre pixlar. I Sonys pressrelease kring detta så handlade det om en sensor med endast 5 megapixel och en möjlighet att ta 60 frames i sekunden. Låter som video för mig. Det är väl inget för vara sig kompakter eller DSLR:er idag.

Senast ändrad:
EXMOR-R är mest till för små sensorer a la kompakt för där tar elektroniken mycket större plats procentuellt sett. På större sensorer så gör det inte alls lika stor skillnad.

Men det beror väl på att de större sensorerna inte är så packade med pixlar ännu. Vad vet vi om vad tillverkarna kommer göra i framtiden. Man kan göra helt andra och mycket smartare saker om man har väldigt många fler pixlar än idag. Tänkt en FF med samma pixeltäthet som i de värsta kompakterna idag. En FF idag är ju rena kalhygget mot hur det ser ut på kompakterna.

Man skulle kunna tänka sig en HDR-funktion som använder den ena hälften av pixlarna till en underexponerad bild och den andra hälften till en överexponerad i samma exponering och inte som idag tvingas ta två olika bilder med tillräckligt med tid mellan för att rörliga motiv ska få "spökartefakter". Sony skulle kunna använda en del till pixlar till sin "emerald"-färgade pixel för att få ännu bättre färghantering. Andra kan säkert komma på massor av andra funktioner som skulle kunna dra nytta av en mer kreativ hantering av multipixelsensorer än det sätt som råkar vara standard idag. En del talar om binning för att få extrema dynamiska omfång i bilderna där man byter upplösning mot större yta för varje återgiven pixel (flera fysiska pixlar samverkar i jobbet att fånga ljus till en "logisk representation pixel". Det finns redan idag om jag inte är felinformerad i kameror med mellanformatsensorer.

Om det blir lika trångt på en FF eller APS-C som på en hårt packad kompakt idag så gör väl back-lit samma trick som på de mindre sensorerna kan man väl anta eller...? Man kan ha flera pixlar men ändå inte plågas alltför hårt av brus på höga ISO och vid dåligt ljus.

Framtiden är en annan. I framtiden kanske vi plåtar med en sensor på 50Mpix helt utan AA-filter, därför att sensorn ändå har högre upplösning än optiken. Utan AA-filter blir bilden skarpare och behöver alltså inte skärpas upp på samma sätt. Bruset hålls därmed lägre och man kan höja ISO ett snäpp till. På den sensorn så gör säkert back-lit skillnad.

Eller så har den nya sensortekniken med "kvantprickar" slagit igenom och sparkat ut både AA-filter och back-lit-sensor. Mycket kan hända och precis som när datorerna nådde sin hastighetsgräns och istället breddade sig, så behöver också sensortillverkarna ta till nya grepp för att nå längre.

Hoppas att Sony kan visa upp nästa generation kameror snart så att man kan bestämma sig för vilken linje man ska lägga sig på. FF vs. crop. Ett rykte säger ju att det ska komma ny mjukvara till A850/900 som fixar till jpeg-motorn. Ett önsketänkande som vore en klart inspirerande morot för folk att hoppa på Sony. Släpper man mjukvara så långt efter lanseringen så är det riktigt bra kundservice! Frågan är bara om man ska tro på det.

Då kanske vi kan diskutera Hoya HRT-teknikens fördelar också? Det kommer att bli ett intressant val när det väl kommer på marknaden.

Hittade inte en enda A550 på mässan att klämma på.
Fick till slut en uppackad av Japanfoto (vilken min kompis också köpte för 6999kr (bra pris!)).

Mja, det blir väl snarare 5.700 kr, och till detta kommer frakt (som av någon anledning är okristligt dyrt från England - blir lätt en tusenlapp) och valutatransaktionskostnader.

Dessutom skriver de "Out of stock". Det ska alltid tas som ett varningstecken. Det finns gott om företag som har har satt detta i system - låga priser på varor de inte kan leverera.

Mja, det blir väl snarare 5.700 kr, och till detta kommer frakt (som av någon anledning är okristligt dyrt från England - blir lätt en tusenlapp) och valutatransaktionskostnader.

Dessutom skriver de "Out of stock". Det ska alltid tas som ett varningstecken. Det finns gott om företag som har har satt detta i system - låga priser på varor de inte kan leverera.

Eller så betyder det att den är slutsåld så att den inte finns kvar i lager. När jag skrev inlägget så var den inte slut och andra paket med två objektiv finns i lager. http://www.camerabox.co.uk/product1...s-18-55mm-and-55-200mm-Lenses&ProductID=11193

Att påstå att frakten skulle kosta "lätt en tusenlapp" från England ju löjligt. Några "valutatransaktionskostnader" känner jag inte heller till, om man betalar med Visa t.ex. så tillkommer inte ett öre och man får också en hyggligt bra kurs, 10,55 kr/£.

Pundet är rekordlågt och kanske på väg ner ännu mer. Finns fler Internetbutiker i Storbrittannien med liknande priser om man skulle tycka att camerabox är oseriösa för att en vara tagit slut, t.ex. Amazon/WarehouseExpress/PurelyGadgets osv.

Ok, "drygt" är väl ett glidande begrepp, men man tjänar drygt 20% på att handla därifrån, vilket i alla fall jag tycker är rätt ok. 1000-1500 kr som man kan göra annat för.

/Mats

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto