a550 passar min budget men jag vill hellre ha en a850 fast gärna med video (jag filmar en del med min LX3)...mao så borde a7xx passa mig .../M
Hej!
Smaken är ju som baken och alla kan vi ha olika åsikter, men här är i allafall mina.
Köp a550! Jag skulle göra det 100 gånger av 100 framför a850.
Jag har en a550 och det en sjukt bra kamera. Mycket märkligt att den prissatts så lågt och att den inte marknadsförts av Sony på ett annat sätt, men jag tror allvarligt att Sony håller på med något sorts experiment. a550 är ju för sjutton billigare än a 380!, fast det är en helt annan klass av kamera som borde kosta det dubbla.
Visst, 850 är gedignare och har fullformat-sensor på 25 Mpx, men det är ändå den gamla generationen. 550 med dess nya back-lit sensorteknik och finesser är något heeelt annat.
Jag skulle inte vänta på a707 när den nu kommer. Den kommer garanterat att ha 550s features, kanske ännu mer vässade, ett stadigare vädertätat metallhus med bättre reglage och en videofunktion som utskopar allt annat på marknaden och kanske ytterligare någon killer-feature som Sony överraskar oss med. Mycket troligt att prislappen också kommer att vara premium.
Däremot kommer inte detta på något sätt ge bättre bildresultat, utan istället bara göra att du måste ha kameran "längre" och därmed missar möjligheten att från början hoppa på tåget då den nya generationen fullformat kommer.
<spekulation>
Nån gång runt februari 2011, +/- 3 månader, släpps a805 eller vad den kommer att kallas. Med 32 Mpx 24x36-sensor av den nya generationen ytterligare förbättrad, plasthus, fullsmetad med finesser a´ la a550 och en prislapp runt kanske 12000 med kit-objektiv, dvs. billigare än a707. Tillsammans med detta också två nya objektiv i samma stil som 18-55SAM och 55-200SAM, fast för fullformat förstås och med brännvidder som motsvarar detta.
</spekulation>
Jag gillar skarpt de nya husen och objektiven av plast och är inte beredd att betala massa extra för magnesiumhölje och fina rattar och knappar som inte bidrar till bildresultatet.
De nya SAM-objektiven är ju fantastiskt bra optiskt. Dom har inte riktigt tagits på allvar för att dom är så billiga och testare har liksom bett om ursäkt för att dom tycker att de ger bra resultat. Också hur lätta och smidiga som helst och jag gillar faktiskt att bajonettfattningen är av plast istället för metall, det känns bättre för kamerahuset att inte ha metall-mot-metall om man trycker dit det lite snabbt och oförsiktigt.
Som sagt, mitt tips är att satsa på a550 nu och sen byta upp dig när den nya generationens fullformatare kommer.
Jag står i allafall först i kön och köper den direkt när den släpps. a707 intresserar mig inte det minsta.
Så, det är i allafall mina små åsikter som kanske kan hjälpa dig lite att övertyga dig själv om att a550 är ett bra val, vilket du eftersökte.
/Mats