Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomässan 2010 - Sony deltar indirekt denna gång

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag kontaktade nyligen Sony angående Fotomässan här i Göteborg, eftersom jag inte hittade dem i utställareförteckningen. Fick tala med deras Key Account Manager, vad detta nu kan tänkas betyda... :)

Han berättade att Sony inte hade möjlighet att delta direkt denna gång. Scandinavian Photo kommer att demonstrera deras produkter (samt även JapanPhoto). Han nämnde inte Focus Nordic (f.d. Focus Trading), men dessa är väl någon slags huvuddistributör för Sony tillbehör och ev. också kamerorna, om jag har fattat rätt.

Orsaken till att Sony inte kunde delta denna gång var att Sony hade bara fem pers på den avdelningen, och nästan alla hade gått till andra uppgifter - Sony hade helt enkelt just nu olyckligtvis inte tillräckligt med folk för att klara flera utställningar samtidigt (ev. skulle han själv kunna hinna delta under någon dag - då i Scandinavian Photos monter). Fotomässan kolliderar med en IT-mässa, och den ansågs tydligen viktigare.

Han informerade också om att Sony fick en ny organisation från den 1 april, och den kommer att vara gemensam för hela Norden, dvs de hittillsvarande nationella gränserna kommer att "rivas".

Intressant var att han själv ansåg att Fotomässan här i Göteborg var mycket viktigare än Fotomässan i Stockholm... :) Sony säljer tydligen bättre här på Västkusten (fast då borde de väl verkligen satsa på Stockholmsmässan).

F.ö. verkade han ganska optimistisk om framtiden för Alpha-kamerorna. I Europa har Sony gått väldigt bra, och har nu i åtskilliga länder kommit upp på andra plats när det gäller marknadsandelar, och i några fall även på första.

I t.ex. Finland har Sony gått om Nikon, och Sony Sverige tänker tydligen studera finnarnas metoder... :)

Verkar vettigt. Konkurrensen hårdnar.

Att Sony skulle ha gått förbi Nikon i Finland - det skulle jag vilja se siffror på. Har lite svårt att tro det faktiskt. Då jag köpte min a850 för inte allt för länge sedan så diskuterade jag Sony med inköpschefen på en av Finlands största fotokedjor och han konstaterade att Sony ännu var små i Finland men att Sonys andel stadigt växer. Canon och Nikon har en ganska stabil kundgrupp även i Finland.

Däremot måste ju nog sägas att Sony, i samarbete med vissa handlare, har haft en ganska aggressiv prissättning i Finland på sistone. Köpte min A850 och ett Sony 70-400 för 2700€ vilket faktiskt får sägas vara konkurrenskraftigt även ute i Europa. Men i Sverige har ju också A850 sålts i paket med Sony 28-75 f/2,8 för 19990 kr vilket ju också får sägas vara konkurrenskraftigt.

Från det ena till det andra så diskuterade jag även Sonys service med inköpschefen på det icke nämnda bolaget och han kunde bara konstatera att det är ett problem att Sony har en ganska bristfällig service i Norden. Men så tillade han "och andra har vi ju inte så många kameror att skicka dit, inte för att vi skulle ha sålt lite Sony men det måste erkännas att de håller en bättre kvalitet än konkurrenterna". Dvs Sony har dålig service för att man har för lite kameror att reparera. Är det bra eller inte?

Han informerade också om att Sony fick en ny organisation från den 1 april, och den kommer att vara gemensam för hela Norden, dvs de hittillsvarande nationella gränserna kommer att "rivas".

Låter trevligt. Då kanske vi får lite lägre priser i Sverige. Ett tag var ju sverige löjligt dyrt med SONY kameror (om man jämför utan moms etc...). Jag fick för mig att det var Focus Trading som impoterade SONYs kamera saker till sverige. DÅ kanske det inte är så längre :)

Tråkigt att de inte är reprecenterade :(

Att Sony skulle ha gått förbi Nikon i Finland - det skulle jag vilja se siffror på.
...
Har inte heller sett några siffror, det var deras "Key Account Manager" som uppgav detta.

Klurade lite på vad titeln ifråga kunde tänkas betyda, och kom fram till att hans uppgift skulle kunna vara att ta hand om de största återförsäljarna. Eftersom jag själv bara är en vanlig liten gräsrots-konsument, så måste väl damen i växeln ha kopplat mig alldeles fel... :)

Men när det blir fel åt det hållet så finns det ju ingen anledning att klaga. Han kunde direkt svara på alla de frågor jag hade den gången.

...
Från det ena till det andra så diskuterade jag även Sonys service med inköpschefen på det icke nämnda bolaget och han kunde bara konstatera att det är ett problem att Sony har en ganska bristfällig service i Norden. Men så tillade han "och andra sidan har vi ju inte så många kameror att skicka dit, inte för att vi skulle ha sålt lite Sony men det måste erkännas att de håller en bättre kvalitet än konkurrenterna". Dvs Sony har dålig service för att man har för lite kameror att reparera. Är det bra eller inte?
Haha! Jo, det kan man ju fråga sig! Men visst är detta väldigt bra.

Jag har också fått den bestämda uppfattningen att det är väldigt lite klagomål på Sony, vilket förstås är väldigt lovande. Det var mycket mer problem med Minolta, de var väl mera "normala" i detta avseende (fast definitivt MYCKET bättre än dagens Canon-kameror - Canon tycks ju ha förfallit till att ha en väldigt dålig produktionskontroll nuförtiden). Hursomhelst, jag älskar fortfarande min gamla Dynax 7D, helt underbar att jobba med!

Till råga på allt har ju framförallt Canon men även Nikon i viss mån haft problem med systematiska fel, vilket Sonys DSLR-kameror hittills har varit fullständigt befriade ifrån - peppar, peppar! Trots Canons och Nikons enorma erfarenhet - de har ju hållit på med systemkameror under ett halvt århundrade (visst vet jag att Sony köpte Minoltas kameraavdelning - mycket smart! - men företaget Sony kom likafullt inte ut med sin första systemkamera för mer än ett par år sedan). Jag är ingenjör till yrket, och jag är SYNNERLIGEN imponerad av Sonys prestation här. Även om man tar hänsyn till inputen från Minolta, så är det likafullt närmast otroligt att Sony har kunnat komma igång så snabbt men ändå lyckats med att helt undvika alla systematiska funktionsfel.

Senast ändrad:
Jag kontaktade nyligen Sony angående Fotomässan här i Göteborg, eftersom jag inte hittade dem i utställareförteckningen. Fick tala med deras Key Account Manager, vad detta nu kan tänkas betyda... :)

Han berättade att Sony inte hade möjlighet att delta direkt denna gång. Scandinavian Photo kommer att demonstrera deras produkter (samt även JapanPhoto). Han nämnde inte Focus Nordic (f.d. Focus Trading), men dessa är väl någon slags huvuddistributör för Sony tillbehör och ev. också kamerorna, om jag har fattat rätt...................

.

Scandinavian Photo i Stockholm hade en A230 och en 380 idag när jag var där för att köpa lite skrivarbläck. Tycker deras Sony-utbud bara blivit sämre och sämre över de senaste åren. I Stockholm är det endast Rajala Pro Shop som är något att ha vad jag vet. Men det kanske ser annorlunda annorlunda ut i Götet. På senaste mässan i Stockholm var ju annars Sony hyfsat representerade med alla de DSLR-modeller de hade framme då.

Det var ju lite förvånande. När jag har varit på Scandinavian Photo i Mölndal så har de alltid haft en av varje modell att demonstrera, inkl. A900 eller A850.

När jag kollade deras lagersituation idag så hade de inga fullformatare på lager, men A850 var beställda. De hade A500 och A550, och mer än 20 st A230 (i Mölndal alltså). Inga A330 eller A380 inne, men A380 var beställda.

Var på Fotomässan idag, och Scandinavian Photo hade ungefär 8 st oranga Sony-kartonger där. Såg bara de översta kartongerna, och det var A550 med kit-objektiv.

JapanPhoto hade ett par kartonger fler. Deras ordinarie pris på Sony A550 med kit-objektivet 18-55 SAM är 7.985 kr, men nu under Fotomässan så slår de av en tusenlapp, och detta är ett riktigt, riktigt bra pris - det lägsta jag hittills har sett någonstans. Läge att passa på!

Rajala hade ungefär 8 st A230 och 4 st A380 samt 2 st A850 (imponerande). Men inte en enda från A5XX-serien, vilket förefaller mig obegripligt. Fast de kanske ville sälja ut sina A380 först...

Focus Nordic hann jag inte med att gå igenom (får göra det imorgon, förlåt, senare idag), men det verkade inte som att de hade några Sony utan enbart Pentax.

big time suck

...Visst hade man kunnat be Rajala eller Japan att packa upp, stoppa in batteri och kort osv men det var ganska knökat och ingen ro att klämma....priset 6995 var ju bra men jag höll i plånboken. Jag fick lite fotosug efteråt och tog ut min Raynoxlins på premiärtur och det vara riktigt roligt. Jag tror att 550an är det optimala huset för makro i och med tiltlinsen och superb live view....måste testa det.

Finns visst två trådar, valde denna, Fotosidan rapporterar att nya trenden på mässan handlar om att filma med dslr, så mycke prylar är framplockat för att locka.

Tycker det är lite synd att inte Sony är med på filmtåget, men kamerorna var inte ens upplockade, hos rajala, i och med saknaden av filmfunktion missar Sony mycke publicitet, alla dessa tusental som minglar runt bland montrarna vilket intryck skall Sony göra på alla dessa människor-

Borde inte Sony försökt att få filmmöjlighet i A850 även en dålig sådan för att ändå visa att man vill vara med i leken. Mk2:an släpptes i samma veva som A900, redan då var testarna förvånade att ingen filmmöjlighet fanns på modellen, men Sonyfolket reagerade inte på något sätt .Tråkigt tycker jag allt detta. //Bengt.

t

...
Jag fick lite fotosug efteråt och tog ut min Raynoxlins på premiärtur och det vara riktigt roligt. Jag tror att 550an är det optimala huset för makro i och med tiltlinsen och superb live view....måste testa det.
Stämmer - utvinklingsbar skärm plus dubbla liveview-system gör den idealisk till makro. Är du här i Göteborg får du gärna testa makrofoto med min A550.

Skulle tro att en stabil makrosläde i kombination med Manual Focus Check LV är bästa metoden vid stora avbildningsskalor. Autofokus fungerar sämre ju större avbildningsskalan blir - "ju mera makro det blir" - och vid skala 1:1 fungerar AF inte ens teoretiskt. Där MÅSTE skärpeinställningen ske manuellt genom att man flyttar kamera-objektiv-paketet så att motivet hamnar inom (den mycket lilla) skärpezonen.

Vid mindre avbildningsskalor - "mindre makro" - så kan ev. Quick Liveview plus autofokus fungera (har dock inte testat).

Att jag sätter citattecken vid denna användning av ordet makro, beror förstås på att den egentliga definitionen på makro är från skala 1:1 och STÖRRE (fast i fotosammanhang har det blivit ungefär tvärtom - begreppet makro används för det som egentligen ska heta 'närbildsfotografering', och upp till vanligen 1:1, eftersom nästan alla makroobjektiv stannar där.

Senast ändrad:
...
Borde inte Sony försökt att få filmmöjlighet i A850 även en dålig sådan för att ändå visa att man vill vara med i leken. Mk2:an släpptes i samma veva som A900, redan då var testarna förvånade att ingen filmmöjlighet fanns på modellen, men Sonyfolket reagerade inte på något sätt .Tråkigt tycker jag allt detta. //Bengt.
Det är i och för sig inte alls korrekt att säga att Sonyfolket inte har reagerat på något sätt. De har ju hela tiden sagt att video kommer, men först när tekniken har kommit så långt att de kan erbjuda "video that works".

Men visst hade Sony sålt mer ifall de hade slängt in samma (i vissa avseenden) skruttiga videofunktion som alla andra har gjort. Den uppfattningen delar jag med dig (och jag är säker på att även Sony vid det här laget också har denna uppfattning). Men nu verkar det ju som att Sony har lyckats klura ut någonting, för video ska tydligen komma såväl i A700:ans efterföljare som i deras nya spegellösa kameror, och jag tror faktiskt inte att de efter att ha hållit ut så här länge bara ger upp och stoppar in samma typ av bristfälliga video som alla andra har gjort, och förlitar sig på att folk ska bli så imponerade av den höga upplösning som man får genom den stora sensorn i systemkameror, att de ska glömma övriga brister.

Men nu är det säkert bäst att vi återgår till ämnet...

I Scandinavian Photos monter fanns idag lördag inga Sony A550-kameror kvar längre (tydligen sålda). Istället hade de ett 10-tal kartonger med A230 plus kit-objektiv för mässpriset 2.999 kr. Billigare än så går det inte att få en DSLR med en bra sensor.

När jag kikade i JapanPhotos monter mitt på dagen idag så fanns det bara två A550-kameror kvar. Fick syn på en kille som gick och läste på deras olika mässerbjudanden, och verkade väldigt osäker på ifall han skulle satsa på Nikon, Canon Sony eller Hittki-Hattki... Frågade ifall han ville ha lite tips, och det var han tacksam för. Efter en stund gick han iväg med en A550-kartong under armen, så nu finns det bara en enda kvar...

Priset 6.999 kr är verkligen suveränt, det går inte att få så här mycket kamera för pengarna på något annat sätt. Ifall nu fler än en av er kutar iväg imorgon för att slå till, så behöver ni inte gå bärsärkagång bara för det. Det bör kunna fixas även om den sista A550:an i montern skulle råka vara såld. Bara man beställer den senast imorgon, så brukar man få mässpriset även om Japan Photo inte kan leverera kameran förrän några dagar senare.

Jag pratade också med Focus Nordic om Sony, och de uppgav att de inte distribuerade Sony längre, det gör Sony själva (fast Focus har fortfarande kvar samma Sony-grejor som tidigare på sin hemsida, så denna ändring har tydligen skett alldeles nyligen).

Att Sony själva har tagit över distributionen av sina kameror är ju knappast förvånande, det är väl mera förvånande att de inte har gjort så från början. Tydligen har det handlat om en tillfällig sak - kanske för att Sony har haft ont om folk under en tid (vilket ju deras Key Account Manager uppgav).

Missförså mig inte nu bäste Gunnar, men du har en mycket stark eniment förmåga, att på ett häpnadsveckande sätt marknadsföra Sonykamerorna, jag tror att du har förbaskat roligt när du på ett så skickligt sätt kan påverka folk att Sony är verkligen outstanding, jag tror du du hade kunnat få den där killen att köpa två A550 om du velat. Jag gillar dig Gunnar, tycket det är mycke trevligt att läsa dina inlägg. Du säger absolut inte att Sony är världens bästa kamera, så ingen skugga där. Jag minns när jag diskutera med en saabägare en gång, jag frågade om han tyckte att någonting var dåligt med bilen. den killen vart tvärförbannad,han pratade sedan med sina arbetskamrater om den där konstiga Bengt, som ställde sådana frågor om min Saab. För själv är jag sådan att vilken bil jag än har ägt så kan jag utan bekymmer tala om bilens svagheter, ganska kul detta för när jag gjort det så tittar dom konstigt på mig, bilen är lite helig för många grabbar, så att klaga på den bil man valt det är inte många som gör. skulle dom mot förmodan byta bilmärke, då är ofta inte den andra bilen inte värd vatten ens. Jag fungerar likadant med kameror. Alla tillverkare använder sina knep för att hålla nere kostnaderna, precis som tobbe sade, omdesign av kameran med i stort sett samma innanmäte, man lägger till någon finess, och gör sken av en nästan ny produk, först var tredje ny kamera av ett märke kan man vänta sig större föebättringar i bästa fall. .

Visst har jag kul med mina Sonykameror. Har genom åren ägt ett tre-siffrigt antal kameror, men ingen har varit lika rolig att använda som A550:an!

Vet inte riktigt vad det är jag skulle kunna tänkas missförstå, men jag kanske borde förklara lite om min huvudsakliga drivkraft. Först - nej, Sonys kameror är inte perfekta i alla avseenden, såna finns inte. Den främsta nackdelen med A550:an enligt min mening är att de tagit bort programshift från P-läget. Skulle kunna strypa dem för det! :)

Men man får ju vara glad för att det finns kvar i M-läget i alla fall (man använder AE-låset).

Sedan är det faktiskt inte så att jag har några direkta känslor för Sony i sig (även om det antagligen kan förefalla så...). Jag äger/har genom livet ägt systemkameror från 30 olika systemkameratillverkare (alltså inte bara Canon, Nikon, Minolta/Sony, Pentax och Olympus - vilket väl i bästa fall är vad yngre fotografer kan tänkas ha hört talas om), och jag har haft utbyte av de flesta av dem, låt vara mer eller mindre. De jag haft mindre utbyte av har jag förstås gjort mig av med efterhand, och de jag haft mer utbyte av har jag naturligtvis behållt.

Det jag egentligen gör är att jag kollar i princip hela kameramarknaden, och sedan vaskar jag fram de produkter som ger mest för pengarna för olika ändamål. Och f.n. är det så att i åtskilliga avseenden (dock inte alla förstås) så erbjuder Sony det mest prisvärda och smidigaste systemet för många användare. Därför känner jag mig mer och mer upprörd över den väldiga snedvridning som jag efterhand har insett gäller i princip hela testmarknaden av fotoprodukter. Jag äger eller har disponerat kameror av flertalet av marknadens märken, så vid det här laget har jag en rätt klar bild över den kolossala bias som har etablerats under många år. Jag är beredd att gå så långt att jag påstår att de kameratester som är huvudattraktionen i de flesta fototidskrifter och kommersiella testsajter INTE ALLS handlar om konsumentupplysning, vilket de vill ge sken av, utan det handlar enbart om köpt journalistik!

Låt vara indirekt köpt. Nästan alla deras annonsintäkter har ju under lång tid kommit från enbart två märken, och huvuddelen av tidningsköpare och prenumeranter är också användare av dessa båda märken. Man kan ju också se hur priserna i vissa tidningars fototävlingar hela tiden kommer från samma tillverkare - år efter år. Det ska mycket till innan någon tidning eller testsajt skulle våga sätta något annat märke före de "två stora", även om detta i och för sig undantagsvis händer (för att åtminstone ge ett sken av opartiskhet, kan man tänka). Därför, det jag ägnar mig åt är att i åtminstone någon ringa mån utgöra en liten motvik i denna väldiga snedbalans.

Ifall man tittar på instegskamera-segmentet så är det, för den som använt alla de olika märkena, fullständigt klart att Canon och Nikon f.n. är de som ger minst för pengarna, och de tre utmanarna Pentax, Olympus och Sony ger mest, och av dessa ger Sony allra mest (och har störst framtidsutsikter). Men enligt press och massor av nätsajter är det precis tvärtom.

När det gäller pro-segmentet så gör de två stora betydligt bättre ifrån sig, men då kostar de också därefter. Men även där finns det vissa områden där Sony presterar bättre än någon av de två stora kan klara. Fortfarande är dock pressen generellt så okunnig om något annat än CaNikon, att de saknar kompetens för att identifiera och informera om detta. Ett mindre antal pro-fotografer har av slump eller genom mun-mot-mun-metoden upptäckt dessa områden på egen hand. Enligt min uppfattning är det pressens uppgift att förmedla denna information, men de misslyckas katastrofalt. Det är förstås inte enbart ekonomiska orsaker som ligger bakom detta - i stort sett samtliga aktiva skribenter är ju användare av Canon eller Nikon. De kan inga andra system - de vet inte vad de ska skriva - de ser inte fördelar med andra system som inte finns i deras eget - de missförstår och sätter minus på sådant som de inte har förstått - och sätter minus även för sådant som är bättre i andra system bara för att man inte gör på SAMMA sätt som de råkar vara vana vid. Osv osv.

Sammanfattningsvis:
Jag propagerar inte alls för Sony för att jag är Sony-användare. Jag är, och har sedan tonåren varit en multisystem-användare - mer än de flesta andra, vågar jag påstå. Tror inte det finns många som slår mig i det avseendet i alla fall... :)

Vad jag försöker att finna är de produkter som höjer sig över de medelmåttiga, helt oberoende av ifall de råkar vara tillverkade av Canon, Sony, Nikon eller Hittki-Hattki. Alltså, ifall Panasonics spegellösa kameror kommer att visa sig vara bättre än Sonys kommande dito, så kommer jag självfallet att framhäva detta. Men där vet vi ingenting ännu, även om det lilla som har sluppit ut om Sonys planer verkar lovande...

Men denna diskussion hör väl egentligen inte alls hemma i denna tråd, så därför avslutar jag här. Efter ett som vanligt alldeles för långrandigt inlägg...

Senast ändrad:
Missförså mig inte nu bäste Gunnar, men du har en mycket stark eniment förmåga, att på ett häpnadsveckande sätt marknadsföra Sonykamerorna, jag tror att du har förbaskat roligt när du på ett så skickligt sätt kan påverka folk att Sony är verkligen outstanding, jag tror du du hade kunnat få den där killen att köpa två A550 om du velat.
...
Min inverkan när det gäller att "marknadsföra" (jag har naturligtvis inga som helst ekonomiska kontakter med Sony), är nog i själva verket tämligen marginell, och när du tror att jag t.o.m. skulle ha kunnat få den där killen till att köpa två st A550 så har du definitivt överskattat min förmåga - så "eminent" och "outstanding" är jag inte!

Min inverkan när det gäller att "marknadsföra" (jag har naturligtvis inga som helst ekonomiska kontakter med Sony), är nog i själva verket tämligen marginell, och när du tror att jag t.o.m. skulle ha kunnat få den där killen till att köpa två st A550 så har du definitivt överskattat min förmåga - så "eminent" och "outstanding" är jag inte!

Hej. Personligen har jag inga problem med långa inlägg, tycker för det mesta att det är trevligt. Vill man säga någonting så är det ganska svårt med bara några rader. Skulle du och jag prata med varandra låt säga 10 minuter, så kanske vi fick skriva 5st A4:a ark om det ens skulle räcka. jag håller med dig överlag vad du skriver. jag har även sedan länge precis som du läst mellan raderna vid många tester, och det går att se ett givet mönster, speciellt ordvalet skiljer ganska mycket, dom mera kända märkena hanteras på ett mera skonsamt sätt, där andra märken näms som tjock kropp, får dom kända kallas bred kropp, mycket trevligare uttryck, man läser det hela tiden, är den kända tung, så är det lättare att hålla stadigt, medans andra märken då blir klumpiga, Nybörjare som tittar kanske första gången i en sådan tidning, kan ju alldrig få en rätt bild av just den kameran. En av mina absoluta favoriter är den om Sonys inbyggda stabiliseringssystem, är man stadig på hand har man ingen nytta av systemet, detta är någonting som alldrig någonsin har skrivits om dom som har det i optiken, där hjälper det tydlingen i alla lägen. en nybörjare som läser detta kan direkt tro att Sonys system är nära på odugligt, och vilken 25 årig kille vill uppfatta sig som darrig på hand. jag känner inte många i alla fall.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto