ANNONS
Annons

Fotomässan 2009

Produkter
(logga in för att koppla)

bam21

Aktiv medlem
För oss som inte har tid, bor för långt bort eller av andra orsaker inte har möjlighet besöka fotomässan så vore det roligt att få lite information. Komplettera därför gärna med inlägg om era egna intryck från mässan. Hur var montrarna? Nyheter? Rykten? Vilka föreläsningar var bra? Fanns det några fina utställningar/fotoböcker och fick ni något snack med fotograferna?

Hoppa in i reporterrollen nu! Skriv och lägg gärna med lite bilder!

Skulle inte dit först men när jag nu väl kom iväg var det värt vartenda öre p-boten på 550 kr låg på =) Skit kul! Kolla nyheter, snacka skit, butikernas montrar mm.. Bl.a. Canons EF 50/1,8 II för 899 på Rajala =) Moderskeppet snackade om RAW mm på stora scenen, också mycket bra! BLF snackade lagar osv, såg ej så mycket som jag velat se men det jag såg var bra! Gick runt 6 timmar utan varken mat eller toalettbesök. Fotosidan krängde tidigare nummer för 20 kr, nuvarande för 40 kr eller prenumeration för 150 kr! Godis överallt, fujifilm bjöd på putsdukar! Pixbox bjöd på premium medlemskap och A3 utskrift! Orkar inte gå in detaljerat på grejjerna men det fanns väldigt mycket intressant att se, alla utställningar mm. Brutus Östlings bilder är helt fantastiska! Så även bilderna från krigen, kommer ej ihåg namn men de vart väldigt bra! Ska sova så avrundar lite snabbt, mycket bra fotomässa! (även den första för mig)

Låter inte helt fel!
Har hört en del historier om Brutus Östlings bilder men skulle gärna vilja se dem "live", då gärna med ytterligare beskrivningar. Vad är det för krigsbilder?

Låter inte helt fel!
Har hört en del historier om Brutus Östlings bilder men skulle gärna vilja se dem "live", då gärna med ytterligare beskrivningar. Vad är det för krigsbilder?

Det är ju det jag inte kommer ihåg! Men de var riktigt laddade! Bilder på skadade människor från Afrika, kroppar liggandes på gatan med söndersprängda byggnader i bakgrunden. Barns rädda ansiktsuttryck när militärer stormar deras hus osv.. Kommer inte ihåg vem det var som tog dem men fräckt vart det!

Fräckt vet jag inte om jag skulle kalla det, men hur som helst är bilderna från Kongo och fotografen heter Marcus Bleasdale och det är riktigt riktigt bra.

/Maverick

Kom hem nyligen ifrån mässan. Visst det är alltid roligt att klämma på olika hus & optik & prata med olika leverantörer men nåt förstår jag inte. Varför har så jäkla många sina kameror med sig för. Så jag har funderat över lite olika förklaringar.

1: Väntar de 1 år med att rengöra huset för att kunna lämna in det ev gratis på fotomässan?

2: För att kunna prova optik på huset för att det inte finns just sådana hus som de har på mässan????

3: För att visa upp vad just jag har speciellt med ett uberflott optik & inte att förglömma remmen som visar vad för modell man har bling bling!

4: Ta foto på andras verk & ja vad man nu har tänkt att göra med dem ......

5: Eller nja kan någon gärna förklara Why?

Värst var nog en kille som gick runt med sin D700 tillsammans med ett långt tele mmmm Nikon kanske gjorde justeringar på mässan vad vet jag eller?

Jag hade med min kamera för att testa objektiv på.
Testade Tamron och Tokina för att kolla att åtminstone de ex. de hade på mässan verkade funka med min D90. Dessutom har jag testbilderna med mig hem så jag kan pixelpeepa i lugn och ro hemma:)
Sigma testade jag med ett Canonhus vilket gjorde det svårt att veta om det var min klantighet bakom spakarna eller objektivet som gjorde att det inte blev så bra.

Däremot hade jag ett fast 50mm objektiv på för att göra kameran "liten och smidig". Fick ändå "känning" i axlarna av att gå runt och bära. Om jag hade haft ett jättetele så hade jag nog inte satt på det på kameran och burit runt på det.

Ps. Appropå jätteobjektiv. Passa på att testa Sigmas 200-500/2.8/400-1000/5.6. Stoooort objektiv som bara kostar 225kkr. Ds.

Värst var nog en kille som gick runt med sin D700 tillsammans med ett långt tele mmmm Nikon kanske gjorde justeringar på mässan vad vet jag eller?

Jag har haft samma fundering de senaste fotomässorna jag varit på...tror att alla dina anledningar stämmer. Skulle nog även kunna tänka mig att killen med telet möjligtvis har testat väskor. Har nämligen haft den tanken själv, men det blev inte av.

I övrigt tycker jag att mässan var som väntat, egentligen inte något överraskande i vare sig utställningar eller prylar. En del intressant och annat ointressant...lite av allt helt enkelt.

// Daniel

Varför tar ni med er all er fotoutrustning till en fotomässa, varför? Det var riktigt trångt idag, speciellt omkring 13, och speciellt omkring Nikons monter.

Nästa år ska jag ta med mig min största zoom och gå runt med, verkar som en del intresserar sig mer vad andra besökare har med sig än vad som bjuds på mässan.

Jag planerar redan nog förresten att nästa år låna en rejäl superlång zoom.. ju längre zoom ju fler som störs sig!

Utöver ovan nämda anledningar till varför man tar med kameran:
Det finns ju en mängd människor man kan plåta och allt under tak inne i värmen, gemene man är nog hellre inne och plåtar än ute i 3grader och 6m/s med nederbörd...
Nej jag hade inte kameran med mig.

Utöver medhavda kameror var det en helt OK mässa att spendera 6 timmar på. Bra utställningar, värda gott om tid, och en del prylar att dregla över. Och mässerbjudanden som som vanligt riskerar tömma plånboken... Jag har t ex aldrig tänkt köpa en EP-1, men när priset rasade till 5995 var det nästan nära.. ;-) Med zoom och fräck väska...

Annars var ju Ricohs nya med utbytbar glugg och sensor riktigt frän, och smidig... Fujifilms 3D-kamera overklig...Leicas nya kameror overkligt snygga, liksom dessa fasta Zeissgluggar. Och espresson i FS-montern ruskigt gott!

DAgens inköp blev, förutom reflexskärm, böcker och tidningar, en Olympus Mju 1040 Zwarowski Edition med kristaller, julklapp till dottern. 995 spänn, klart överkomligt.

Klart slut!

Jag har haft samma fundering de senaste fotomässorna jag varit på...tror att alla dina anledningar stämmer. Skulle nog även kunna tänka mig att killen med telet möjligtvis har testat väskor. Har nämligen haft den tanken själv, men det blev inte av.
// Daniel

Bra anledning men nja nu vet jag inte var killen bor men det kändes bara för tungt att gå runt med denna kanon hela dagen. Synd att stort sett alla hus med Canon kanonerna vars batterier var urladdade intill deras proffsavd.

Besviken på fotomosaiken

Jag blev väldigt besviken på Fotosidans fotomosaik. Tyvärr. Dom skrev att dom ville ha en bild med mycket detaljer, och så väljer dom en bild som i princip gick i två färger...En kvällsbild på en bro...

Inget fel på bilden, absolut inte, men tråkig som mosaik tycker jag... Dessutom bestod vissa fält av ändlösa upprepningar av 2-3 bilder...

Besviken men har iallafall en ny 500D hemma nu :)

Mvh Anders

Ytterligare alternativ för att ta med kameran: var det inte så att man fick testa studioplåtning med sin egen kamera?

Själv hade jag kamerna med för ev rengöring (gratis är gott) och om någon glugg skulle testas, men nerstoppad i en Slingshot så ingen behövde störas.. ;-)

Och nej, inga bilder, tog några på trollkarlarna men orkar inte föra över dem...Inget intressant heller Men ganska många såg jag tog foton av utställningsbilderna, får man verkligen det?

Jag hade med kameran just för att jag alltid försöker ha med kameran vart jag än är. Det finns ju ett liv utanför Fotomässan också, liksom. :)

Sedan försökte jag lämna in kameran på Check & Clean eftersom jag ändå hade med den men det var tvärfullt hela eftermiddagen.

Annars tyckte jag det var kul att gå på mässan, min första gång där och då som riktig amatör. Blev rätt fascinerad av vilka summor man skulle kunna lägga på sin utrustning om man hade obegränsade resurser. Blev dessutom väldigt sugen på en Nikon SB-900 till mässpris 4000 kr men jag har inte de pengarna just nu.

Utställningsdelen var också kul. Favoriterna var Monka, Equus och bröllopsfotograferna vars namn jag inte minns just nu.

Jag gick dit med målet att köpe en ny fotoväska.
Jättebra ställe för sådant, jag gick runt bland tillverkarnas montrar till jag hittat vilken jag ville ha. Sedan gick jag runt och frågade pris i hos återförsäljarna och det skiljde 1100:- mellan dyrast och billigast för samma väska. Hade inte kunnat göra den jämförelsen lika smidigt utan mässan.

Träffade folk jag känner lite här och där, kom vi kl 10 och fick en någorlunda lugn timme innan det började bli trångt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar