Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolampor vs blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Sitter o klurar lite över vad det ska bli för skojsigt för man ska köpa för julklappspengarna man förhoppningsvis får över :rolleyes:

Är helt inne på att studiofoto är ngt jag vill leka vidare med!

Det jag inte bestämmt mig för är om jag ska :

1: Skaffa en TTL-kabel, samt ett litet paraply och köra på min befintliga blixt vilket nog kan bli rätt bra, men kanske svagt?. (kostnad ca: 2500:)

2:Köpa ett belysningskit som finns för ca: 3000:- och köra med dagsljusfilter.

3: Skita i båda ovan nämda altenativ, och vänta ett par år tills tomten kommer med mera pengar och köpa en billig studioblixt.

Studioblixtar skulle smaka fint, men efterssom det behövs blixtmätare o annat för att få till det, ocn därmed att prislappen rusar iväg rätt friskt så ligger alt 1&2 bäst till.

Hurvida bilderna blir bra med enbart studiobelysning vill jag gärna veta.

Har vad jag kan minnas aldrig sett en bild tagen enbart med studiolampor, så jag är lite rädd för att slänga ut 3000:- på ngt som bara kommer samla damm i garderoben pga dålig kvalite.

Så jag hoppas på lite hjälp från folk som förhoppningsvis har bilder man kan se som ett resultat av enbart studiolampor, men även andras åsikter om detta.

/Tobbe
 
budgetvarianten...

Fördelen med lampor är ju att man kan se hur hårda skuggorna blir. Även om man har ledljus till sina blixtar kan man väl knappast se förhållandet mellan låg- och högdagrar...? Själv ska jag precis till att köra lite med budgetvarianten. Det är ett gäng vanliga garagehalogenlampor på 500w och en fotolampa på 1000w, några vitmålade masonitplattor samt en 81A-filter för att kyla ned skiten. Jag ska testa hur bra bilder jag kan göra med det först innan jag försöker ordna en seriös blixtutrustning. Jag har iofs fyndat en blixtmätare redan och har ett gäng vanliga hotshoe-blixtar eller vad man nu ska kalla det (ledtal runt 40). Återkommer med resultat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.