Annons

Fotolabo, programmet och profil..

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Mina bilder (bara tiff) ser helbra ut i PS med fotolabos icc-profil men då jag kollar dem i programmet (Fotowire) när jag lägger dit dem för beställning ser de fläckiga/flammiga ut. Hur väl ska man lita på deras förhandsgranskning i programvaran? Brukar det inte se lika ut? Har jag sjabblat till det i stressen tro?

Är det någon som vet om ovanstående är normalt? Jag har alltså bakat in profilen i den okomprimerade tiffbilden som ser bra ut i PS, men i FotoWires förhandsgranskning ser den typ hårdkomprimerad ut. Flammig typ. Bildvalet är matta pro, men det ska ju inte spela roll i vievläget förstås..

Törs man skicka iväg när det ser ut så i programmets förhandsgranskning tro? Det är så länge sedan jag skickade digitala filer dit så jag minns inte hur det brukar se ut..

Fotolabo´s förhandsgranskingsprogram är bara till för att klippa till bilderna, visst. man undrar juh när man ser det där, docl det har inget med kvaliten på slutresultatet att göra.

Själv är jag mycket nöjd med fotolabo.

// Calle

Lotta, nu jobbar inte jag i Mac så jag har inte en aning om hur Fotowire fungerar.

Men du skall absolut endast använda dig av Photoshop för att bedöma bilderna innan du skickar dem till labbet.
Du sitter med ett av världens bästa bildbehandlingsprogram och om skärmen bara är rätt inställd och du sitter i en vettig arbetsmiljö kommer du kunna se samma sak på skärm som du får på papper.

Och vad menar du med att du bakat in profilen?
Det du skall göra är att konvertera till profilen, gör du det blir det rätt.

Ser bra ut på skärm, menar du att det ser lika ut som på papper eller bara att skärmbilden ser trevlig ut?

mipert skrev:
Och vad menar du med att du bakat in profilen?
Det du skall göra är att konvertera till profilen, gör du det blir det rätt.
OK. Jag har konverterat profilen och kört med select-modify-assign profile också för att jag trodde det blev bäst om profilen låg i bilden. Fast det spelar alltså ingen viktig roll då? Jag litar på ditt omdöme, så kanske jag slopar inbakandet i fortsättningen..

Ser bra ut på skärm, menar du att det ser lika ut som på papper eller bara att skärmbilden ser trevlig ut?
Både och;) Det ser ut som jag vill ha det på papper, och skärmen är korrekt inställd..

Jag blev bara förvirrad av den usla vievbilden i fotolaboprogrammet. Tack för era svar, nu törs jag skicka filerna..

Senast ändrad:
använd convert!! inte assign!!
assign lägger inte in profilen utan visar bara hur det ser ut med profilen. profilen "följer" inte med sen när du skickar bilden.

dock är jag just nu väldigt sjuk och trött (men måste ändå sitta uppe och jobba) så jag kan ha fel, jag är lite osäker.
men convert vet jag ska garanterat funka, iaf.

Du skall inte assigna profilen, OK om det fungerar och ser bra ut så... men vad du egentligen gör då är att förskjuta bilden åt andra hållet, du förstärker avvikelsen mellan skärm och papper.

Titta på bilden nedan, överst är bilden som jag vill ha den på skärmen.
Under är som den ser ut när jag assignar profilen. Då blir den gulare men det är fortfarande exakt samma pixlar i bilden, bara skärmvisningen har ändrats.
Resultatet blir att bilden ser gulare ut och jag kommer justera den blåare för att se bra ut på skärm.

Om jag sedan konverterar till profilen kommer Photoshop ta hänsyn till att labbet skriver ut lite gult och göra bilden ännu blåare för att kompensera.

Tilldela aldrig, konvertera.

Och labbet använder inte profiler, du kan prova med att skicka en bild flera gånger med olika profiler tilldelade, du kommer få tillbaka bilder på papper som ser exakt lika ut trots att de skilde sig åt på skärmen.

Men strunta i det jag skriver om det fungerar för dig. Får du ut på papper det du ser på skärmen är allt som det skall vara.

Bilagor

• labo.jpg
    labo.jpg
    13.2 KB · Visningar: 193
Rekommenderar att konvertera TIFF-filerna till JPG innan de laddas upp. I annat fall omvandlar Fotolabo´s program till JPG. Det är bättre att göra det själv, då man själv välja komprimeringsgrad.

Jag vet att ingen blev klokare av det jag skrev (ibland måste jag fråga min fru om hon kan förklara för mig vad jag skrivit) men jag vill lägga till ett par saker.

Assign/tilldela gör man aldrig med skrivarprofiler.
Bara med profiler för kameror/skannrar eller så kallade arbetsprofiler (Adobe RGB och sRGB).

Konvertera till gör man med skrivarprofiler och arbetsprofiler (Adobe RGB och sRGB) om bilden kommer med profil från en skanner.

Preview/Förhandsvisa gör man med skrivarprofiler och skärmprofiler.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto