Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolab som kan framkalla s/V Kodak T-Max film.

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
Var till biblioteket i går och lånade lite fotoböcker, bland annat lånade jag Den stora fotoguiden av National Geographic. Måste bara säga att det är en mycket bra bok som jag kan rekomendera till andra.

Men men, hursomhelst så kunde jag läsa att filmen jag har i min kamera (Kodak T-max) skulle framkallas med en speciellt teknik som inte alla framkallningsfirmor använder. Den ska tydligen ligga i något som kallas T-max bad.

Finns det nu någon här på fotosidan som vet om något framkallningsbolag som användersig av den tekniken?

Amandus skrev:

Men men, hursomhelst så kunde jag läsa att filmen jag har i min kamera (Kodak T-max) skulle framkallas med en speciellt teknik som inte alla framkallningsfirmor använder. Den ska tydligen ligga i något som kallas T-max bad.

Finns det nu någon här på fotosidan som vet om något framkallningsbolag som användersig av den tekniken?

Nej, du har missförstått.
Tmax är en vanlig svartvit film som måste framkallas i framkallare för svartvit film.
Sen finns det en svartvit framkallare som heter Tmax och filmen funkar bäst med denna framkallare, men det är inte så stor skillnad.

Snabblabb framkallar inte svartvitt åt dig, endast C41 som färgnegsframkallningen heter.
De firmor som framkallar svartvit brukar ta en del kronor för att framkalla rullen åt dig.

/Henri

T-Max framkallas med samma framkallare som andra svartvita filmer. Förutom möjligen Tri-X är säkert T-Max den svartvita film labben är bäst inkörda på.

Fast att fotografera svartvit film och lämna in för framkallning är dyrt och kan ibland ge dåligt resultat eftersom det inte är en standardiserad process som den som används till färgfilm. Jag tycker personligen det är vettigare att använda den typen av svartvit film som framkallas i färgkemi om man lämnar bort arbetet. T ex Ilford XP2 och Kodak T400CN.

Reportagefoto på kungsholmen

Tycker du ska besöka reportagefoto. Har själv lämnat ca 40 rullar dit sedan jag flyttade till Stockholm och är mycket nöjd. Framkallning av negativ kostar där 42 kr vilket jag tycker är enormt bra då de både är hjälpsamma och snabba. Passar även dem som kanske behöver lite hjälp med filmval och annat då ägaren är en mycket hjälpsam figur!

Wilhelm Rejnus

Fotomax, om de finns kvar, har i sin butik på Olof Palmes gata framkallning av svartvit film (o dia) för 40kr rullen. Det tror jag de gör på 1 timme dessutom. Det är ett bra alternativ om du kopierar själv. Däremot är deras printer för svartvit film gammal och osäker. (Har jobbat i den kedjan för 2-3 år sen, i en annan butik).

Ska du framkalla 3-4 rullar kan du nog nästan lika gärna köpa framkallningsvätska, spole, framkallningsdosa begagnat och agitera själv.

Inte billigt att framkalla sv/v "borta".

jimh skrev:
Jag tycker personligen det är vettigare att använda den typen av svartvit film som framkallas i färgkemi om man lämnar bort arbetet. T ex Ilford XP2 och Kodak T400CN.

Satt just och funderade på att starta en tråd för att fråga om detta med svartvit film. Har just köpt en analog kamera igen efter att ha varit heldigital en tid (en EOS 100). Och har främst tänkt mig att prova på svartvitt, men vill alltså ha den framkallad till att börja med.
Är det någon av ovanstående filmer som kan rekomenderas särskilt?
Och är det något lab som någon har bra/dålig erfarenhet när det gäller svartvit C41?

Ska kolla National Geographics boken, men är det någon som har några bra läsvärda länkar om svartvit fotografering?

/Johan

"era", ska jag vara petig så jobbar jag inte där nu. Slutade efter ett år-dvs för 2-3 år sen. Ska inte prata skit om en arbetsplats såhär på nätet så jag säger ingenting så har jag ingenting sagt. Fick med mig en hel del kunskap dock! :)

Vet inte om de har kvar det priset, bara att kolla in fotomax.se och se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar