Annons

Fotolösa kommentatörer

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag har sett en del elaka kommentarer av folk som inte lagt upp en enda bild, men jag har också fått mycket bra kommentarer av fotolösa fotografer. Är det bra eller inte att man kan kommentera utan att själv ha lagt upp en enda bild? Jag vete hondan... Vad tycker ni?

Jag tycker att man ska få kommentera andras bilder utan att ha lagt upp egna. Alla fotointresserade har ju inte tillgång till scanner.
Däremot är det ju lättare att ta åt sig av kritiken om man ser kritikerns egna bilder.
Att det sedan finns en hel del oserösa medlemmar som bara är ute efter att skriva av sig sin frustration får man nog stå ut med eftersom det är gratis att bli medlem.

Självklart ska man kunna kommentera utan att ha laddat upp egna alster. Det finns säkert många bidintresserade människor som av olika anledningar inte kan bidra med egna bilder, men som ändå har mycket kunskap att förmedla. Varför skulle vi stänga dem ute?

Fotosidan behöver alla kommentatorer den kan få, även om det då oxå slinker med ett och annat rötägg.

En mycket bra fråga.
Det är för egen del lättare att bedöma kommentarer där det finns möjlighet att se dennes bildspråk och teknik. Att ge svidande kritik i forum såsom fotosidan.se utan att själv ha publicerat något för bedömning känns lite meningslöst på något sätt.
Det skulle kanske vara bättre om kravet för att få kommentera var att du hade en eller ett visst antal bilder publicerade.

Jag är lite kluven. Att vara en bra kritiker behöver ju inte vara synonymt med att vara en bra fotograf. Titta bara inom andra områden som litteratur och film t ex :)

Sen är det ändå så att jag bedömer kommentarer baserat på vad medlemmen gjort i övrigt. Det kan vara visad kunskap i forumet eller i galleriet. Men oavsett hur mycket jag för mig själv kan såga vissa kritiker så tycker jag ändå som Ackelid; Ju fler som kritiserar desto bättre. Det är lätt att bära en kommentar som man tycker är obefogad om man får tre som känns värdefulla.

Sen finns det ju också det där eviga dilemmat med folk som inte har någon digitaliseringsapparatur. Så det är inte heller alltid ett aktivt val bakom bildlösheten.

Jag tycker att alla skall vara berättigade att kommentera och även kritisera bilder, men jag tycker att det borde vara ett krav på en viss kreativism i kritiken och gärna ett uppmuntrande eller så. Att bara döma ut bilder genom att säga att man inte tycker om dem eller liknande är förkastligt och i vissa fall sårande!

Självklart ska man få kommentera bilder även om man inte visar upp några egna.
Dels kan det ju vara så att man inte har tillgång till vare sig scanner eller digitalkamera.
Dels är det faktiskt så, att bra fotografer inte nödvändigtvis behöver vara bra kritiker, och en bra kritiker behöver heller inte vara en bra fotograf.
Det är mer angeläget att uppmuntra alla till konstruktiv, kreativ kritik, vare sig man har egna bilder att visa eller ej.

Jag har inga bilder uppladdade. Detta beror enbart på att jag inte har någon skanner. Jag har lagt tyngdpunkten på analog fotgrafi har därför inte prioriterat skannerinköp. Den dag jag skaffar mig en skanner ska jag gladeligen ladda upp ett helt batteri med bilder. Jag ser fram emot den dag då jag kan ta emot kritik från utomstående och inte bara "de närmast sörjande".

Att under tiden jag inte har en skanner utestänga mig från att kommentera bilder är i mitt tycke helt fel. Får jag inte ha några politiska åsikter utan att vara politiskt aktiv? Eller får jag inte ha synpunkter på vem som kommer att vinna allsvenskan utan att vara aktiv fotbollsspelare?

Fotosidan skall vara öppen för alla!

Hälsningar

Fredrik Persson

Fredrikpersson skrev:
Fotosidan skall vara öppen för alla!

Klockrent rätt! Enligt mig måste man inte ens ha ambitionen att "så småningom" lägga upp bilder på sidan för att ha rätten att kommentera. Om en medlem är medlem bara för att läsa andras och ge egna bildbedömningar är det helt OK! Sidan är utvecklande även ur den synpunkten och "värdet" eller "tyngden" i ett omdöme är på intet vis korrelrad till existensen av egna upplagda bilder.

Förstår egentligen inte grunden till frågeställningen? Varför bry sig om en bildbedömmare har egna bilder på sidan. Det är ju enbart av intresse om man känner ett behov av att "hämnas" på en negativ kommentar...
IMHO

/Janne

Jag kan heller inte se att det skulle vara nödvändigt att ha egna bilder för att man skall få kommentera. Alla kommentarer är värdefulla. Även från "icke-fotografer".

Självklart ska även den som inte lägger upp egna bilder kunna ge kommentarer på Fotosidan!

Bildintresset är det viktigaste, tycker jag. Ofta kan man få höra intressanta tolkningar av en bild från någon som inte själv ens sysslar med foto. Alla har olika bakgrund och erfarenheter - och alla väl genomtänkta åsikter är värdefulla.

Nu blir det väl automatiskt så att man gärna vill bilda sej en uppfattning om vem personen bakom kritiken är - vare sej det är positiv eller negativ kritik. Har han/hon bilder här, är han/hon lättare att "lära känna" och på så sätt blir det lättare att förstå utgångspunkten till den personens kommentarer.

Många vill kanske också tacka för en insiktsfull kommentar genom att ge sina synpunkter på bedömarens bilder... inte behöver det bara vara i syfte att hämnas som man vill se dennes bilder! Trots allt är det en minoritet som beter sej på det småaktiga sättet.

Som sagt... det är intressant att se "kommentatorns" egna bilder, men inte alls en nödvändighet!

Hej igen och tack för alla goda åsikter. Jag håller med om att ett krav på bild för att man skall kunna kommentera nog inte skulle vara så lyckat. Måste dock svara på detta:

Loj skrev:

Förstår egentligen inte grunden till frågeställningen? Varför bry sig om en bildbedömmare har egna bilder på sidan. Det är ju enbart av intresse om man känner ett behov av att "hämnas" på en negativ kommentar...
IMHO

Ofta, nästan alltid, när jag får en kommentar går jag in och kikar på kommentatorns sida och bilder. Detta ger kommentaren lite karaktär och gör den således får lite mer tyngd. T.ex. kan ju ett uttryck som "tveksam komposition" ge mer av en tankeställare om personen verkar ha jobbat mycket med just komposition.

Att hämnas är verkligen inget jag sysslar med, däremot händer det att jag ger en kommentar tillbaka om jag hittar någon bild jag känner för. Om personens kommentar var positiv eller negativ spelar ingen roll, men speciellt konstruktiva och kreativa kommentarer brukar jag försöka visa min uppskattning för på något sätt.

Anledningen till att jag började fundera på detta är att jag tidigare sett endel, och även fått ett par rätt tanklösa kommentarer av folk som just reggat sig, och som verkar vara mer intresserade av att få ut sina agressioner än att ge konstruktiv kritik. Som flera ovan dock nämt, så är det nog sånt man får lära sig att stå ut med om man vill ha ett öppet forum. Tack för alla bra inlägg i detta forum. Jag är nu övertygad!

Visst har Ace (och de flesta andra) rätt, det är intressant med en kritikers bilder. En kommentar väger tyngre om den kommer från en duktig fotograf, en som tar liknande bilder som en själv e t c. Samtidig är det självklart att man kan vara en lysande kritiker utan att kunna fotografera (eller spela eller regissera ...). Så idén om att hindra medlemmar som inte har bilder från att kritisera upplever jag som debil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar