Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolåda

Produkter
(logga in för att koppla)

Aluvi

Ny medlem
Hej.
Jag arbetar mycke med tillverkning av silversmycken.
Problemet jag har är att när jag ska ta ett foto på mina silversaker så ser mina silvergrejer ut att ha 1 miljon repor fast dom ser bra ut för ögat.
Antar att blixten tar fram alla minimala repor.
Har provat med dagsljus men det blir inte riktigt bra.
Jag ska använda bilderna till min hemsida och vill gärna att det ser bra ut.
Jag har hör talas om att folk bygger en ljuslåda som man kan lägga i saker i och få bra kort.
Någon som har en bra ide hur en sådan ska vara utformad, (storlek, vad för ljus ska det vara i en sådan och så vidare.)
Eller andra tipps på hur man ska fota,
Jag har inga bra fotografiska kunskaper
Jag har en Nikon D40 kamera
Vore tacksam för hjälp med mitt problem.

/Peter

Jag har en del att fota så jag funderar på att bygga en låda.
Om jag bygger en låda ca: 1*1*1meter vad ska jag montera in för ljus i den, bygglampa verkar lite föe kraftig, ska jag ta låg energilampor eller lysrör?
eller har ni någon annan ide om storlek och ljus sättning?

/Peter

Jag byggde en ljuslåda häromdagen, lätt gjort, går att göra hur stor som helst (inom rimliga gränser så klart). Som ljussättning använde jag en enda fristående blixt, men lådan är förberedd för dubbla blixtar.

Se bilder och bygginstruktioner här: Ljuslåda

Annars är ju detta inte någon jättedyr investering heller
http://www.tradera.com/Svart-ljustalt-smycken-glitter-60x60-cm-auktion_340870_95066834

och resultat med respektive utan ljustält är ju som natt och dag! Nu har jag aldrig provat ett med svart tyg men vi gjorde inför produktfoto av kromade prylar på jobbet en egen losning med att "hänga upp" mörka saker i taket på vårt ljustält som speglades i kromet för att få lite ljup i prylarna :)

om man nu inte orkar bygga menar jag.... känns som om kostnaden kontra arbetsinsatsen på att göra egen är så där:) även om det är ball att snickra lite

Senast ändrad:
Hej.
Jag arbetar mycke med tillverkning av silversmycken.
Problemet jag har är att när jag ska ta ett foto på mina silversaker så ser mina silvergrejer ut att ha 1 miljon repor fast dom ser bra ut för ögat.
Antar att blixten tar fram alla minimala repor.
Har provat med dagsljus men det blir inte riktigt bra.
Jag ska använda bilderna till min hemsida och vill gärna att det ser bra ut.
Jag har hör talas om att folk bygger en ljuslåda som man kan lägga i saker i och få bra kort.
Någon som har en bra ide hur en sådan ska vara utformad, (storlek, vad för ljus ska det vara i en sådan och så vidare.)
Eller andra tipps på hur man ska fota,
Jag har inga bra fotografiska kunskaper
Jag har en Nikon D40 kamera
Vore tacksam för hjälp med mitt problem.

/Peter

Kan självklart tipsa om en kommersiell lösning som du kan försöka efterlikna eller... om du har lust köpa.

Konstruktionen är simpel, men resultaten som syns längre ner på länken är grymma.

Det är fyra lysröra monterade på höjden i varje hörn, sedan en fond och en "lucka" i taket och fronten för kameran.

http://www.creativetools.se/hardvara/151-3d-scanning-3d-skrivare-kameror/8313-sysnext-packshotcreator.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar