Annons

Fotokurser i Paris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Jag har lärt mej att aldrig underskatta FS forum - här rör sig enorma mängder med kunskap! Så kanske nån kan svara jakande på den här frågan:

Känner DU till nån instans som ordnar kortare eller längre fotokurser av olika slag i Paris?

Är hela augusti i Paris och tänkte tillbringa större delen av tiden bakom kameran. Pricken på i skulle förstås vara nån form av allmän eller specifik fotokurs...!

Alla Pariskännare - hör av er!
 
ok, värt försöket i alla fall. Men låt mej ställa en annan fråga:

Känner du någon fotograf som är verksam i Paris som kanske känner till fotokurser?
 
Re: paris photographic institute

slynus skrev:
paris photographic institute har helt säkert sommarkurser

kolla på:
http://www.speos.fr/


Jo, speos hittade jag på nätet för några dagar sen - men dom bjuder på en 11 veckor lång kurs för sketna 5000 euro eller så... inte skuggan av kortare kurser... Har surfat runt en hel del, men hittar inte riktigt något... det som stör mej är att det givetvis finns kurser av alla tänkbara slag under alla tänkbara tider på året. Det kan man nog utgå ifrån, Paris med förorter har trots allt sisådär 10 miljoner invånare... Nå, letar vidare... :)

Andreas
 
Tja!
Bra fråga...fotograferade i Paris förra veckan och kommer att åka dit igen under sommaren för att ta lite modekort på de fotogeniska gatorna...
MEN det står helt still när du frågar om kortare fotokurs! Hmmm...Är du franskflytande? (jag antar det)
- kolla in Chasseur D´images och Photo, tidningar där man hittar annonser om kurser men viktigare...adesser till såna som vet, siter etc. Är pengar ingen fråga kan man alltid hitta nåt jag vet men jag antar att det borde finnas något i stil med Medborgarskolan eller nåt.

Tips är att hitta de olika fotoklubbarna i Paris de orndnar ju alltid besök och kortare kurser...
Slutligen finns Franska institutet vid Karlaplan i Stockholm som kan informera om sådant :)

Bonne chance - Dominique
 
Speos har kortare kurser på fem dagar (de finns på deras hemsida). Dock hade de fler för ett par år sedan. Då samarbetade de med Rochester Institute of Technology, RIT, vilket de inte verkar göra lika mycket längre. Jag deltog själv i en workshop där för tre år sedan. Workshopen var på engelska och leddes av Willie Osterman från RIT, som bl.a. jobbat åt Ansel Adams. Det var en mycket bra och intressant workshop med deltagare från hela världen.

Sommarkurserna på Speos hålls däremot inte i augusti. Kanske för att det är semestermånad?

Hoppas att du hittar någon kurs.
 
Tack för alla tips! Jag antar att mitt största problem är tidpunkten... semestermånaden augusti. Det kunde jag inte riktigt styra eftersom jag byter lägenhet rakt av med en halvbekant och hon vill vara i Helsingfors i augusti. Och jag förstår henne, Paris kan ju vara rejält hett i augusti. Men för mej är det inget problem, efter några år i Asien trivs jag bättre i värme :)

Min franska är sådääär... Eftersom det verkar vara svårt att hitta en lämplig fotokurs blir det antagligen en franskakurs på Alliance Francaise istället. Bra så. I avsaknad av fotokurs blir det väl självständigt jobb då, tänkte satsa hårt på gatufoto - tror att Paris kan vara en rätt hyfsad miljö för det ;-).

Var i Paris några veckor förra sommaren också - då utan kamera. Det grämer mej för jag missade ju en massa bilder... (som alltid när man inte har kamera med sig). Bland annat minns jag en grej - på en bänk på Hausmann utanför Printemps, mitt bland alla posha shoppare, satt en långt hunnen suput i söndriga kläder, yvigt skägg och skitigt hår. Han satt där med en handrullad cigarett i ena handen - och ett vittvinsglas i den andra! Fransk stolthet in i det sista. Inte ens en suput dricker ur flaska :). Hade gjort sej bra på bild. Nå, tar igen det och mycket annat i augusti då...

Generella och specifika tips och råd kring Paris mottages f.ö med tacksamhet!

Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.