Annons

Fotokurs/utbildning för mäklarfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Jag är ingen utbildad fotograf - är självlärd. Jag arbetar inom grafisk formgivning och har foto som stort intresse, har lätt att komponera bilder m m.

Nu är jag arbetssökande pga att min senaste arbetsgivare gått i konkurs - och funderar på att lära mig fotografering för mäklaruppdrag.

Funkar det bra med en Nikon D90 och vidvinkelobjektiv - vilket objektiv rekommenderas?
Vilken blixt - samt övrig utrustning ska man utrusta sig med?

Jag vill redigera mina bilder själv och disponera den tid jag behöver för varje uppdrag - är det svårt att vara egenföretagare i en sådan här yrkesroll?

Någon som kan tipsa om hur jag bäst kan lära mig hantera inomhusfotografering ? Hittar inte själv några kurser inom detta område där jag bor (Göteborgsregionen).
 
Jag tror personligen att mindre mäklarfirmor fotograferar själva med en "proffskamera" de köpt. De lägger upp bilderna relativt oredigerade i sina annonser och tycker att that's that. Detta är väldigt tydligt i vissa annonser.

Större firmor har nog tighta samarbeten med väletablerade fotografer som får fotografera mer eller mindre samtliga objekt mäklarfirman får in.

Jag tror att man har bäst chans att slå sig in som mäklarfotograf i mindre städer där man kan visa ägaren av den lokala mäkarfirman hur mycket bättre de egna bilderna är än dem han tar själv. Att kunna försörja sig på endast mäklarfoto känns tufft. Då ska man nog ha ett antal mäklare på kroken först, vilket jag tror är både svårt och tidskrävande. I synnerhet i större städer där det redan finns många drivna och hungriga fotografer. Antalet mäklarfirmor som längtar efter dagen då en duktig fotograf kommer och erbjuder sina tjänster är nog inte många, om du förstår vad jag menar. Av just den anledningen tror jag att man bör försöka hitta fler strängar på sin lyra än enbart fastighetsfotografering.

Varför inte kontakta de lokala hyresfastighetsägarna och erbjud dem dina tjänster också? Även de har hemsidor där de ska visa lediga objekt. Har de många hus är det säkert någon lägenhet i veckan minst, som ska utannonseras. Alltför många hyresfastighetsägare saknar bilder i sina annonser idag. Dock är det inte samma ekonomiska vinst i deras bransch, vilket gör att de kanske inte är lika öppna för nya utgifter.

Det är ju aldrig fel att besöka ett antal mäklare och lämna sitt visitkort med approachen "Ring mig om er ordinarie fotograf inte har tid". Då kanske det blir ett par ströjobb här och där i alla fall, som man annars inte hade fått över huvudtaget.

Gällande utrustningsfrågan så är ett stabilt stativ ett måste. Raktecknande objektiv och kamerahus med lågt brus är också ett plus. Mer än så vågar inte jag säga utan egen erfarenhet, det får andra fylla på med.

Hoppas du tycker att min post hjälpte till lite, även om det mest var en massa babbel :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.