Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotokurs på dvd för sonykameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gudinna83

Medlem
Är ny på systemkamera men ack så vetgirig.
Skulle vilja komma ifrån autoläget men behöver lite hjälp på traven. Hittade en dvd "Fotografera med digital systemkamera" vilket gjorde mig nyfiken dock vände sig denna bara till nikon och canonägare till min stora besvikelse som ägare av en sony A550. Tips?

Principen är densamma oavsett kamera så du borde kunna föra över det du ser på dvd:n till din Sony. Visst skiljer det mellan symboler, nån benämning, placering av reglage och vissa funktioner men fotograferingens grundprinciper är ju de samma.

Annars håll ett öga på den här sajten, är säkert bara en tidsfråga innan guide kommer till 500-serien också.

Kommer tydligen i slutet av Januari. Du kan lägga en bevakning på releasen.

Komma ifrån autoläget? Det finns, imho, bara två metoder för att lära sig hantverket fotografering på egen hand;

• Trial-and-Error - långsam och osystematisk
• Läs på - aningen snabbare, men systematisk

Gå till biblioteket och leta efter en gammal fotobok - helst skriven strax före 1985 - Per ( Pär ? ) Lundqvist ramlar fram ur hjärnvindlingarna? Titel? Nej, senildimmar är för tät :D

Böcker från den tiden omfattar fotografins grunder fram t.o.m. strålgångs- mätningen, men har inte hunnit få med autofokus. När AF kom in i kamerorna, blev böckerna helt plötsligt märkesspecifika, innan var de ganska generella.

Är ny på systemkamera men ack så vetgirig.
Skulle vilja komma ifrån autoläget men behöver lite hjälp på traven. Hittade en dvd "Fotografera med digital systemkamera" vilket gjorde mig nyfiken dock vände sig denna bara till nikon och canonägare till min stora besvikelse som ägare av en sony A550. Tips?

Tidningen "FOTO" har haft 2 artikelserier om fotografins grunder.

MKT bra skrivna och går från grunden, dvs bra för nybörjare oavsett kameramärke etc.

De finns samlade i varsitt "kompedium" som heter "Systemkameraskolan" och "Digitala systemkameraskolan".

Kostar nån futtig hundralapp/st och köps av tidningen, brukar finnas liten annons i blaskan ifall du inte vill köpa kolla på bibblan.

Bästa jag sett av nyare skriverier i ämnet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto