Annons

Fotokurs i Venedig och vill ha stativet med

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellen B

Medlem
Funderar på att anmäla mig till en fotokurs under en helg i Venedig som Medborgarskolan här i Stockholm har. Är inte så van att resa med mina fotoprylar och har därför en fundering som jag inte lyckats googla fram ett svar på. Får man ta med ett stativ i handbagaget? Är det någon som vet eller har någon erfarenhet av det. Kan tänka mig att det eventuellt skulle klassas som tillhygge/vapen. Det verkar som om en del brukar ha med det och andra fått checka in det, men vet inte exakt varför. Kan tänka mig att det kan påverka om man har spikfötter på stativet, m.m. Stativet är ett vanligt med tredelade ben och i kolfiber och har inga spikfötter. Det klarar dessutom maxmåttet med ett par centimeters marginal. Jag kommer att flyga med Ryanair mellan Skavsta och Treviso (Italien).

Visst kan man tycka att det bara är att checka in stativet, men det skulle nog inte funka för mig. Då behöver jag vara vid flygplatsen lite tidigare och checka in vilket jag kanske inte hinner med då det är en knapp marginal mellan att flygbussen kommer dig och flygets avgång.

Är det någon som har någon kunskap eller erfarenhet av det här?

Somsagt, ibland funkar det och ibland inte. För mig själv så har jag blivit nekad att ta ombordstativ.
på det var det inga spikfötter, så de räknas nog som tilhygge.

när du åker med bara handbagage med ryan så vet du kanske att du måste ha allting nedpackat i väskan när du kliver ombord. Så det är inte tillåtet att ta stativet bervid väskan.

Jo jag hade tänkt peta ned det i väskan. Vill inte stå där och bli tvungen att lämna stativet. Det är okej med en flaska läsk, men inte ett stativ i kolfiber. Vore bra om det var tydliga regler och inte att det ibland går och ibland inte. Undrar om det finns något sätt att se till att man garanteras få ta med det.

Jo jag hade tänkt peta ned det i väskan. Vill inte stå där och bli tvungen att lämna stativet. Det är okej med en flaska läsk, men inte ett stativ i kolfiber. Vore bra om det var tydliga regler och inte att det ibland går och ibland inte. Undrar om det finns något sätt att se till att man garanteras få ta med det.

En flaska läsk är dock inte heller okej;) om den inte är mindre än en deciliter.

Men säkerhetspersonalen har inget med ryanair att göra. Det är ju beroende på dem om man får in det eller inte.

Menade att det var okej att bli tvungen att slänga läskflaskan.

Får nog ringa Luftfartsverket eller vilka som kan ha ansvaret och se om det bara är godtyckliga regler som finns.

Vare sig jag får med stativet eller ej så kommer det förmodligen bli bra. Varit i Venedig innan och det måste vara något av de bästa ställena i världen att fotografera på. Skulle vara kanon att kunna ta en del nattbilder där, med ljuset från huset och alla båtarna i kanalerna. Om det inte löser sig med det vanliga stativet får jag plocka med något litet bordsstativ. Det borde de inte ha något att klaga på i kontrollen.

Hur som helst ska det bli kul att gå en kurs där. Hoppas bara att det löser sig med ledigt från jobbet.

Mailade i går kväll till Transportstyrelsen (det som tidigare ver luftfartsverket) och fick svar idag. De sa att det inte var några problem om det inte var några spetsiga föremål. Samma regler gällde hela EU. Det ska alltså inte vara några problem om stativet ligger i väskan, väskan klarar måtten (något som flygbolaget sätter gräns på) och att det inte är några spikfötter eller annat som är vasst.

Det är bara att hoppas på att de inte ändrar på några regler eller att personalen hittar på egna tolkningar.

Ta med en utskrift av mailet från transportstyrelsen som du kan visa upp utifall att... Inte säkert att det hjälper om säkerhetspersonalen är på dig, men kanske.

Lycka till!

Ta med en utskrift av mailet från transportstyrelsen som du kan visa upp utifall att... Inte säkert att det hjälper om säkerhetspersonalen är på dig, men kanske.

Lycka till!

Hjälper inte mycket när du står på Venedigs flygplats. Jag har rest väldigt mycket inom Europa med mitt stativ och det är olika varje gång. Jag har därför börjat checka in det istället....

Alltså så gör varje säkerhetsvakt egna bedömningar av vad som är farligt trots att det är rätt tydligt skrivet i reglementerna. Hade länge ett litet ihopfällbart bordsstativ från Minolta med på mina resor och den har vid ett tillfälle klassats som pistol trots att jag plockade upp den ur väskan och visade vad det var. Problemet löste sig efter ett tag då polisen kom och tog säkerhetskonrollanten i örat......

Men Hualigen, Försöker du använda stativ. Det är ju ett terrorvapen. Fråga de nitiska poliserna i London så får ni se :)

Min gissning är också att det inte är några problem om det går ner i väskan och att väskan håller sig inom Ryanairs mått och vikt. De senaste gångerna jag flugit med Ryan så har de varit extremt petiga med just att precis allt ska vara nedpackat i handbagaget och det får inte väga ens ett hekto för mycket.

Jag tror de blev hårdare med handbagaget iom att de började ta betalt för incheckat bagage. Folk vill inte betala för att checka in och försökte då så klart få med sig så mycket som möjligt i handbagaget.

Jag skulle inte chansa på att ta med det som handbagage.

Enligt de nya säkerhetsreglerna så innefattas även alla sportredskap i saker man inte får ta med sig ombord. Så en flygplatskontrollant kan mycket väl bedöma att stativet ska räknas som sportredskap, även om det ligger i en gråzon.

Samma regler gällde hela EU.
Ha-ha-ha-ha-ha-ha-haaaa, säger jag, som brukar flyga 25-50 gånger om året.

Samma regler gäller inte ens hos samma person, på samma plats, om det har gått mer än fem minuter sen han eller hon förra gången skulle bdeöma om någon pryl fick åka med eller ej. Långt mindre mellan olika flygplatser, flygbolag, säkerhetsbolag, länder, tider på året, valutakurser eller väder.

Hjälp säkerhetspersonalen så mycket som möjligt, så går det alltid lättare.

2 vattentäta alternativ

1) Checka in stativet.

2) Ta tåget istället.

Alternativ 2) leder dessutom till en vackrare resa.

Okej, det verkar alltså som om regler inte gäller utan det handlar om humör, god vilja, m.m. om det ska kunna komma med eller inte. Trist. Jag kan inte sitta hela natten på flygplatsen och vänta bara för stativet. Första flygbussen kommer till flygplatsen först en timme innan flyget går och då kanske det är för sent att checka in bagage.

Att Ryanair är noga med storleken på bagaget handlar nog inte enbart om att sälja incheckningar. När jag senast flög med dem hade de ett elände med att få plats med alla väskor på hyllorna. Förmodligen för att några hade tagit med sig lite för stort. Det sinkade dem några minuter, vilket tydligen kan bli rätt dyrt för dem. Det kostar mindre att åka flyg till Venedig än vad det kostar att åka buss mellan Stockholm och Kalmar. Då är det trängre och sämre komfort på bussen och ingen möjlighet att köpa något att dricka eller äta på vägen.

Det kanske får bli lilla bordsstativet i alla fall. Synd då det hade varit kanontrevligt att ha med sig ett riktigt stativ nu när man ska på fotokurs till Venedig.

Låter väldigt kul med fotokurs i Venedig (med eller utan stativ). Två bra saker på en gång, foto och resa. Hoppas du får en lyckad resa!

Själv ska man spendera de närmsta månaderna i ett regnigt Göteborg :-( Får leva på att redigera bilder från resan i höstas.

Ja jag såg det som den perfekta kombinationen. Komma bort en helg till ett trevligt ställe, få komma vidare och utveckla mina fotokunskaper, möjligheten att ta en hel massa bra bilder (förhoppningsvis). Skönt att ha andra som har samma intresse samt en lärare att få hjälp av när. Har upptäckt att höra eller läsa en sak inte är riktigt samma som att stå där med kameran och motivet i verkligheten.

Hittade kursen på Medborgarskolans hemsida. Har ingen aning om det finns platser kvar, men det kan ju vara värt att kolla så slipper du sitta där i regnet. Det blev inte heller så värst dyrt med tanke på att jag får både en kurs och en resa i priset.

Hade en liten fundering på om jag kanske skulle skicka ned stativet med posten, men det kanske är svårt att få att funka när jag inte har någon adress där.

Om du inte får med stativet så får göra ett fattigmansstativ, en fryspåse med linser/ärtor/ris. Det använde jag i flera år innan jag skaffade stativ. Är man i stadsmiljö så finns det ofta soptunnor, postlådor, murar och räcken som man kan lägga påsen på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar