Annons

Fotokopia med plastfilm 70-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan A

Aktiv medlem
Långskott men hoppas att någon från den äldre skolan kan hjälpa till med info...

Jag har kommit över ett "photo proof" från tryckningen av ett magasin på 70-talet. Tyvärr har det skadats i transporten till mig då bilden rullats kraftigt för transport i ett hårt papprör och eventuellt även utsatts för fukt. Resultatet är att vad som liknar en plastfilm ovanpå bilden delvis har släppt. Jag är dock inte bekant med denna typen av bild och undrar om någon annan vet mer, vad filmen har för funktion och om det kan finnas risker med att avlägsna den helt. Den verkar släppa lätt åtminstone omkring där den börjat släppa men jag vet såklart inte om den sitter desto hårdare mitt på och om jag därmed riskerar göra mer skada än nytta. Lyfter jag lite på filmen i hörnet där den har släppt så ser bilden åtminstone halvblank ut under så det är knappast för blankhetens skull utan troligtvis som någon form av skydd. Hur den har applicerats är oklart.

Bifogar en mobilbild men kan ta bättre bilder vid behov. Notera den skiftande nyansen i hörnet samt de horisontenlla strecken som allt är luft som kommit in mellan bilden och filmen. Att den även har ett litet rivmärke och hål från häftstift kände jag till innan.
 

Bilagor

  • printx.jpg
    printx.jpg
    50.4 KB · Visningar: 38
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.