ANNONS
Annons

Fotokonst vs Målarkonst

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Lite självupplevda bromspår i utställnings ledet som gör mig ohyggligt trött på att det sitter en massa betong***** på beslutande poster i kommuner som dessutom alltid anlitar likasinade konstföreningar med förakt för ny konst/ nya konstnärer. Dessa som då också bestämmer över en avsatt summa skattepengar till konst, men som inte är beredda att titta, ta in modern fotografi i sina tankar vid inköpen. Ska det behövas en särskild kommite för Fotokonst mm.?

Är det bara jag som får detta i fejset varannan gång man pratar med dessa muppar lr? Blir så förbannad och frustrerad.

Ex: vid en utställning som kunde vara något för mig och av allt att döma platsa mina grejer.
JO, då skulle en krukmakare bedöma OM mina tavlor höll måttet, va F-N e de?.

Vad är det som är såå fantastiskt med en målares verk. Ångesten lr? Inget fel på målare alltså, bara dessa attans wannabes som dyrkar deras konst och stänger ute våran. Ex: En levande Svensk konstnär målar ett vinterlandskap, och slänger in en räv i det. 2,5 x 1m stor på olja. 80.000kr. Absurt?

Nu vet jag inte allt om fotografens/målarens måsten så där får ni hjälpa mig..

Fotograf "måsten":
* Minimum i Utrustning 100.000kr.
* Att vara där när det händer!!!!! och fånga ögonblicket just där och då i naturen.
* - 25C och snålblåst.= -35c
* Ev sitta i ett gömsle i 36h och vänta.
* Trycka en större canvas m ram 5000kr.
* ÖVERTALA folket i branshen om att titta på dem.

Målarens "måsten":
* Åka till hobby butiken och köpa lite färg, penslar och duk för 2-5000kr???
* Sitta med en kopp och fundera ut vad man skall måla idag. jo, en isbjörn som ser ut att vinka åt mig...(se Camera Natura)
* Ringa en konstförening. -Hej, här har jag en oljemålad tavla, vart kan jag hänga den för 25.000kr ?! - i foaljen, ok tack då..!

Lite avis kan det väl osa men va, är det som är så speciellt med en målarduk??? tala om det för mig, tack..

Vi, fotografer är ute i alla väder och fångar 100/sekunder av våra motiv och de sitter och hittar på motiv ur minnet och primeras för det.

Om jag får 6mån och en flaxande havsörn framför mig varje dag kan väl jag åxå få den att se ut som att den dansar balett.

Visst, det är svårt att få handen att göra exakta penseldrag, blanda färger och sätta ljus mm rätt...MEN de gör det ju i en lugn coh kontrollerad miljö. Och går det inte första gången målar de bara över igen.

Om jag inte sätter bilden jag vill ha just då när jag ser den kan jag få vänta i åratal innan ett liknande ögonblick visar igen.

Jag köper inte denna förbånkade attityd från konstfolk längre!!!

Ingen som håller med eller har åsikter om läget?

En sak till i Måsten:

Fotografens.

* det kan vara + 35C åxå. och ändå bör man camoflage.

Målarens:

* AC

;=)

Jag är varken målare eller fotograf på någon nivå att tala om, men jag kan aldrig tänka mig att det krävs lika mycket talang och arbete att ta en bra bild som att måla en bra tavla. Vad det kostar är ju helt irrelevant tycker jag. Att använda sina egna händer för att skapa något utifrån den egna tanken är något helt annat än att trycka på en knapp, oavsett hur länge man väntat i minus hundra. Att vänta är inte ekvivalent med att arbeta.

Edit: Jag finner det ganska svårt att jämföra alls egentligen. En konstnär skapar, en fotograf dokumenterar.

Så en Fotograf skapar inte ?????? Det där var ofantligt fult sagt, martin.

Mina bästa bilder kommer inte till via ett knapptryck... =)...utan där finns en tanke.

Nu var jag ju lite provocerande och enkelspårig i mitt inlägg för att, det är den känslan jag får när jag pratar med konstföreningar, kommunfolk mm om att få komma intill med mina grejer...

Det viktiga är ju ett koncept. Självklart ska det vara visuellt också, men utan ett koncept blir det snabbt ointressant och man kollar vidare. Att bara trycka på en knapp ger sällan bra bilder, man är ju tvungen att tänka på vad bilden uttrycker genom att inkludera/exkludera vissa saker, vilket ljus det är osv. Är det ett arbete som är personligt eller vill man att andra ska kunna se/förstå vad man menar... man har jävligt många val man måste ta i beaktande om man sysslar med konstfotografi också.

Det mesta handlar väl om tillgång och efterfrågan.

Du vet, Vikingarna säljer en dj*klar massa plattor. Hur kul är det på en skala, hjälper det att bli förbannad?

Vardagen för en konstnär som blivit åtminstone lite erkänd:

Att arbeta häcken av sig i 1 år för att kunna få ihop bilder till en utställning. Utställningen säljer för 75 000:-. Hälften av det ska galleriägaren ha i provision. Resten ska konstnären ha och på det betala in sociala avgifter och övriga skatter med hela köret (för arbetande konstnärer är näringsidkare). Sedan ska omkostnader i marerial, resor etc komma in och över blir ca 4000:-, för över ett års slit. Detta är vardagen för många. Exemplet är hämtat ur verkligheten för en yrkesverksam konstnär. Sedan finns det dom som lever på arbetsstipendier och diverse andra stipendier som delas ut av stat, landsting m.fl. men det är inte mer än en lite del förunnat. Nej konstnärslivet är inte så glamoröst som du tror.

Jag påstår ju inte att konstnärlivet är glamoröst..bara lite "ibland" oförtjänt enklare när det gäller att komma ut med dem...eller så har jag haft oturen att va omgiven av extra jobbiga typer i mitt närområde... för jag vet att de duger på lokal nivå iaf. =)

Men det är ändå övertydligt...visa konstnärer är knappast bra, bättre än mina eller andras bättre bilder här på sidan och ändå är de sålda till kommunens konstförening för korkat mycket pengar.

Och palease...De flesta seriösa, arbetande och strävande fotografer har nog en firma åxå, lr Nils? Galleristerna tar åxå bra % på ev försäljning av fotografer. Sedan när har en fotograf med egen firma INTE jobbat baken av sig?
Alla de pengar och timmar man lägger på resor och att vara ute med kameran lär man ju inte få betalt för..någonsin..men som tur är tror jag inte det heller.

75.oookr är nog en bra slant även för kända fotografer? Och så vitt jag vet finns nog RÄTT många fotografer som jobbar med bildprojekt över flera år...pga ljus omständigheter och årstider. En konstnär kan "lätt" sitta inne och titta på en bild, drömma och måla ur minnet alltihopa på kortare tid.

OK, + på tavlorna är då att de kanske är i styckvis upplaga och om konstnären gjorde rätt bör den hålla i en evighet...MEN det är ta m f det enda som är "bättre" med en målning. LR ??

Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
Det mesta handlar väl om tillgång och efterfrågan.

Du vet, Vikingarna säljer en dj*klar massa plattor. Hur kul är det på en skala, hjälper det att bli förbannad?

Du har så rätt..och det hjälper inte att bli sne....

Euroshots skrev:
Så en Fotograf skapar inte ?????? Det där var ofantligt fult sagt, martin.
Det beror på hur man ser det. Jag tycker inte att det är jämförbart hur som helst. Jag kommer aldrig att tycka att fotografi når upp till den nivå som riktigt bra målningar håller. Jag har inte sett något som pekar åt det hållet i alla fall.

Jag tycker att det är lite löjligt att gnöla över att man inte kan försörja sig som konstnär eller vad det nu är. Byt yrke då! Jag kan inte försörja mig på min hobby, skidåkning. Vill folk inte betala för det man har att erbjuda så är det bara att bli bättre eller skola om. Tiderna förändras.

Vilken idiotisk jämförelse det här är Daniel. Fotografi och Måleri är helt skilda saker och kan inte jämföras på det här sättet.

Dessutom är du ju bara sur för att ingen vill visa din just din "konst".

Personligen hade jag inte heller velat gå på en utställning med den sorts bilder du visar här på fotosidan. Det finns redan ett överflöd av dom överallt. Inget direkt nyskapande eller intressant i mina ögon, och onekligen inte heller hos konstföreningen.

Du får antingen börja fotografera på ett annat sätt eller börja måla. Det hjälper inte att klaga på andra för att man inte själv är bra nog.

Men först av allt, försök för din egen skull ändra din inställning till måleri och till konstnärer som sysslar med måleri. Läs på lite så du får lite kött på benen innan du klankar ner på en hel yrkeskår.

halvarjansson skrev:
Vilken idiotisk jämförelse det här är Daniel. Fotografi och Måleri är helt skilda saker och kan inte jämföras på det här sättet.

Dessutom är du ju bara sur för att ingen vill visa din just din "konst".

Personligen hade jag inte heller velat gå på en utställning med den sorts bilder du visar här på fotosidan. Det finns redan ett överflöd av dom överallt. Inget direkt nyskapande eller intressant i mina ögon, och onekligen inte heller hos konstföreningen.

Du får antingen börja fotografera på ett annat sätt eller börja måla. Det hjälper inte att klaga på andra för att man inte själv är bra nog.

Men först av allt, försök för din egen skull ändra din inställning till måleri och till konstnärer som sysslar med måleri. Läs på lite så du får lite kött på benen innan du klankar ner på en hel yrkeskår.

Du kan väl bli offentlig innan du börjar gaffla, terroristen. En sådan uppenbar ovetande losser som du borde väl överhuvudtaget inte skriva något om mig, mina åsikter och hur allvarligt mitt inlägg här är lr mina motiv innan du låter andra/mig se vad du går för själv så... eller insåg du just att du är ännu sämre =)?

Om nu någon konstnär skulle bli upprörd så kan jag be om ursäkt för det. Mitt inlägg handlar egentligen om hur trögt det går att ens få chansen att visa alster för dessa "konst inköpsbestämmande" typer så fort man nämner foto.

Jag vet mycket väl att jag inte slagit igenom, efterliknar eliten i sverige...men efter div. indikationer ligger jag på en 7-8 av 10. Och ett flertal N fotografer tycker att det duger, Och det vet jag eftersom jag hållit på så länge, pratat med folk lika länge.

Men du får ju givetvis ha din åsikt...Minst sagt ett idiotisk inlägg av dig med. =)

Senast ändrad:
En annan sak som kanske skulle tilläggas är väl att ni som inte är kompetenta lr försöker komma någon vart med er fotografi..behöver inte läsa/skriva något då ni uppenbarligen inte har någon erfarenhet alls av "branschen" ??! och då inte kan tillföra något mer än dumheter.

De kan jag svara för själv =).

Euroshots skrev:
Du har nog inte riktigt fattat vinkeln lr så var jag dålig på att beskriva problemet.
Hur kan man missförstå detta? Du tycker att det är märkligt att foto inte anses lika "fint" som målning. Jag tycker att det är helt naturligt.

Euroshots skrev:
En annan sak som kanske skulle tilläggas är väl att ni som inte är kompetenta lr försöker komma någon vart med er fotografi..behöver inte läsa/skriva något då ni uppenbarligen inte har någon erfarenhet alls av "branschen" ??! och då inte kan tillföra något mer än dumheter.

De kan jag svara för själv =).
Det är ju du som inte är tillräckligt kompetent om ingen vill ha din "konst". Bli målare eller sluta gnäll.

Men allvarligt talat får ju inte vem som helst som målar en tavla galleriplats heller.. Och sanningen är dessutom att i branschen för målande är kraven ofta ännu större vad gäller inträde i konstföreningar mm (som ofta är prioriterade för utställningar) än i fotovärldens föreningar.

Euroshots skrev:
Du kan väl bli offentlig innan du börjar gaffla, terroristen. En sådan uppenbar ovetande losser som du borde väl överhuvudtaget inte skriva något om mig, mina åsikter och hur allvarligt mitt inlägg här är lr mina motiv innan du låter andra/mig se vad du går för själv så... eller insåg du just att du är ännu sämre =)?

Hahaha, jag säger då det. Du verkar ju inte ha alltför mycket verklighetsuppfattning. Ditt inlägg var inte idiotiskt, dock din jämförelse.

Bara för att jag inte fotar solnedgångar och bröllop så är jag inte mindre fotograf för det. Det spelar heller ingen roll hur jag ser ut, jag tar fortfarande samma bilder, därför min avatar.

"Komma någon vart med fotografi", är högst subejktiv. Om du menar att ta mediokra bilder på brudpar så vill jag nog inte komma någonstans med mitt fota. Du säger att du efterliknar eliten i sverige, då har du nog missuppfattat vad eliten i sverige är.

Men lycka till du med att få dina bilder visade. Med den där inställningen till konsthallar och föreningar mm, så förstår jag ännu mer att dom inte vill visa dina bilder. Men när det väl kommer till kritan kanske du inte vågar ifrågasätta dom ansikte mot ansikte. DET är ju lättare att klaga på internetforum.

Hehehehe, ja säger då det...din åsikt och vetskap är så precis rätt trots faktafel, citatfel. Jag ska ta till mig den åxå.

lottawe skrev:
Men allvarligt talat får ju inte vem som helst som målar en tavla galleriplats heller.. Och sanningen är dessutom att i branschen för målande är kraven ofta ännu större vad gäller inträde i konstföreningar mm (som ofta är prioriterade för utställningar) än i fotovärldens föreningar.

Så är det säkert , ja...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar