ArtbyRyman
Aktiv medlem
Lite självupplevda bromspår i utställnings ledet som gör mig ohyggligt trött på att det sitter en massa betong***** på beslutande poster i kommuner som dessutom alltid anlitar likasinade konstföreningar med förakt för ny konst/ nya konstnärer. Dessa som då också bestämmer över en avsatt summa skattepengar till konst, men som inte är beredda att titta, ta in modern fotografi i sina tankar vid inköpen. Ska det behövas en särskild kommite för Fotokonst mm.?
Är det bara jag som får detta i fejset varannan gång man pratar med dessa muppar lr? Blir så förbannad och frustrerad.
Ex: vid en utställning som kunde vara något för mig och av allt att döma platsa mina grejer.
JO, då skulle en krukmakare bedöma OM mina tavlor höll måttet, va F-N e de?.
Vad är det som är såå fantastiskt med en målares verk. Ångesten lr? Inget fel på målare alltså, bara dessa attans wannabes som dyrkar deras konst och stänger ute våran. Ex: En levande Svensk konstnär målar ett vinterlandskap, och slänger in en räv i det. 2,5 x 1m stor på olja. 80.000kr. Absurt?
Nu vet jag inte allt om fotografens/målarens måsten så där får ni hjälpa mig..
Fotograf "måsten":
* Minimum i Utrustning 100.000kr.
* Att vara där när det händer!!!!! och fånga ögonblicket just där och då i naturen.
* - 25C och snålblåst.= -35c
* Ev sitta i ett gömsle i 36h och vänta.
* Trycka en större canvas m ram 5000kr.
* ÖVERTALA folket i branshen om att titta på dem.
Målarens "måsten":
* Åka till hobby butiken och köpa lite färg, penslar och duk för 2-5000kr???
* Sitta med en kopp och fundera ut vad man skall måla idag. jo, en isbjörn som ser ut att vinka åt mig...(se Camera Natura)
* Ringa en konstförening. -Hej, här har jag en oljemålad tavla, vart kan jag hänga den för 25.000kr ?! - i foaljen, ok tack då..!
Lite avis kan det väl osa men va, är det som är så speciellt med en målarduk??? tala om det för mig, tack..
Vi, fotografer är ute i alla väder och fångar 100/sekunder av våra motiv och de sitter och hittar på motiv ur minnet och primeras för det.
Om jag får 6mån och en flaxande havsörn framför mig varje dag kan väl jag åxå få den att se ut som att den dansar balett.
Visst, det är svårt att få handen att göra exakta penseldrag, blanda färger och sätta ljus mm rätt...MEN de gör det ju i en lugn coh kontrollerad miljö. Och går det inte första gången målar de bara över igen.
Om jag inte sätter bilden jag vill ha just då när jag ser den kan jag få vänta i åratal innan ett liknande ögonblick visar igen.
Jag köper inte denna förbånkade attityd från konstfolk längre!!!
Är det bara jag som får detta i fejset varannan gång man pratar med dessa muppar lr? Blir så förbannad och frustrerad.
Ex: vid en utställning som kunde vara något för mig och av allt att döma platsa mina grejer.
JO, då skulle en krukmakare bedöma OM mina tavlor höll måttet, va F-N e de?.
Vad är det som är såå fantastiskt med en målares verk. Ångesten lr? Inget fel på målare alltså, bara dessa attans wannabes som dyrkar deras konst och stänger ute våran. Ex: En levande Svensk konstnär målar ett vinterlandskap, och slänger in en räv i det. 2,5 x 1m stor på olja. 80.000kr. Absurt?
Nu vet jag inte allt om fotografens/målarens måsten så där får ni hjälpa mig..
Fotograf "måsten":
* Minimum i Utrustning 100.000kr.
* Att vara där när det händer!!!!! och fånga ögonblicket just där och då i naturen.
* - 25C och snålblåst.= -35c
* Ev sitta i ett gömsle i 36h och vänta.
* Trycka en större canvas m ram 5000kr.
* ÖVERTALA folket i branshen om att titta på dem.
Målarens "måsten":
* Åka till hobby butiken och köpa lite färg, penslar och duk för 2-5000kr???
* Sitta med en kopp och fundera ut vad man skall måla idag. jo, en isbjörn som ser ut att vinka åt mig...(se Camera Natura)
* Ringa en konstförening. -Hej, här har jag en oljemålad tavla, vart kan jag hänga den för 25.000kr ?! - i foaljen, ok tack då..!
Lite avis kan det väl osa men va, är det som är så speciellt med en målarduk??? tala om det för mig, tack..
Vi, fotografer är ute i alla väder och fångar 100/sekunder av våra motiv och de sitter och hittar på motiv ur minnet och primeras för det.
Om jag får 6mån och en flaxande havsörn framför mig varje dag kan väl jag åxå få den att se ut som att den dansar balett.
Visst, det är svårt att få handen att göra exakta penseldrag, blanda färger och sätta ljus mm rätt...MEN de gör det ju i en lugn coh kontrollerad miljö. Och går det inte första gången målar de bara över igen.
Om jag inte sätter bilden jag vill ha just då när jag ser den kan jag få vänta i åratal innan ett liknande ögonblick visar igen.
Jag köper inte denna förbånkade attityd från konstfolk längre!!!