Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoklubb Lund

Produkter
(logga in för att koppla)

DOA

Medlem
Hallå!

Jag har försökt hitta en fotoklubb/fotosällskap i Lund utan framgång (förutom flera år gamla inlägg på diverse forum) och tänker därför kolla hur intresset ser ut för att starta en ny! I en stad som Lund borde där utan tvekan finnas tillräckligt med fotointresserade för att driva en aktiv fotoklubb. Detta inlägget är skrivet för att få en koll på intresset (och info om existerande klubbar) innan det fixas något med lokaler och allt annat som behövs tas itu med!

Besvara gärna detta inlägg om du tycker detta verkar intressant och skulle kunna tänka dig att vara med i en fotoklubb i Lund! Om det är så att någon känner till en redan existerande klubb så får ni gärna informera om detta, då det kan vara onödigt att starta en ny.

Hallå!

Jag har försökt hitta en fotoklubb/fotosällskap i Lund utan framgång (förutom flera år gamla inlägg på diverse forum) och tänker därför kolla hur intresset ser ut för att starta en ny! I en stad som Lund borde där utan tvekan finnas tillräckligt med fotointresserade för att driva en aktiv fotoklubb. Detta inlägget är skrivet för att få en koll på intresset (och info om existerande klubbar) innan det fixas något med lokaler och allt annat som behövs tas itu med!

Besvara gärna detta inlägg om du tycker detta verkar intressant och skulle kunna tänka dig att vara med i en fotoklubb i Lund! Om det är så att någon känner till en redan existerande klubb så får ni gärna informera om detta, då det kan vara onödigt att starta en ny.

Det pratades om det när jag för många år sedan var medlem i Malmö Fotoklubb. men det visade sig vara svårt att få en fotoklubb i Lund att hålla samman. Det var många sudenter som gick med men när deras utbildning var klar försvann de tillbaka till sina hemstäder. På så sätt hade klubben förlorat många medlemmar varje höst när det var tänkt att aktiviteterna skulle dras igång igen efter sommaruppehållet.
Kanske funkar det bättre nu, men jag tvivlar faktiskt på det!

Det har du helt klart rätt i vaktmästaren, och det är ett stort problem. Men samtidigt vet jag att det finns flera klubbar och sällskap som ändå håller ihop år efter år. Ett exempel är "manga-kai" som min kompis är medlem i. Jag känner att detta egentligen är en lite mer ovanlig hobby, då det handlar om manga, anime och annat japanskt. Jag är kanske helt ute och cyklar, men fotografi känns lite mer vanligt då kanske inte alla har en systemkamera, men kanske ändå är intresserade och försöker fota lite häftiga bilder med sin vanliga kompaktkamera. Samtidigt så känns det som att mina idéer hade fungerat för en klubb där medlemmarna kommer och går som det skulle gjort med studenterna.

Det har du helt klart rätt i vaktmästaren, och det är ett stort problem. Men samtidigt vet jag att det finns flera klubbar och sällskap som ändå håller ihop år efter år. Ett exempel är "manga-kai" som min kompis är medlem i. Jag känner att detta egentligen är en lite mer ovanlig hobby, då det handlar om manga, anime och annat japanskt. Jag är kanske helt ute och cyklar, men fotografi känns lite mer vanligt då kanske inte alla har en systemkamera, men kanske ändå är intresserade och försöker fota lite häftiga bilder med sin vanliga kompaktkamera. Samtidigt så känns det som att mina idéer hade fungerat för en klubb där medlemmarna kommer och går som det skulle gjort med studenterna.

Själv funderar jag återigen att gå med i en fotoklubb. Jag har funderat på det ganska länge, men nu när jag blivit pensionär så blir medlemsavgiften lite lägre. :) Nej, jag är inte snål utan ekonomisk!
Den klubb/förening jag funderar på är FFiM, Fotografiska Föreningen i Malmö. www.ffim.se/main/main.asp
Det är en hel del medlemmar från f.d. Malmö Fotoklubb som är medlemmar där så på något sätt känner jag det som att komma hem om jag går med. Det är ju inte så särskilt långt mellan Malmö-Lund så det kan kanske vara ett alternativ även för dig? FFiM har ju funnits några år. Typ!

FFiM ser faktiskt mycket lockande ut. Och det är helt klart som du säger att det inte är så långt mellan malmö och lund, samtidigt som träffarna inte är varje dag. Så jag tackar för tipset och sparar länken! Känner dock fortfarande att jag ska se hur många som kan vara intresserade av en klubb i lund, då det hade varit kul att testa mina idéer. Om det inte skulle vara något stort intresse eller inte fungerar så lutar det väldigt mycket åt malmö klubbar och då speciellt FFiM (är också ekonomisk som det heter och eftersom jag snart fyller 20 blir det i alla fall billigare för mig med :D ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar