Annons

Fotokajak.. "pingvindrift"..

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har hyrt kajak och kikat på mängder av kajaker under senare år.

Den jag har hyrt och den jag idag skulle ha köpt (om jag hade möjligheterna) är en Current Design modell "Storm".

Men så nu idag så ramlade jag över en helt ny typ av kajak, en "flerbrukstyp" som skulle fungera perfekt för foto (fiske).. samtidigt som den kan paddlas som en vanlig kajak.

Framdriften är av en pingvinliknande typ.. där man driver mekanismen med fötterna och styr med ena handen. Kan alltså gå framåt och samtidigt hålla i kameran...

SE Här! http://www.hobiecat.com/kayaking/miragedrive.html

Tyvärr är det dyrt att köpa en sådan för att få testa.. vet ni kanske ngn som har sådana hemma i Sverige?
Hade vairt ruggigt intressant att testa runt i skärgårarna..

MVH Niclas,

Dom finns i sverige hos ett par olika företag. På sportfiskemässan i Sollentuna nu i våras tittade jag närmare på lite olika modeller av `Hobben´.

Förövrigt samma företag som tillverkar den berömda kattan.

Kommer dessvärre inte ihåg vad firman som representerar dessa kajaker heter men det kan du nog få fram genom att kontakta Sollentunamässan.

Flott. Då har jag en ledtråd.

Jag blev oerhört nyfiken nu när jag såg den..

Jag bor precis vid havet och har fina paddelvatten rakt utanför. De havskajaker kan kännas lite väl "längfärdsaktiga" när man bara cruisar runt längs skären och öarna.

Men det är ju oaktuell för mig att köpa två kajaker och det är ytterst osäkert att jag köper en sådan "öppen flerbrukskajak" som förstakajak.

Kult att hitta ngt nytt hur som helst:)

MVH Niclas,

Jag såg precis en notis om den "drift" i Ny teknik. Det ser verkligen bra ut, speciellt om man tittar på filerna på hobcats hemsida.

Men det som bekymmrar mig är tåligheten mot grundstötning. När jag paddlar så glider jag ofta nära ständerna, över grund och nära bränningar. Man kan väll säga att jag slår i botter mer en en gång per tur. Med en paddel så är det inga problem, kraften är inte störe än vad jag håller emot med. Men med denna paddeldrift så är det 70kg person + 15-30kg kajak som pushar på med massa. Utan att ha sett tekniken men egna ögon så tror jag ändå att paddlarna klara nog inte så mycket stryk.

Men en kul grej är det. Värt att prövas, är det någon som hyr ut dessa farkoster i Sverige?

Ja det är precis det som är frågan.
Jag paddlar som du,, liksom stryker och glider över steniga grynnor och stränder..

Här jag bor så är det 100% oaktuellt med ngt som är mindre tillförlitligt:)!!
Man har ju naturligtvis en paddel med sig, men som ren paddelkajak är den knappast så bra.

Jag gillar ju att ta stöd med knäna uppe i "taket" i kajaken, för att få kraften rakt i skrovet. Svarar liksom bättre om man håller emot lite. Det har man ju inte alls möjlighet till i denna öppna pingvinmaskin;)

En kul grej är det nog..

MVH Niclas,

Skulle tro att man snabbt får en känsla för när man bör använda paddeln kontra pingvinen.

För övrigt fick jag uppfattningen att kajakerna var av hög kvalitet.

Själv är jag lite nyfiken på en fältkajak.

Vad menar du med "fältkajak"?

Ja, för mitt vedkommande så hade jag behövt två kajaker. Men det är oaktuellt både rent ekonomiskt men också vad gäller min olust att ha dubletter av ting...

För mig så är nog havskajaken det rätta valet. En lite mer stabil sådan, (=60cm+) och inte för mycket v.skrov. Jag har funnit Current Design,s "Storm" som jag också har hyrt.. Den är nog 99% perfekt på alla vis för mig.

MVH Niclas,

PMD skrev:
Eventuellt menar Stephan snarare "faltkajak", dvs en ihopfällbar kajak.

PD

Ja kanske det!

Ja de är fina, men dyra. Då får man en kolfiberkajak (havsmodell) för samma peng.

Men de har ju sin överlägsenhet, utan tvekan!

Men hur är det egentligen med hållbarheten på de nya idag? Jag vet att de första som kom ut på marknaden inte helt har hållit fram till idag (ca10+ år).

MVH Niclas,

Alldeles riktigt, skall så klart vara faltkajak.

Förr såg man Klepprar mest varje sommar då tyskar paddlade hit på sina semestrar. Livslängden på dessa kajaker är förvånande lång.

Skulle dock inte önska mig en Klepper utan en Kanadensisk Feathercraft K1.

Kostar som sagts mycket pengar. Över 30.000:-

ANNONS