Annons

Fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

evelina83a

Ny medlem
Hej!

Jag är en tjej på 29år som bor i Halmstad i Halland och vistas ibland hemma i Rättvik i Dalarna.

Min dröm är att utvecklas som fotograf, har nyligen köpt en kamera och börjat fota mer. Bara naturbilder än så länge men det kommer mer porträtt då jag har ett par intresserade så jag kan bygga upp en portfolio.

Jag undrar nu, hur kan man gå vidare med detta för en tjej i min ålder. Arbetar halvtid på mitt vanliga jobb nu och vill gärna arbeta mer med foto.

Någon som har tips och tricks eller kontakter som söker lite hjälp eller dylikt?

Mvh Evelina

Här är några av mina bilder:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151120163370966.415776.706050965&type=3&l=62af93107f
 
Senast ändrad:
Hej!
Kul att du hittat till fotografins underbara värld. Att slå sig in som fotograf är inte det enklaste. Flertalet gör som jag anar att du är inne på, börjar i liten skala vid sidan om sitt ordinarie jobb. Där stannar det också för stora flertalet. Marknaden är tuff och inom många typer av fotografering så är priserna ganska pressade,
Ett första steg är att bestämma sig för ett område man vill försöka sig på först, du är inne på porträtt. Foto, fota fota, använder släkt, vänner etc att träna på. Titta på andra fotografer. Just gällande porträtt så har moderskeppet.se bra utbildningsfilmer i ämnet. Kanske finns det någon fotoklubb där du bor?
På detta vis bygger du upp kunskap, referent och referensbilder. När detta börjar sitta kan det vara hög tid att titta på något annat område. Grunderna inom foto är ju gemensamt oberoende vad man fotograferar. Men att tex fota barn är något helt annat än att fota sport.

Viktigast av allt, fota, fota fota. Få andra duktiga fotografer titta på dina bilder, ge tips, tycka till.

Lycka till!
 
Sug in kunskap som en svamp. Gå t.ex med på http://guld.moderskeppet.se.
Lär dig Photoshop.
Tror det är lättare att tjäna pengar på porträtt, dop, familjebilder, bröllop, osv än landskapsfoto.
Visa dina bilder för så många som möjligt(t.ex på din egen faceboksida), men visa bara dom allra bästa bilderna. Du vet att du kan börja ta betalt när folk börjar fråga dig om du inte kan fota dom.
 
Fotar du i automatik läget? Ser ut som du gör det.


Lär dig fota i de manuella lägena, ex. AV(Canon) är mycket användbart och detta fotar jag mycket i då du väljer din bländare och ISO själv.


Mvh
 
PR och marknadsföring är nästan allt.
Det är endast om du är en av de få % i världen som magiskt kan hantera en kamera på tekniskt och kreativt som du kan slå igenom fort och bra.

Viktigaste du troligen kan göra är att ha en ide om hurvida du vill lyckas, sedan som Kenneth säger, fota fota fota så kommer du utvecklas.
Moderskeppet finns, finns även amerikanska motsvarigheter som Kelbymedia etc.
Det billigaste alternativet är youtube, internet är din vän, google är din bästa vän.

Att hitta personer som i t.ex en fotoklubb eller bra fotograferande vänner som kan ge konstruktiv kritik är mycket viktigt, att lägga upp bilder på facebook/flickr/G+/fotosidan där vänner och bekanta trycker gilla och säger att det är bra, gör dig absolut inte till en bättre fotograf.
En cyberkram är inte mer än en cyberkram, de betalar inga räkningar i slutet.

Kolla in andra fotografers arbete, följ dem på nätet, Google+ är ett prefekt media för detta.
Bryt ner andras bilder så du börjar förstå hur de gjorde för att ta den, ju mer du kommer till sådan insikt ju enklare kommer du själv ha för att kunna utveckla dig själv.

Räkna med att kämpa mycket och länge, och var redo på att det kommer troligen krävas flera flera år av fotograferande innan man kanske lyckas riktigt bra såvida du inte tillhör de få % i världen som bara har det.
Sätt upp delmål i din karriär, att gå in och säga att du skall leva på det, ja det är få som kan det idag och färre blir dom.
Börja att sattsa på att kunna underhålla ditt intresse genom att sälja prints, foto är ganska långt ifrån den billigaste hobbyn man kan utveckla till ett jobb :)

Lycka till, världen är liten i fotografdammen :) // Mikael
 
Tittade på dina naturbilder. Och väldigt fina bilder, men väldigt mättade.....om du förstår vad jag menar. Vi har alla sett det innan! Naturfoto och porträtt är rätt svårt att genomslagskraft, då det finns i överflöd!

Försök att hitta ett Tema som sticket ut lite! Ju mer annorlunda det är, ju bättre chans.

Min tanke är lite att alla som har skaffat en systemkamera, nu när det har blivit en "digitalfotoålder" och dom har upptäckt bilder, är att många vill bli fotografer! (rätta mig om jag har fel, menjag har själv varit där)

Lär dig PhotoShop (ja tyvärr är det så att det är det som gäller)

Lär dig kamerans "Lära" det funkar inte att fota i Auto.

När du har hittat ditt tema som sticker ut lite, så fixa en hemsida med din portfolio!

Och fota som fan sen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.