Annons

Fotojobb utan registrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

missuz

Ny medlem
Hejsan.
Jag är en tjej som är rätt ny med kameran i handen.
Men då mina bilder uppskattats mycket när jag fotograferat åt någon och ryktet spridit sig så har jag fått lite förfrågningar, som jag tagit några kronor för..
(Men har egentligen inte tjänat något på det, eftersom jag haft resor, foto och redigeringstid, framkallning utav bilder och porto/bensin för leverans)
Jag har tagit 100:- per fotografering..
Men då har det varit vänner, vännersvänner och bekanta...!

Nu har jag fått en förfrågan om att fota på en hundutställning, där ordförande är en utav mina tidigare "kunder"...
Tanken är att jag ska komma dit och ha ett "bås" och fota de som vill bli fotade..
(hundar alltså).

Det jag funderar över är hur jag ska, kan och FÅR göra med ersättning.
Jag har inget företag (arbetar heltid inom industri...) Ingen registrerad hobbyverksamhet eller f-skatte sedel...

Någon som kan hjälpa mig??
Får jag som amatör fotograf göra detta?
(Ordförande i hundbruksklubben vet precis hur det ligger till...)

Fotograferingen är 2 Maj, så jag hoppas någon kan bringa lite klarhet i dethär..
Skatteverkets hemsida är rena latinen för mig..!

MVH SUZI
 
Just det

Hejsan.
Jag är en tjej som är rätt ny med kameran i handen.
Men då mina bilder uppskattats mycket när jag fotograferat åt någon och ryktet spridit sig så har jag fått lite förfrågningar, som jag tagit några kronor för..
(Men har egentligen inte tjänat något på det, eftersom jag haft resor, foto och redigeringstid, framkallning utav bilder och porto/bensin för leverans)
Jag har tagit 100:- per fotografering..
Men då har det varit vänner, vännersvänner och bekanta...!

Nu har jag fått en förfrågan om att fota på en hundutställning, där ordförande är en utav mina tidigare "kunder"...
Tanken är att jag ska komma dit och ha ett "bås" och fota de som vill bli fotade..
(hundar alltså).

Det jag funderar över är hur jag ska, kan och FÅR göra med ersättning.
Jag har inget företag (arbetar heltid inom industri...) Ingen registrerad hobbyverksamhet eller f-skatte sedel...

Någon som kan hjälpa mig??
Får jag som amatör fotograf göra detta?
(Ordförande i hundbruksklubben vet precis hur det ligger till...)

Fotograferingen är 2 Maj, så jag hoppas någon kan bringa lite klarhet i dethär..
Skatteverkets hemsida är rena latinen för mig..!

MVH SUZI

Och du får dessutom dra av kostnader (även kostnader för utrustning) du haft för ditt fotograferande då du senare deklarerar för hobbyverksamhet. Spara alla kvitton! På så sätt kanske du inte ens behöver skatta för pengarna du får in på jobbet. Eftersom du inte är momsregistrerad så behöver du heller inte redovisa moms separat som alla med företag måste göra. Läs mer på länken du fick!
 
Tack!

Jätte stort tack för era svar!!
=)

Ni har hjälpt mig mycket!
Kollade länken och har nog läst om och om igen typ 30 gånger=)

Jag var iväg och fotade och allt gick perfekt!
Vädret var kanon och det gör ju så himla mycket för ljuset!!

Tack åter igen för all hjälp!

Vad tror ni förresten om prissättning?
Jag gick in på SFF och kollade de rekommenderade priserna och delade det med 4.
Tog alltså 1/4 av vad de rekommenderade.
det måste väl ändå ses som skäligt?

Beställningarna droppar in hela tiden och OJ vad kul det var!
Ha en bra dag allahoppa!
 
Roligt att det hela gick så bra!

Det verkar ju som att du har bildsinne, så för nytillkomna kunder kan du nog ganska snabbt gå upp till SFF:s priser delat med 2 (fast inte till dina vänner, där ska du naturligtvis vara billig).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.