Annons

Fotojobb nystart - tacksam för tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hilen_

Medlem
Hej alla!
Jag har fått en del fotouppdrag som gjort att jag sporrats att gå vidare och tänkte därför tjäna en liten slant på min hobby.
Jag håller på att bygga upp en egen hemsida med egen domän.

Nu undrar jag:

* Måste man ha ett registrerat företag? Har nämligen hört att man kan via deklarationen göra avdrag för hobby av olika slag men är osäker om det funkar.

* Vad sätter man för pris?

* Hur många bilder får köparen? Jag har hört att vissa ger dom 10 bästa bilderna på CD för en summa då.

Andra tips och saker jag bör tänka på tar jag tacksamt emot! :)

//Helena

"* Vad sätter man för pris? "

Ett uppdrag som tar 3 dagar blir naturligtvis dyrare än ett som tar en timme. Det beror helt på uppdragets art, vad du har kompetens för och vad du vågar ta.
Timpenning skulle jag rekommendera.

Har man ingen firma kan man ändå fakturera, genom tex www.frilansfinans.se

Hur många bilder köparen får är väl upp till denne , vad han vill betala för. Finns ingen standard.

Allt beror på din tänkta expansion.
Med enskild firma och f-skatt är det alltid enklare att jobba mot företag. Tänk på att f-skatten skall betalas även om du inte har inkomster den månaden. Mycket finns att läsa på bolagsverkets hemsida.

Enligt Skatteverket jag pratade med för något år sedan får man inte bedriva hobbyverksamhet om man har för avsikt att tjäna pengar på det som man håller på med.
Har man det måste man registrera en enskild firma t.ex.

Hobbyverksamhet är om man skulle "råka" tjäna något på det man gör utan att från början haft avsikt med detta.
Blir inkomsten mer varaktig och därmed avsiktlig måste man registrera in verksamheten som eget företagande.

Så sa Skatteverket till mig då i alla fall.

MVH Julle

"* Vad sätter man för pris? "

Ett uppdrag som tar 3 dagar blir naturligtvis dyrare än ett som tar en timme. Det beror helt på uppdragets art, vad du har kompetens för och vad du vågar ta.
Timpenning skulle jag rekommendera.

Har man ingen firma kan man ändå fakturera, genom tex www.frilansfinans.se

Hur många bilder köparen får är väl upp till denne , vad han vill betala för. Finns ingen standard.

Aha okej.
Men jag tänkte att om man t ex fotograferar en modell ute i typ 1-2 tim + redigering...
Vet du vad timpriset brukar ligga på för "avancerad hobbyfotograf" (om man nu får kalla sig så) ?

Jag vill inte utge mig för något jag inte är och kan. Jag är långt ifrån proffs och kan inte heller kalla mig frilans... eller det kan man?
Jag vet någon som kallar sig frilansfotograf o enl min mening är långt därifrån... Det är just därför som jag undrar lite. För fotograf är fotograf för mig dvs man kan "allt" om du förstår vad jag menar?! Behärskar tekniken och allt.

/Helena

Frilans eller "frilansare" är ett annat ord för egenföretagare, det vill säga en person som tar eller gör uppdrag utan fast anställning. Dock det med egen företagare vet jag inte då enligt min mening går det direkt till proffsfotograf vilket i enkelhet förklaras med att den som fotar gör det mot betalning.

Dock frilansare är när man fotar mot betalning utan fast arbetsgivare.

Bara för att röra till det ytterligare ;) .

Ingen benämning är egentligen grundad på vad man kan eller vad för utrustning man har.

Finns inga generella prisnivåer för just avancerad hobbyfotograf eftersom termen är så relativ.

Kolla vad andra tar. Eller sök på forumet här, har sett många trådar med länkar till prislistor för yrkesfotografer.

* Måste man ha ett registrerat företag? Har nämligen hört att man kan via deklarationen göra avdrag för hobby av olika slag men är osäker om det funkar.
Du har helt rätt. På Skatteverkets webbsajt finns en utmärkt broschyr om hobbyverksamhet som förklarar precis hur det funkar och vilka regler som gäller.

Angående Frilansfinans, som rekommenderats här, och liknande företag så är det ett mycket dyrt sätt att hantera sina fakturor. Hur mycket det kostar i verkligheten har jag i en tidigare diskussion visat med några räkneexempel.

Man behöver givetvis inget registerat företag eller F-skatt för att fakturera. Det kan vanliga privatpersoner också göra.

Du har helt rätt. På Skatteverkets webbsajt finns en utmärkt broschyr om hobbyverksamhet som förklarar precis hur det funkar och vilka regler som gäller.

Angående Frilansfinans, som rekommenderats här, och liknande företag så är det ett mycket dyrt sätt att hantera sina fakturor. Hur mycket det kostar i verkligheten har jag i en tidigare diskussion visat med några räkneexempel.

Man behöver givetvis inget registerat företag eller F-skatt för att fakturera. Det kan vanliga privatpersoner också göra.

Tack så jättemycket för länktips o annan info =) Det börjar klarna lite, hehe.

Timpris..... är det vettigt med 500 kr/tim?

Enligt Skatteverket jag pratade med för något år sedan får man inte bedriva hobbyverksamhet om man har för avsikt att tjäna pengar på det som man håller på med.
Har man det måste man registrera en enskild firma t.ex

Har för mig att det står i skatteverkets broschyr att man inte får bedriva en hobby verksamhet som ens huvudsakliga inkomstkälla. Jag kan ha fel på detta.

Det blir rätt rörigt om man ska sätta eget värderade begrepp på ord som fotograf ihop med nåt definitivt. Jag tycker inte att standarden på t.ex svenska bröllopsfotografer är alls ok, åtminstone vad jag sett. Fotograf enligt mej får vemsomhelst som tycker om att fota som hobby göra. Det behöver inte vara kopplat till en viss förtjänst. Det finns många som ser sig som hobbyfotografer som presenterar mycket mer imponerande bilder än vissa kommersiella fotografer.

Jag vet inte hur dina bilder på människor/modeller, som du tänkte leverera mot betalning ser ut.

Min spontana tanke är då att du kunde göra en del TFP och på så sätt bygga upp en portfolio som både funkar som en betryggande försäkring för dej i din yrkesroll och för modellen som betalar för sina bilder. O andra sidan, om modellen är nöjd med bilderna i förhållandet till priset så är det ju inga problem.

Sen handlar det ju om vad för typ av bilder du tänkte ta, t.ex barnfoto torde vara ett ganska säkert kort. Tror inte många (så gott som) nyblivna föräldrar skulle kunna titta på bilder på deras barn utan att le. =) Fotar du modeller som söker att göra karriär i fashion så blir det nåt helt annat o andra sidan.

Jag är själv lite ungefär ganska exakt i samma tänk som dej, men jobbar exklusivt med bara TFP för tillfället för att bygga upp mitt eget förtroende för mig själv.

Kolla modellbilder.se t.ex, där det finns riktigt ok kvalite på en del sessioner, och då är mycket av det TFP. Det får iaf mig att fundera en del på fotografisk kvalite och prissättning. Och med medvetande så växer ju även ens egna krav (tyvärr?).

Aha okej.
Men jag tänkte att om man t ex fotograferar en modell ute i typ 1-2 tim + redigering...
Vet du vad timpriset brukar ligga på för "avancerad hobbyfotograf" (om man nu får kalla sig så) ?

Jag vill inte utge mig för något jag inte är och kan. Jag är långt ifrån proffs och kan inte heller kalla mig frilans... eller det kan man?
Jag vet någon som kallar sig frilansfotograf o enl min mening är långt därifrån... Det är just därför som jag undrar lite. För fotograf är fotograf för mig dvs man kan "allt" om du förstår vad jag menar?! Behärskar tekniken och allt.

/Helena

Håller med, TFP är ett utmärkt sätt att bygga portfolio. Jag är med på www.modellbilder.se och har gjort ca 90 sessioner där med TFP och bygger fortfarande min portfolio =) haha, kommer aldrig bli klar ( vet inte heller om jag vill, då en hobby oftast är nåt väldigt skoj och ett yrke är mer .. ja ... jobb typ ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar