Saul
Aktiv medlem
Jag är ganska ny med mac. Som många andra nya mac-ägare känner jag också att jag tappar kontrollen över filstrukturen. Jag har förstått att man måste släppa det gamla och vänja sig med att strukturen sköts av programmen efter ens egna preferenser.
Nu till det jag inte förstått.
När jag gallrat igenom ett gäng raw filer, rankat dem, vill jag kunna föra över de utvalda bilderna till en annan "mapp" där de ska redigeras och sparas. Som album. Men utan att orginalen ändras eller försvinner.
Vilket program rekommenderas. Jag har testat lightroom och iphoto såklart, men jag känner att man behöver en kurs för att man ska lära sig utnyttja tex lightrooms potential.
Vad använder ni? Och hur gör ni? Tips på kurs? Både hemma/web kurser och IRL
Jag har ju en satans massa foton från PC tiden och det är kaos nu med dubletter och olika stadier av redigeringar. Kaos.
Ursäkta en mac noob...
Tack på förhand
Nu till det jag inte förstått.
När jag gallrat igenom ett gäng raw filer, rankat dem, vill jag kunna föra över de utvalda bilderna till en annan "mapp" där de ska redigeras och sparas. Som album. Men utan att orginalen ändras eller försvinner.
Vilket program rekommenderas. Jag har testat lightroom och iphoto såklart, men jag känner att man behöver en kurs för att man ska lära sig utnyttja tex lightrooms potential.
Vad använder ni? Och hur gör ni? Tips på kurs? Både hemma/web kurser och IRL
Jag har ju en satans massa foton från PC tiden och det är kaos nu med dubletter och olika stadier av redigeringar. Kaos.
Ursäkta en mac noob...
Tack på förhand