Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotohantering och redigering i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Saul

Aktiv medlem
Jag är ganska ny med mac. Som många andra nya mac-ägare känner jag också att jag tappar kontrollen över filstrukturen. Jag har förstått att man måste släppa det gamla och vänja sig med att strukturen sköts av programmen efter ens egna preferenser.
Nu till det jag inte förstått.
När jag gallrat igenom ett gäng raw filer, rankat dem, vill jag kunna föra över de utvalda bilderna till en annan "mapp" där de ska redigeras och sparas. Som album. Men utan att orginalen ändras eller försvinner.
Vilket program rekommenderas. Jag har testat lightroom och iphoto såklart, men jag känner att man behöver en kurs för att man ska lära sig utnyttja tex lightrooms potential.
Vad använder ni? Och hur gör ni? Tips på kurs? Både hemma/web kurser och IRL
Jag har ju en satans massa foton från PC tiden och det är kaos nu med dubletter och olika stadier av redigeringar. Kaos.
Ursäkta en mac noob...
Tack på förhand

Jag är ganska ny med mac. Som många andra nya mac-ägare känner jag också att jag tappar kontrollen över filstrukturen. Jag har förstått att man måste släppa det gamla och vänja sig med att strukturen sköts av programmen efter ens egna preferenser.
När jag gallrat igenom ett gäng raw filer, rankat dem, vill jag kunna föra över de utvalda bilderna till en annan "mapp" där de ska redigeras och sparas. Som album. Men utan att orginalen ändras eller försvinner.
Vilket program rekommenderas. Jag har testat lightroom och iphoto såklart, men jag känner att man behöver en kurs för att man ska lära sig utnyttja tex lightrooms potential.
Jag har ju en satans massa foton från PC tiden och det är kaos nu med dubletter och olika stadier av redigeringar. Kaos.
Ursäkta en mac noob...
Tack på förhand

Det första du skall lära dig med Lightroom är: Släpp hela tänket med "flytta till annan mapp". Släpp hela tänket med "Var ligger min bild fysiskt". Arbeta med taggar och flaggor, och ENBART taggar och flaggor för att hålla koll på dina bilder.

I korthet gör jag såhär

1. Importera alla bilder i en struktur ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅ-MM-DD, lägg vid importen till lvergripande nyckelord.

Medövergripande menar jag.... vi tar ett exempel: Jag plåtade i veckan "Wacken metal battle" för Musicstage.se på Kägelbanan. Jag lade då till följande övergripande nyckelord:

Wacken Metal Battle Sweden 2011, Kägelbanan, Spelningar, Musicstage

2. Markera första undergruppen av bilder i Library (I detta fall de 113 bilderna av bandet "Degraded" och lägg till nyckelordet "Degraded" till dessa.

3. Upprepa för alla bildgrupper.

4. Nu är det dags att gallra, hysta igenom bilderna och använde Pick/reject-flaggorna för att välja ut bilder som är "lite bättre än snitt" och "tekniskt undermåliga"

5. Radera alla rejected-bilder.

6. Gå igenom Pick-bilderna i Developmodulen och gör dem klara för leverans, exportera dem och var glad. I detta steg använder jag "rating" systemet för att gallra om jag har för många picks. Det vill säga, om jag skall leverera sju bilder och har trewttio picks så rullar jag igenom dem, höjer de som är bättre än snittet till rating ett. Säg att det går från 30->13 bilder då. Då tar man det ett varv till, kikar på alla "Rating 1 picks" och väljer ut de som är bättre än snitt till rating 2... etc etc

7. Om jag under det steget ser någon bild som jag anser är värd ett "eget redigeringsprojekt" så lägger jag till nyckelordet "Projektråmaterial". Om någon bild är spektakulärt bra så lägger jag till "Musikfotografen portfolio", eftersom jag bygger om min slideshow på en hemsida automatiskt med alla bilder som har denna tag, osv osv osv osv.

Det är _mitt_ flöde i Lightroom, jag säger inte att det är rätt för _dig_.

vad har du för program förutom lightroom och iphoto.
Iphoto lämpar sig förövrigt inte jättebra för bildsortering (tycker jag själv då) då det sparar dubletter på alla bilder. du har en mapp med orginal och en mapp med bilder som har blivit justerade. det tar ju nästan dubbelt så mycket plats.

själv kör jag med canons DPP för råkonvertering och sorterar bilderna i mitt bibliotek själv efter datum (när jag för över dem från kameran)

Lightroom har jag aldrig använt så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

vad har du för program förutom lightroom och iphoto.
Iphoto lämpar sig förövrigt inte jättebra för bildsortering (tycker jag själv då) då det sparar dubletter på alla bilder. du har en mapp med orginal och en mapp med bilder som har blivit justerade. det tar ju nästan dubbelt så mycket plats.

själv kör jag med canons DPP för råkonvertering och sorterar bilderna i mitt bibliotek själv efter datum (när jag för över dem från kameran)

Lightroom har jag aldrig använt så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag kör egentligen ENBART Lightroom, jag har inte kört en bild genom Photoshop CS4 Extended (som är mitt redigeringsprogam) på snart ett år.

I övrigt använder jag mig av ett par Plugins från Nik Software.

Ursäkta en mac noob...
Tack på förhand

Skippa iphoto och kör med LR som är betydligt kraftfullare. Precis som j2 skriver så är det i LR man jobbar och inte i mapparna. Filstrukturen i LR bestämmer du själv och det är inga problem att hitta bilderna på disken via Findern om du skulle vilja det.

Om du har kaos idag rekomenderas att importera en mapp el liknande i taget till ett nytt ställe på datorn. På så sätt har du full kontroll och när du väl är färdig kan du deleta (el backupa) den gamla strukturen.

Själv kör jag bilderna samt LR-katalogen på en extern disk. På så sätt kommer jag åt bilderna från vilken Mac som helst.

Importera bilder fr disk el minneskort ---> anger keywords, rensar osv ---> backup med carbon copy cloner

Man kan iof redan vid importen ange keywords, byta namn på bilderna, använda olika presets osv. Allt efter tycke och smak.

LR kan tyckas förvirrande i början men är egentligen ganska enkelt, testa :)

/Stefan

Jag glömde en sak i mitt flöde. I steg två lägge rjag även till ITPC-metadata, eftersom jag använder denna vid exporter.

Tack för alla snabba svar. Blir till att testa LR igen då och försöka lära mig det på något sätt.
Har kört pc mappstruktur + PhotoshopCS förut på PC.

Jag vill ha orginalen kvar när jag gjort en redigering. Så om jag förstått rätt då så redigerar man och konverterar från raw. Sen taggar man den med något lämpligt och lägger den i något motsvarande Iphotos album om man har lust. ok?
Någon som kan tipsa om kurs eller bok med övningar om LR? Eller det kanske klarnar medans man kör?

Tack för alla snabba svar. Blir till att testa LR igen då och försöka lära mig det på något sätt.
Har kört pc mappstruktur + PhotoshopCS förut på PC.

Jag vill ha orginalen kvar när jag gjort en redigering. Så om jag förstått rätt då så redigerar man och konverterar från raw. Sen taggar man den med något lämpligt och lägger den i något motsvarande Iphotos album om man har lust. ok?
Någon som kan tipsa om kurs eller bok med övningar om LR? Eller det kanske klarnar medans man kör?

http://thelightroomlab.com/ tycker jag är bra, titta under Tutorials

/Stefan

LR är ju fantastiskt trevligt! Börjar så smått lära mig grunderna. Importerar mapp för mapp och gallrar (som jag inte alls gjort innan :( ) med pick/reject. Kör tutorials på lightroomlab sidan. Flyter på bra. Bara 20000 foton kvar nu, haha.
Skaffade en extra skärm också. Dell med ips panel. Vilken otrolig skillnad jmfr med vanliga spel skärmar! ojojoj. Och då är ändå dellskärmen något av en lågprisskärm om man jämför med seriösa skärmar. Men det duger fint för en glad amatör som mig.
Min förra skärm, samsung, med en betrakningsvinkel på typ 5 grader var ju föööör bedrövlig.
Än så länge är det bara glädje och tillfredsställelse.
Tack för alla tips

Ett tips som kanske kan få det lite mindre krångligt nu när nu sitter och känner dig som en nybörjare.

Det är inget skillnad på PC och Mac när det handlar om hur bildfiler hanteras och lagras. Det som är nytt för dig är hur vissa program gör. Så fokusera enbart på vilket program du tänker använda och hur ditt flöde ska se ut och känn dig trygg i att datorn faktiskt fungerar precis som du är van. Lite annat utseende och hantering, men i grunden precis som vanligt.

Själv kör jag Aperture som är klart bättre än iPhoto på alla sätt och nu rätt billigt. Om du väljer det eller LR är mest en smaksak, men jag tycker att du ska ta ett av dem, då det ger enorma fördelar framför eget fipplande med mappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar