Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

SpaceCowboy

Medlem
Tänkt köpa mej en sk. fotohårdisk.
men jag hörde innan man kan föra över det man har lagrat på sin fotohårddisk, måste men omformatera filsystemet till FAT32.

länk till AMITECH TRAVEL DISK II 2.5 : http://www.dustin.se/dacsaportal/

Citat ur länken: OBS!! Kan ej omformateras till NTFS-filsystem, måste formateras i FAT32. Vi rekommenderar att använda Norton Partition Magic om du behöver formatera om hårddisken efter köp

Och en annan Argosy ARHD18220 : http://www.webbshoppen.se/produktinfo.php?id=ARHD18220

Den sist nämda står det inget om formatering....

Tacksam för alla svar!
MVH. Jörgen.

Det inbyggda "operativsystemet" behöver FAT32 för att kunna föra över filer från kortet till hårddisken. Om du formaterar hårddisken via Windows el. dyl. skall du alltså formatera det som FAT32.

Oavsett om datorn använder NTFS eller FAT32 fungerar det utmärkt att föra över filer dem emellan. Inga problem.

Så länge du inte formaterar om den bärbara hårddisken till NTFS så är det bara att köra på.

Senast ändrad:
Jag har en Amitech Travledisk och använder den väldigt flitigt vid mina utomhusfotograferingar.
Det är väldigt enkelt att handha denna disken och du behöver inte oroa dig för formateringen. Disken använder mycket riktigt FAT32 men det hindrar inte Windows XP att läsa från disken eller för den delen, skriva till den. Om du någon gång mot förmoden skulle behöva formatera disken så funkar det med många tredjepart program. Jag brukar bara radera mapparna, tömma papperskorgen och sedan köra scandisk så får jag tillbaka 40Gb utrymme igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar