Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotogravyrer

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Fotogravyrer & Goodwin

Till min stora glädje hittade jag idag en fotobok med bilder av min favoritfotograf - Goodwin. Boken heter kort och gott "Goodwin, en hyllning" och innehåller mängder av bilder. Flera av dem är s.k. fotogravyrer.

En av mina klara favoritbilder här på fotosidan, L. G. Malmquists bild "Aktstudie" (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=21317), är likaså en fotogravyr.

Hur gör man fotogravyrer? Finns det någon bra sida på Internet om tekniker? Vilken utrustning behövs?

Flera av bilderna i boken är gjorda med någon annan teknik. Någon som vet hur hans porträtt är gjorda?

/ Fredrik

Hej Fredrik
Fotogravyrer som denna bild du talar om är gjord på kopparfotogravyr vilket är lite knepigt. Lasse Mellberg Biskops-Arnö var den som satte mig itekniken som jag fortfarande försöker att arbeta vidare med. Lite enklare är då FP gravyr( förlåt Lasse). Den andra metoden du undrar över kan vara ett gummitryck. Tack så mycket Fredrik för dom varma orden om min bild.
LG malmquist (Crewa)

Klassisk fotogravyr är något av det mest tidsödande man kan företa sig.

Principen är att man utgår från ett positiv i samma storlek som den färdiga bilden. Positivet läggs i kontakt med ett s k pigmentpapper och belyses med UV-ljus. Pigmentpapperet pressas i kontakt med en kopparplåt och det icke belysta gelatinet (från pigmentpapperet) tvättas bort. Kvar finns olösligt gelatin som fungerar som en resist vid etsningen (med järklorid). Plåten färgas in, ett fuktat papper läggs på och trycks i en grafikpress. Det finns en enklare variant som kallas polymertryck, där man använder en polymerbelagd stålplåt.

Förutom ett mörkrum behöver man alltså tillgång till en grafikverkstad (och kunskaper om ur gör koppartryck).

Om du är intresserad kan jag rekommendera "The keepers of light" av William Crawford, utgiven av Morgan & Morgan.

Jag tror att Goodwin även arbetade med bromoljetryck, metoden finns också beskriven i Crawfords bok.

Tack för förklaringarna/tipsen. Jag ska försöka få tag i William Crawfords bok!

/ Fredrik

Goodwin

De flesta av Goodwins " fotogravyrer " är traditionellt djuptryck med raster, det finns en myckt fin bok som han gjorde som heter konstnärsporträtt med vackra gravyrer. Den kan beses på Fotografiska Muse´t som har den i sitt bibliotek, Nog är det en långsam process med kopparfotogravyrer men det är spännande att arbeta med det. Polymerfotogravyrer är också en djuptrycksprocess men ger inte samma resultat som kopparfotogravyren, då den är mycket " plattare"
Goodwins kopieringsteknik är föremål för studier emellanåt och mycket är snyggt kopierat på den tidens fotopapper. Jag tror inte han ägnade sig åt bromoljetryck. Det var också vanligt att man skickade negativ till Tyskland för att få bromoljetryck och gravyrer utförda.

Kul att läsa Lasses svar vilket jag tycker är var ett bra svar. Har själv gjort bilden som Fredrik tog upp i både FP och koppar och hÅller fullständigt med Lasse om resultatet. Koppar är roligare och mer intressant och ger ett högre resultat. FP är mer att betrakta som en intressant kopieringsmetod ett alternativ till den vanliga fotopappersbilden.
LG Malmquist

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar