Annons

Fotografiska material? (Skolverket)

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinMalin

Medlem
I den nya kursen Fotografisk bild 1 från skolverket:
http://www.skolverket.se/forskola-o...T&courseCode=FOTFOT01&lang=sv#anchor_FOTFOT01

Så står det under central innehåll.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
•De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.

Vad menar de med det?
För mig var fotografiska material dåtidens negativ och fotopapper typ. Men vad handlar det om nu i dagens digitala värld?

(Flytta gärna tråden om jag lagt den fel)
 
Det låter onekligen som att det är en diskussion om olika filmtyper och sensorer som är på menyn.

Om det är en fotoutbildning är den säkert upplagd för att ge kunskaper i alla sorters fotografi, samt fotografisk historia. Det är då inte alls otroligt att man skulle behandla olika typer av film kontra sensorer.

"... dåtidens negativ och papper...", för en som aktivt använder film är det där påståendet nästan lite ohemult ;-)
 
I den nya kursen Fotografisk bild 1 från skolverket:
http://www.skolverket.se/forskola-o...T&courseCode=FOTFOT01&lang=sv#anchor_FOTFOT01

Så står det under central innehåll.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
•De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.

Vad menar de med det?
För mig var fotografiska material dåtidens negativ och fotopapper typ. Men vad handlar det om nu i dagens digitala värld?

(Flytta gärna tråden om jag lagt den fel)

Det kan man undra, men finns en del annat man undrar över också. Vad innebär: digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

Jag hänger med ända till näst sista ordet. Vad gör man när man kopierar en bild i en digital arbetsprocess?
 
Olikheterna mellan cmos och ccd kanske. Sen såklart olika utskriftsmaterial. bläckstråle, lambda, pigmentbläck. Olika papperstyper, canvas och fotoböcker. I den bästa av världar hade skolorna kanske även nämnt den analoga biten som ett alternativ men det tror jag inte.

Kanske även montering ingår. Jag var på en skolutställning från en rätt ansedd skola häromdagen. Fina bilder men tråkigt när folk inte ha bemödat sig med att montera bilderna vettigt.
 
Det kan man undra, men finns en del annat man undrar över också. Vad innebär: digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

Jag hänger med ända till näst sista ordet. Vad gör man när man kopierar en bild i en digital arbetsprocess?

Filer kan ju kopieras men det är väl knappast det man menar i ordets enkla betydelse. Det låter analogt när man skriver "Kopiera" bilder. Kopiera idag är väl det skrivaren sköter - skriver ut kopior. Vad kallar du exv. att framställa olika varianter av bilder från samma RAW via Lightrooms "Exportera"-funktion? Genom den kan man ju skapa en massa olika "kopior" av samma motiv avpassade för olika sätt att publicera bilden (för webb, för tryck, för visning på HD TV eller vad det nu kan vara. Motivet är detsamma, många olika typer av kopior av själva motivet kan det bli i olika filer med olika upplösning, skärpning e.t.c. men det bryter ju lite mot begreppet som sådant för en kopia val ska väl vara identisk i sammanhang som dessa eller ... ska man se filer som dessa som en digital variant på att man under den analoga tiden kunde välja olika storlekar på papperet eller på annat sätt kunde påverka bilden med olika typer av efterarbete eller för den delen olika kemiska processer?

Det har väl aldrig varit enklare än idag att skapa en kopia av en bild. Många av oss gör det jämt i Lightroom (Virtual copy). .... men det är väl inte det som avses antar jag.
 
I den nya kursen Fotografisk bild 1 från skolverket:
http://www.skolverket.se/forskola-o...T&courseCode=FOTFOT01&lang=sv#anchor_FOTFOT01

Så står det under central innehåll.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
•De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.

Vad menar de med det?
För mig var fotografiska material dåtidens negativ och fotopapper typ. Men vad handlar det om nu i dagens digitala värld?

Varför inte slänga iväg en fråga till Skolverket? Det finns en "kontakta oss"-länk längst ner på den där sidan.
 
Svar från Skolverket:
”I de fall närmare riktlinjer inte har meddelats (i till exempel kommentarmaterial och liknande) blir det en fråga för de ansvariga på skolan att själva tolka kursplanens innehåll.”

Det finns inget förtydligande i kommentarmaterial så frågan är alltså helt öppen.
Känns mycket märkligt.

Har pratat med två olika lärare i Fotografisk bild på två olika skolor och ingen kunde svara utan att gissa och de ska ändå snart sätta betyg.
 
Svar från Skolverket:
”I de fall närmare riktlinjer inte har meddelats (i till exempel kommentarmaterial och liknande) blir det en fråga för de ansvariga på skolan att själva tolka kursplanens innehåll.”

Det finns inget förtydligande i kommentarmaterial så frågan är alltså helt öppen.
Känns mycket märkligt.

Har pratat med två olika lärare i Fotografisk bild på två olika skolor och ingen kunde svara utan att gissa och de ska ändå snart sätta betyg.

Det är ju rätt stor humor i detta svar. Känns lite Sovjetunionen. Jag var själv lärare i nästan 10 år på 80-talet så det känns ju bara som minsta möjliga ansträngning och svaret är säkert saxat rakt ur någon gammal läroplan eller något annat gammalt styrdokument. Att det tog lite tid beror nog bara på att ingen brukar ställa sådan frågor normalt.
 
Fast egentligen, är det inte skrämmande om man faktiskt blandat ihop material med materiel? Speciellt med tanke på att ”fotografiska material” är ett begrepp inom foto?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar