Annons

Fotografisk tidsmaskin.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Emellanåt dyker det upp diskussioner där folk klagar på att elledningar, skyltar, gatlyktor mm är ivägen när man skall fotografera.
Det verkar nästan folk inte trivs i den värld och tid vi lever i nu.

Därför tänkte jag så här:
Låt oss kasta allt vad verklighet och realism är bakom oss och hoppa in i vår lilla tidsmaskin.

Om du hade din kamerautrustning med dig, vilken tidsålder skulle du helst vilja befinna dig i?
Ur fotografisk synvinkel.

Och vad skulle du fotografera?

Skildra en arbetares vardag för cirkus 100 år sedan. En arbetare i detta avseende = industriarbetande, typ.
En annan, skildra livet i skärgården när den blomstrade med människorna och naturen i samspel.

Alltså nåt kulturtjafs.

Sinuslinus skrev:
Skildra en arbetares vardag för cirkus 100 år sedan. En arbetare i detta avseende = industriarbetande, typ.
En annan, skildra livet i skärgården när den blomstrade med människorna och naturen i samspel.

Alltså nåt kulturtjafs.
Det finns ju redan bilder från den eran.

Vad sägs om slaget vid Lützen 1632? Eller; fanns det dinosuarier? Urmänniskan?

Mest intressant är nog ändå att kolla upp sina gamla fyllor, t.ex vad gjorde jag nyåret 1997?

Jag skulle kunna tänka mig 1800 talet och tidigare som naturfotograf. Idag det svårt att fota som naturfotograf då vi inte har så mycket natur kvar. Nu menar jag inte dessa gran/ tall planteringar, dessa är ju inte skog utan en plantering precis som ett morottsland, jag kallar det inte för skog och de är ofta artfattiga och för tråkiga med träd i samma ålder på raka led. Det är även svårt att få till trevliga landskaps bilder då som nämt ovan att det är för mycket störande inslag, tex elledningar är ju inte enligt mitt tycke direkt vackra. Men dock har ju vägar hjälpt oss naturfotografer att ta oss lätt till intressanta platser, samt att fota fågel från bil är lättare. Man kan ändå leva i vår tidsålder med mycket intressant natur och omgivning men det är på ropet att det vackra och naturen skall bort med ny asfalt och betong, naturen krymper och elledningar, vägar, skyltar, annat ökar. Det här är ett jobb för landskapsarkitekter för det går att göra det vackrare ute i landet och detta är något de nya landsskapsarkitekt studenterna får lära sig men de som bestämmer är av den gamla läran, asfalt och mer asfalt. Inte ens i våra national parker kan man komma undan fula element i naturen som stör vyn och fotogarferingen.

Oj vad jag låter negativ! men jag är från Skåne där exploateringen är som störst.

Hörnan Sveavägen/Tunnelgatan den 28:e februari 86. Var det Chrille? Plus att man får lite kameraprylar för 50 mille.

DanneL skrev:
Hmm, jag skulle vilja åka 1.000.000 år fram i tiden. Spännande och se vad som har hänt. :)
Nej usch och fy. *ryser* vid bara tanken.

Jag skulle vilja åka tillbaks till 1902 i diverse städer och med kunskap om vad som har hänt därefter dokumentera byggnader och platser med modern fotografisk teknik. Jag kommer då att bulta fast kvartstumspinnbultar på de ställen jag fotograferar så att jag senare kan återvända till samma perspektiv när jag kommer tillbaka till framtiden.

Senast ändrad:
1400-talet i Italien, Renässansens födelseplats vore inte helt fel att fota. Sen skulle jag ha dokumenterat noga det som vetenskapsmännen utvecklade.................myyyys :)

Jag skulle nog satsat på Betlehem.

Men, jag har alltid varit nyfiken på 25 October 1415 vid Agincourt.

Nej, 1943 när familjen flyr undan de elaka ockupanterna, min familj alltså.

Dokumentation av Big Bang förloppet alternativt Guds skapande av världen, Jordens begynnelse alltså. För att sedan få slippa den debatten i nutid =)

Dessutom skulle det inte vara så tokigt att ha ett sådant motiv hängandes på väggen ...

Fast tanken kanske var att faktiskt kunna ta bilderna rakt upp å ner på plats, då blir det förslaget ganska svårgenomfört kan jag tänka mig.
Så som "backup" förslag skulle jag nog säga ... inte Jesu födelse, utan återuppståndelsen i såna fall. och om det nu måste vara ett alternativ som det finns hårda fakta på att det faktiskt funnits/hänt så skulle det bli Titanic-olyckan.

Sin egen födelse, visserligen något egocentriskt, men ganska intressant!

Fast frågan är om man vill se morsan naken! :-D

Och framför allt de sydligare delarna på henne ...
Jag var också inne på detta. Inte så unik bild men att fotografera sin egen födelse slår t.o.m Lennart Nilsson på fingrarna.
Ok den var upptagen så då satsar jag på månlandningen. Från månen. Känns också rätt unikt och säljbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar