Annons

Fotografisk karta

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
En tjänst jag gärna hade sett här på FS är en "fotografisk" karta över Sverige (kanske uppdelad på intresseområden) där medlemmar kunde lägga in geografiska platser som erbjuder något speciellt lämpligt för fotografering t ex ett naturreservat, en fyr, en fiskehamn, en väderkvarn, en övergiven industrilokal, ett vattenfall, ett skrotupplag eller vad man nu tycker om att fotografera. Gärna med möjligheten att skriva en liten text om platsen samt bifoga några bilder om man har några sådana.

Anledningen till att skulle villja ha en sådan karta är helt enkelt att ibland när man är sugen på att fotografera kan man inte komma på vad man ska ta bilder på och då hade det varit guld värt att kunna gå in på fotosidan och se vad man har för sevärdheter i granskapet som andra kan rekomendera.

Imorgon t ex har jag en fotokväll inplanerad men vi vet inte riktigt var vi ska åka. En fin fiskehamn eller kanske en väderkvarn hade varit fint... men var finns de?

Man skulle ju kunna utnyttja Eniros kartor på nätet? Sedan har vi på fotosidan en lista där vi efter landskap och län lägger in de olika platserna med beskrivning och också länkar till aktuell Eniro-del. Vet inte om man kan göra så men jag ska försöka:

KRONOBERGS LÄN

Intaget, Lessebo. Sveriges vackraste midsommarstång klädd i papper samt det unika handpappersbruket, hembygdsmuséum med vedeldad bakstuga och bruksmiljö alldeles bredvid.

Senast ändrad:
Fick ändra länken några gånger innan det blev rätt. Den 2:a, nedersta träffen, hamnade Intaget mitt i kartbilden. Bara att zooma in.

Jo svårare än så behöver det ju inte vara! Eniro blir ju glada på kuppen eftersom de får fler besökare på sin hemsida.

SKÅNE LÄN

Kullen Naturreservat med många båthamnar och fin kussträcka med bl a Kullens fyr

:D

Jo det var inte helt lätt med Eniro men man kan använda hitta.se istället så blir resultatet så här:

SKÅNE LÄN

Kullen Naturreservat med många båthamnar och fin kussträcka med bl a Kullens fyr

Ja och det var mycket lättare att träffa rätt. På eniro hamnade jag i plurret :eek:)

Men borde inte en sådan fotografisk karta vara en fantaskiskt trevlig tillgång här på FS? Nu vet jag inget om programering men Christer brukar ju knacka ihop både det ena och andra ganska lätt verkar det som (he he...) och i det här fallet skulle ju FS slippa stå för kostnaden med kartan som annars blir en del stålar om jag har förstått det rätt. Handlar väl mest om att det ska knackas ihop kod som gör att man kan skriva in:

*Namn på platsen
*Välja län
*Beskrivning
*Ladda upp bild tagen på platsen

(Det är säkert en del jobb med det och jag menar inte att föringa Christers insattser om någon nu tror det ;)

Exemplet i Jims länk funkade ju också väldigt bra. Men bubblorna behöver inte komma upp förrän man förstorat ett område ordentligt, annars får de nog inte plats.

Nej om det funkar och inte kostar något för FS så är det ju klart mycket bättre... eller tja... väldigt bra i alla fall! :eek:)

Karttjänsterna som Eniro och Hitta.se använder kostar pengar ...rätt mycket pengar desstutom.

-Thomas

Ja fast bara om man använder tjänsten integrerat i sidan, inte om man använder länkar som använder hittas och eniros tjänster. Men det verkar ju som om Christer har någon annan lösning.

Att använda Lantmäteriets kartor kostar så fruktansvärt mycket att det är bara att glömma... Men Google Maps är ju både gratis och bra, så det tänkte jag snickra vidare runt.

Fn kan man placera ut sina bilder, sig själv, annonser och evenemang. Det som behövs för det som Henrik föreslår är ett tll register, "Intressanta punkter". Vad tros om att göra helt fri taggning på detta, dvs vi hittar inte på en uppsättning kategorier för punkterna utan man för hitta på det själv a'la flickr mfl?

Jo det är ju helt ok. Det kan bli lite väl bra ibland med allt kategoriserande. Finns det något intressant så finns det något intressant :eek:)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto