Annons

Fotografisk bild 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en amatörfotograf och lärare (kemi, biologi, fysik, naturkunskap) och jag har fått en fotokurs i mitt knä. Jättekul! Men utanför min komfortzon.

Några frågor:

1) Går det att skaffa Adobe Photoshop elements i en skollicens?
2) Finns det seriösa alternativ till Photoshop elements?
3) Tips på vältestade fotolektioner för nybörjare !!!

Jag har köpt in Canon 1300D med Kitobjektiv.

4) Hur kan jag använda fotosidan i min undervisning?

Hej,

Jag är en amatörfotograf och lärare (kemi, biologi, fysik, naturkunskap) och jag har fått en fotokurs i mitt knä. Jättekul! Men utanför min komfortzon.

Några frågor:

Hej!
1. Vet ej, köp cc foto, den är värd kostnaden.
2. Gimp, www.gimp.org, tror jag. Utmanar Ps mer än Elements, det finns ett stort antal plugins till den.
Gimp är trots namnet kollosalt bra. Sök efter tutorials.
// Mw

Adobe har en skollicens för Creative Cloud. Tror det är bäst o gå med den då du får ”industristandarden” som faktikst används ute i arbetslivet.

Om du kan skulle jag även fundera på att införskaffa några snabba primes då de ger en helt annat dof ifall man vill. Behövs kanske inte till alla system men till några stycken.

Lektioner du kan köra är ju tex att gå igenom exponerings triangeln (iso, shutter, f-stop) o hur de påverkar varandra.

Du bör lägga mycket tid på komposition, man ser så många bilder med acceptabel exponering men hemsk komposition.

Ifall du skaffar Photoshop till dem finns det oändligt med saker du kan gå igenom. Allt från simpla saker som layer masks och användandet av ”High pass” för sharpening till mer avancerade tekniker som frequency seperation och avancerade dodge and burn tekniker.

Gå igenom ”non destructive” redigering i Photoshop. Med hjälp av tex flera lager och blend modes för att slippa behöva merga dina lager.

Mer fototeknik du kan gå igenom är långexponeringar och hur de påverkar bilden. Gå igenom använadnet av off camera flash eller reflectors vid porträtt fotografering, eller tom kombinera dem.

Detta är några tips du kanske finner värdefulla.

Hej,

Några frågor:

Inget svar på ovan, men om du vill ha en arena för mycket feedback kan ni välja tävlingar på gurushots som samtliga går med i: https://gurushots.com/ Rösterna är viktade, men ni bör kunna jämföra resultaten ni får och använda det för att diskutera skillnader mellan varandras bilder. Om det är ett bra tips eller ej kan du som lärare avgöra :p - Lär kunna ge upphov till bra diskussioner i alla fall (bildkritikdelen av FS kommer ni aldrig få ut lika mycket av tyvärr).

Om ni hinner dit är detta en rätt bra introduktion till blixt med billig utrustning: https://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101.html

Adobe har en skollicens för Creative Cloud. Tror det är bäst o gå med den då du får ”industristandarden” som faktikst används ute i arbetslivet.

Om du kan skulle jag även fundera på att införskaffa några snabba primes då de ger en helt annat dof ifall man vill. Behövs kanske inte till alla system men till några stycken.

Lektioner du kan köra är ju tex att gå igenom exponerings triangeln (iso, shutter, f-stop) o hur de påverkar varandra.

Du bör lägga mycket tid på komposition, man ser så många bilder med acceptabel exponering men hemsk komposition.

Ifall du skaffar Photoshop till dem finns det oändligt med saker du kan gå igenom. Allt från simpla saker som layer masks och användandet av ”High pass” för sharpening till mer avancerade tekniker som frequency seperation och avancerade dodge and burn tekniker.

Gå igenom ”non destructive” redigering i Photoshop. Med hjälp av tex flera lager och blend modes för att slippa behöva merga dina lager.

Mer fototeknik du kan gå igenom är långexponeringar och hur de påverkar bilden. Gå igenom använadnet av off camera flash eller reflectors vid porträtt fotografering, eller tom kombinera dem.

Detta är några tips du kanske finner värdefulla.

Tack för tipsen! Mycket av det du skriver har vi berört. Har t.ex. köpt in ett billigt fotostudiepaket med 2 softboxar. Långexponeringar är ett supertips som jag inte tänkt på, typ lägga kameran på en sten och fota en bäck. Resultatet är verkligen wow när man gör så.

Det finns så klart mkt att göra i lightroom/photoshop. Men svårt att hinna med på en introkurs...

Hej!
1. Vet ej, köp cc foto, den är värd kostnaden.
2. Gimp, www.gimp.org, tror jag. Utmanar Ps mer än Elements, det finns ett stort antal plugins till den.
Gimp är trots namnet kollosalt bra. Sök efter tutorials.
// Mw

Hmm, jag har tittat på Gimp litegrann. Jag upplevde att det hade en högre tröskel än t.ex. elements. Men det kan bero på att jag jobbat i Lightroom och Photoshop innan, men inte gimp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar