Annons

Fotografisk bild 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en amatörfotograf och lärare (kemi, biologi, fysik, naturkunskap) och jag har fått en fotokurs i mitt knä. Jättekul! Men utanför min komfortzon.

Några frågor:

1) Går det att skaffa Adobe Photoshop elements i en skollicens?
2) Finns det seriösa alternativ till Photoshop elements?
3) Tips på vältestade fotolektioner för nybörjare !!!

Jag har köpt in Canon 1300D med Kitobjektiv.

4) Hur kan jag använda fotosidan i min undervisning?

Hej,

Jag är en amatörfotograf och lärare (kemi, biologi, fysik, naturkunskap) och jag har fått en fotokurs i mitt knä. Jättekul! Men utanför min komfortzon.

Några frågor:

Hej!
1. Vet ej, köp cc foto, den är värd kostnaden.
2. Gimp, www.gimp.org, tror jag. Utmanar Ps mer än Elements, det finns ett stort antal plugins till den.
Gimp är trots namnet kollosalt bra. Sök efter tutorials.
// Mw

Adobe har en skollicens för Creative Cloud. Tror det är bäst o gå med den då du får ”industristandarden” som faktikst används ute i arbetslivet.

Om du kan skulle jag även fundera på att införskaffa några snabba primes då de ger en helt annat dof ifall man vill. Behövs kanske inte till alla system men till några stycken.

Lektioner du kan köra är ju tex att gå igenom exponerings triangeln (iso, shutter, f-stop) o hur de påverkar varandra.

Du bör lägga mycket tid på komposition, man ser så många bilder med acceptabel exponering men hemsk komposition.

Ifall du skaffar Photoshop till dem finns det oändligt med saker du kan gå igenom. Allt från simpla saker som layer masks och användandet av ”High pass” för sharpening till mer avancerade tekniker som frequency seperation och avancerade dodge and burn tekniker.

Gå igenom ”non destructive” redigering i Photoshop. Med hjälp av tex flera lager och blend modes för att slippa behöva merga dina lager.