Liax
Aktiv medlem
Läste Boris Benulics kolumn i Metro idag och kunde inte låta bli att skratta lite.
Han tycker att den moderna svenska fotografin idag enbart går ut på att skildra sjuka, alkoholiserade, missanpassade, och sexuellt avvikande personer. Och när väl sk "normala" människor avbildas så är det som i Lars Tunbjörks böcker med en slags distans där den vanliga människan avbildas som en fånge i sin enfaldiga vardag, en kontorsslav eller salongsberusad utegrillare.
Han tror att detta "förfall" började när fotografin upphöjdes till konst, vilket innebar att fotograferna efter det betraktade sig som lite finare än alla andra. Han anser också att den som är skyldig till detta förfall är Christer Strömholm, mannen som införde samhällets gråzoner i den svenska fotografin.
Kan faktiskt hålla med till viss del! Vad tycker ni?
Han tycker att den moderna svenska fotografin idag enbart går ut på att skildra sjuka, alkoholiserade, missanpassade, och sexuellt avvikande personer. Och när väl sk "normala" människor avbildas så är det som i Lars Tunbjörks böcker med en slags distans där den vanliga människan avbildas som en fånge i sin enfaldiga vardag, en kontorsslav eller salongsberusad utegrillare.
Han tror att detta "förfall" började när fotografin upphöjdes till konst, vilket innebar att fotograferna efter det betraktade sig som lite finare än alla andra. Han anser också att den som är skyldig till detta förfall är Christer Strömholm, mannen som införde samhällets gråzoner i den svenska fotografin.
Kan faktiskt hålla med till viss del! Vad tycker ni?
Senast ändrad: