Annons

Fotografier till bok

Produkter
(logga in för att koppla)

millla

Ny medlem
Hej..

Jag undrar hur fotokvaliten ska vara om de ska vara i en bok som ska tryckas. Vad behöver man för kamera och film, och hur går man tillväga?

Frågan är väldigt stor. Egentligen kan man använda vilken kamera och film som helst det handlar mer om hur skicklig man är att få en till en bild som har rätt exponering´, snygg ljussättning, rätt kontrast, lagom ljus, rätt efterbelyst och så vidare. Vilken teknik man väljer beror på vilken känsla man är ute efter och vad man plåtar.

Men ska man fotografera saker som ska vara så tydiga och skarpa som möjligt ska man ha en finkornig film (ofta ISO 100) och stativ så att man kan ha en liten bländare som ger stort skärpedjup. Det är bra med mellanformat men absolut inte nödvändigt.

En vän till mig har tittat på samma fråga. Lättast att utgå ifrån är nog digitala bildfiler, annars tillkommer kostnad för scanning och färgseparering och det kan bli dyrt. Dessutom måste du då lämna ifrån dig originalbilder och det kan hända att de försvinner eller skadas. Om man sedan anser att digitala bildfiler håller måttet är en annan diskussion.
Att trycka en bok med bilder i fyrfärg "på vanligt sätt" kan bli ganska så dyrt. Räkna med i storleksordningen ca 20-60.000 för några hundra ex. Ett alternativ är digitaltryck som kommer mer och mer på tryckerier men vad jag sett hittills var inget vidare ur kvalitetssynpunkt. Mitt förslag är att du börjar med att kontakta ett tryckeri för att få klart för dig vilka alternativen är och till vilken kostnad. Man kan då ofta också få provtryck, i alla fall digitalt.
Om du har tänkt att göra en bok med dina bilder i liten upplaga för den närmaste kretsen är ett alternativ att skriva ut dem själv med en bra fotoskrivare (t ex Epson R800), skriva ut ett omslag i lite tjockare papperskvalitet och sedan ta hela bibban till ett lokalt bokbinderi och be om limbindning - det kostar inte många kronor. I välsorterade pappersaffärer finns även limbindningsapparater att inhandla för en tusenlapp eller två, beroende på hur tjocka alster man har.

Jag vet inte om detta är svar på din fråga. Men hela processen hänger ihop och vad du väljer i början påverkar tillvägagångssätt och kostnad. Vad gäller bokproduktion kan man även fråga t ex på ett galleri, där man inte så sällan har givit ut egna böcker. Om du ska bidra med bilder till någon annans bok så bör utgivaren kunna svara på dina frågor.

ANNONS