Annons

Fotografier i olika nivåer - kan man justera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
har tagit en serie porträtt med extern ljusmätare (utomhus) med min digitala 350D och tycker mig se vissa ljusnivåvariationer i fotografierna. Jag skulle vilja korrigera detta i Photoshop (7.0) så att de får en mer överrensstämmande ton, om de tex skulle presenteras tillsammans. Finns det något enkelt sätt att göra detta och i så fall kan man göra det utan att behöva gå in i varje bild? Kanske någon formelliknande variant typ macro i excel?

Jag har även ett par bilder på en grupp som blivit något underexponerade, trots att jag medvetet fotograferade något överexponerat (upplever hela tiden detta problem med 350D?!), och jag undrar även här om det finns något tricks för att justera detta?

På en av gruppbilderna har visst solljus tagit sig ner mellan bladverk på 1-2 personer, kan man trolla bort detta?

Alla tips emottages mycket tacksamt.
//ME

Är det väldigt många bilder? Jag skulle gjort det manuellt eftersom det som du säger har blivit lite olika trots att du ansträngt dig så finns det säkert ingen automatik som fixar det bättre. Du skriver justera tonen - menar du färgbalansen eller menar du ljusstyrkan (exponeringen)? Oavsett så kan du ju göra "actions" i PhotoShop om det nu är exakt samma korrigering du vill göra på alla bilder.

Beträffande solljus på gruppbilden: Är det bara små partier av ansiktet borde det inte vara så svårt att retushera i PhotoShop. Länka till bilden så kan vi väl se om vi kan göra något?

mvh / Anders

ahd skrev:
Är det väldigt många bilder? "...Menar du färgbalansen eller menar du ljusstyrkan (exponeringen)?"

SVAR: Det rör sig endast om sju stycken bilder och jag är ledsen om jag var otydlig men jag menade nog exponeringen, dvs ljusstyrkan är lite olika på bilderna, mest pga av att sol gick ur och i moln hela tiden skulle jag tro.

ahd skrev:
Beträffande solljus på gruppbilden: Är det bara små partier av ansiktet borde det inte vara så svårt att retushera i PhotoShop. Länka till bilden så kan vi väl se om vi kan göra något?

SVAR: Jag får tyvärr inte visa upp bilderna. Du kanske kan hjälpa trots det?

TACK!
ME

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar