Annons

Fotografi med /av offentligt konstverk.

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Jag har gått omkring i städer och bla. fotat konstverk och miljöerna runt konstverken. Jag hamnade i en hetsk disskussion gällande rätten att publicera en bild med ett offentligt konstverk. Jag trodde inte att det gick för sig men nu har jag blivit osäker. Verkar vara lite känslig fråga! Dessa är ju ofta skattefinansierade verk och ska väl delvis anses tillhöra folket. Jag får själv en trevlig liten IV(individuell visning)- slant varje jul för verk som anses offentliga. Är offentliga konstverk möjliga att publicera? Var går gränsen???

Har läst lite här på fotosidan och det sägs att ett konstverk som ståt stadigvarande ute på en plats kan publiceras. Gäller detta internet

Senast ändrad:
Vet inte hur det är i Europa men den svenska lagstiftningen har en regel om konstverk utomhus.

"24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,"

Var det det du sökte efter? "Offentlig" har en väldigt speciell juridisk innebörd.

Kan det vara en ny tråd att fota offentliga verk runtomkring i våra städer. Vår forumvärd kanske kan flytta tråden :))

Bilagor

• sibelius.jpg
    sibelius.jpg
    55.7 KB · Visningar: 286
Fredrik Ivarsson skrev:
Vet inte hur det är i Europa men den svenska lagstiftningen har en regel om konstverk utomhus.

"24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,"

Var det det du sökte efter? "Offentlig" har en väldigt speciell juridisk innebörd.

Enligt lagen får de alltså avbildas men hur är det med publicering?

Avbildas får de alltid göras såvida de inte är skyddsobjekt och då ska det klart via skyltning visas att det är förbjudet att fotografera dom. Paragrafen gällde publicering tror jag. Jag har en bild här där en person står och tittar på ett konstverk. Förmodar att det är offentligt och stadigvarande men jag har inte sett det där förut så det skulle iofs kunna vara där tillfälligt om det nu inte är nyditsatt (som jag tror). Om det nu är förbjudet att publicera en sådan bild, gäller förbudet då när något mer än konstverket avbildas och då avsikten med bilden är något annat som här där jag vill avbilda en situation/ögonblick/bildidé som uppstod framför mig när damen tittade på statyerna?

Senast ändrad:
Det kan också vara skillnad på publicering via Internet och övrig publicering. Hur lagen ska tolkas är kanske inte så lätt att förstå? Kanske bäst att ställa frågan till fotosidans juridikexpert?

Kanske detta expertsvar kan ge en del av lösningen? Min bild är alltså helt legalt att publicera eftersom konstverket (som jag förmodar) är stadigvarande. Så tolkar jag det.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Om det nu är förbjudet att publicera en sådan bild, gäller förbudet då när något mer än konstverket avbildas och då avsikten med bilden är något annat som här där jag vill avbilda en situation/ögonblick/bildidé som uppstod framför mig när damen tittade på statyerna?

Hade det varit inomhus så hade det förmodligen inte varit ok. En tidning hade en målning av picasso i bakgrunden i ett foto avbildandes en dukning. Det ansågs vara intrång. Jag har tyvärr inget målnummer på det för tillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar