Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering på utomhus-marknader

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Kanske har frågan varit uppe på forumet tidigare och jag är för lat för att leta...Men, jag undrar om ngn vet vad som gäller vid allmänt fotande på utomhusmarknader? Jag var på "Powermeet" I Västerås i helgen och där hålls en stor marknad på en gammal flygplats. Alltså en helt vanlig marknad med rader av "gator" upp och ner och stånd på båda sidor. Kul som f-n tycker jag att fota allt från folk i massor och dessa stånd där man kan finna i stort sett allt till salu! Från gamla porrtidningar till bilar för obegränsade belopp. För att inte tala om alla människotyper som trängs på samma arena! Mumma för en foto-tokig alltså. Råkade dessvärre i luven med en "herre" som bryskt påpekade att varken han eller hans varor ville bli fotade. Ok, jag fattar att han helt enkelt ville värna och vara ensam om de prylar som han troligtvis importerat och som han trodde att jag möjligtvis ville avbilda för... Ja ni vet. Nu var det inte läge för några långa argument från min sida då han helt enkelt hotade att slå in skallen på mej om jag inte försvann!
All min fotografering skedde från denna gata som skiljer stånden åt, vilket fick mej att känna mej ganska säker att jag inte gjorde något fel.
Men hela området i sej var inhägnat, dessutom med inträdesavgift. Dock ingen skylt som påminde om ngt fotoförbud.
Kanske hade den "bryske" rätt??? Kan det vara så, att om han säjer nix pix till mitt fotande, så har han rätt till det. Eller?

Tacksam för svar från någon påläst!

MVH/Kenneth

Lagen är klar, är det inte skyltat med fotoförbud så är det fritt fram. Men det är nog inte värd att bli misshandlat för.

Nää. Jag tog mitt pick o pack och lomade iväg. Känndes helt klart inte lika kul fortsättningsvis den dan.
Men. - I en butik, utan skylt om förbud, måste jag ju ändå snällt stoppa ner min kamera när personalen påpekar att foto inte är tillåten.
Frågan är om samma regler gäller på en marknad?

/Kenneth

Är marknaden på allmän plats kan man inte förbjuda fotografering men som här på en gammal flygplats, inhägnat och med inträdesbiljett går det nog att ha fotoförbud. Men om en enskild knalle själv kan bestämma det är nog osäkert? Det måste nog vara marknadsarrangören.

Finns det inget fotoförbud som arrangören cch markägaren har godkänt och undertecknat uppsatt på offentligplats, så ska man inte fråga.
Jag har fotograferat på många marknader genom åren, och en och annan "knalle" har väl hotat med saker värre än döden men jag är varken liten eller blyg så det har aldrig varit några problen.

Man får med andra ord inte vara rädd, det är inget straffbelagt brott man begår varesig det sker på inhängnad eller avgiftbelagt plats, så länge det sker på kommunal mark.
/Thomas..

Äntligen tillbaka från semestern;)
Lite kött på benen fick jag av era svar. Tack ska ni ha!
Inget förbud kanske, men är man lite rädd om näsan så är det nog säkrast att vara lite försiktig och smidig. Man vet aldrig vem man får att göra med. Alla kan ju inte vara logiskt tänkande varelser. Det ska ju tydligen finnas plats för själar som tycker det där med "normalt socialt uppträdande" är överkurs.

Jag lärde mej iaf att stå kvar och argumentera "sin rätt" inte alltid är den bästa lösningen.

/Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar