Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

photoper

Medlem
Hej!

Tänkte eventuellt ta lite foton över Göteborg från Göta Älvbron ner mot älven samt mot parisehjulet och har du några frågor:

Vad bör man tänka på när det gäller fotografiering i mörker?

Jag vill ju inte använda för högt iso, utan i det här fallet vill jag att fokus på bilden hamnar på alla lampor och strålkastare.

Gick en gång för 9 år sedan över Millenium Bridge i London på kvällen och det hade verkligen blivit en kanonbilld (synd att jag inte hade kamera med mig då...). Såg helt fantastiskt ut när staden för så upplyst.

mvh Per

Hej!

Tänkte eventuellt ta lite foton över Göteborg från Göta Älvbron ner mot älven samt mot parisehjulet och har du några frågor:

Jag vill ju inte använda för högt iso, utan i det här fallet vill jag att fokus på bilden hamnar på alla lampor och strålkastare.

Gick en gång för 9 år sedan över Millenium Bridge i London på kvällen och det hade verkligen blivit en kanonbilld (synd att jag inte hade kamera med mig då...). Såg helt fantastiskt ut när staden för så upplyst.

mvh Per

Kamerans exponeringautomatik vill ju sträva efter att få dagsljus i alla bilder. Det brukar resultera i att alla lampor och strålkastare blir lampor blir "vita hål" i stället för stämningsfyllt ljus.Ta ner några steg i exponeringen, plåta i raw och lyft skuggorna i efterarbetet om det behövs.

Tjena!
Ett bra tips är att inte vänta med att kila ut innan det redan är mörkt.
En tumregel är (enligt mig!):
"När det är perfekt mörkt för ögat.. så är det redan för sent att fotografera.."

He ut dig innan det blir mörkt, gärna innan det skymmer. När man fotar om kvällen märker man hur snabbt ljusvärdet dalar . . . . varje minut märks på ljusmätaren.

Lycka till.
MVH Niclas,

Hej!

mvh Per

Stativ, fjärrutlösare/självutlösare, stäng av IS, lås spegeln...sen brukar jag köra manuellt. Välj den bländare du vill ha och testa dig fram till den perfekta slutartiden. Ev. manuell fokusering.
Testa, prova och lär...

Hej!

Var ute idag vid halv 6-tiden. Resultatet finns att beskåda på min sida och i Bildkritik - mjukstart.

mvh Per

ANNONS