Annons

Fotografering på invigning av Zoo-affär

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska stå och fota hundar två dagar och känner mig lite lost när det gäller det praktiska. Hur gör ni för att hålla reda på vilken modell som hör till vilken beställare? Ska jag ha färdiga inbetalningskort? Ska jag vänta tills kunden betalat in innan jag beställer korten? Jag antar att de flesta vill ha julkort så jag har gjort iordning en julkortsmall som jag klistrar in kortet i.

Är 200 kr för 10 julkort 20x10 ett bra pris?

Det här är första gången jag gör något sådant här så alla tips som kan vara till hjälp emotses tacksamt!!

Bee
www.beethalin.se

Jag skulle ha någon form av beställningslapp med kundens kontaktuppgifter och ett unikt löpnummer. Varje fotosession i egen katalog på datorn bundet till löpnumret.

Om du skjuter direkt in i datorn och inte har för mycket tidspress, så skulle kunden kunna beställa bild på plats och därmed betala på plats. Annars skulle jag skicka med inbetalningskort vid leverans. Eller ska kunden hämta bilderna i affären?

200.- för 10 bilder låter väl som ett bra pris om du räknar med att få många kunder under de två dagarna.

mvh /Peter

Ha tillräckligt med minnes kort :)
Gör mappar enligt nåt system, typ 1 - 100 och gör en orderbok med numrering där hundägaren skriver sina uppgifter.

Jag hade inte tryckt några bilder utan order på dem.
Kör du ett offensivt pris, så blir det mer viktigt att bara trycka bilder som verkligen blir sålda. Det kostar ju att slänga bilder i soptunnan.

För mig låter priset OK, men det finns så mycket uppfattningar om just prissättningar.

Lycka till Bee

Senast ändrad:
Har du en laptop, så skulle jag rekommendera dig att ta en kik på hur man skjuter tethered rätt in i capture one. Där skapar du en session för varje vovve.

Som gjort för den typen av fotografering. Klockrent! Dessutom ser både du och kunden resultatet direkt. Snabbt arbetsflöde är a och o för en lönande affär. :eek:)

Mvh /Peter

Låt kunden skriva sitt namn och andra uppgifter på ett A4. Ta sedan en snabb bild av detta tillsammans med hunden så har du "bildbevis" på vilken hund som hör till vilken kund, även om du senare skulle råka lägga fel bilder i fel mapp.

En mer avancerad metod, men dock ganska kraftfull är att du använder dig av ett grafiskt gränssnitt via webben.

När du kommer hem överför du bilderna till en sida där kunden loggar in med ett unikt login som tilldelats vid fotograferingstillfället. Där kan den se på bilderna, göra en beställning (och eventuellt fler och större beställningar senare). Det skickas sedan en order till din e-mail...

Det kräver dock att kunden har tillgång till en dator och internet.

Du måste dock ha en "manuell" variant att erbjuda till dem som inte har internet.

Jag håller själv på att utveckla ett sådant efterbeställningssystem. Dock för närvarande till befintliga kunder.

mvh /Peter

Tack alla för er hjälp!
Jag har en laptop och Capture One, men jag har faktiskt aldrig använt Capture, tycker det är krångligt. Jag skulle gärna vilja lära mig det men kurserna i raw är lite för dyra för mig just nu. Det blir mycket som kostar i uppstarten av företaget. Men det var ett bra förslag att ta med laptopen, måste nog ha det för att kunna ta många kort, speciellt i när jag fotar i raw. Jag har ett 4GB kort så det räcker väl en bit hoppas jag. Jag kanske ska ta mig en till titt på Capture..... //Bee

Ps. I framtiden låter förslaget om egen inloggning som något jag bör titta på. Det ska jag nog kunna fixa när jag får tid.

Bee skrev:
Tack alla för er hjälp!
Jag har en laptop och Capture One, men jag har faktiskt aldrig använt Capture, tycker det är krångligt. Jag skulle gärna vilja lära mig det men kurserna i raw är lite för dyra för mig just nu. Det blir mycket som kostar i uppstarten av företaget. Men det var ett bra förslag att ta med laptopen, måste nog ha det för att kunna ta många kort, speciellt i när jag fotar i raw. Jag har ett 4GB kort så det räcker väl en bit hoppas jag. Jag kanske ska ta mig en till titt på Capture..... //Bee

Ps. I framtiden låter förslaget om egen inloggning som något jag bör titta på. Det ska jag nog kunna fixa när jag får tid.

Har du C1, men aldrig använt det? hur går det ihop ;o) Det är inte så krångligt egentligen. Nåt av det bästa du kan använda när det gäller RAW-fotografering. Inte minst möjligheten att skjuta rätt in i programmet. Ovärdeligt!

Känner du ingen som kan ge dig en "privat" kurs i C1? Jag hade gärna lärt dig de viktigaste grunderna, men jag bor ju inte runt hörnet... Ska förvisso till sthlm i helgen, men det hjälper ju inte så mycket... Läs igenom manualen när du sitter vid programmet och läs tips & trix på phase one hemsida. Finns även ett bra forum där som du kan kika runt i.

vilka dagar ska du plåta?

mvh /Peter

Hej Peter!
Jag ska plåta 2-3 december. Sedan ska jag ha en monter på stora Hundmässan i Älvsjömässan 9-10 december. Så vem vet, jag kanske får massor av beställningar;)) Jag måste nog försöka lära mig Capture. Jag känner mig helt lost i programmet måste jag säga. snyft! Jag har C2 Photoshop.
//Bee

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar