Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering nattetid samt naturfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Ok, vill lära vill lära! Suger i mig info nu om allt.. Min fundering nu ikväll är vad har ni för riktlinjer för ett lyckat kort nattetid samt allmän natur fotografering (berg,sjöar,ängar)

Är nybörjare inom fotografering så all info är bra info =) Hur bär ni er åt för att få det där otroliga djupet ni får i era bilder... Tråden kanske känns lite tunn i sitt innehåll, vet faktiskt inte riktigt hur jag ska formulera mig.. Finns det andra trådar, delar i fotosidan där detta redan står så ber jag om ursäkt, skicka mig gärna dit via länkar os.v.

ha en trevlig natt
// F

ooo, detta undrar jag lika mycket. Just nattetid är ju ett riktigt aber att få till. Har en D70 och får bla inte alls till fokusen nattetid, vilket inte är så konstigt kanske ;)
Fick för mig att det finns förstorare till okularet, lr är det jag som är vimsig. Hittar inte nått under tillbehör nämligen.

/Henkan

Nattbilder är abnormt jobbigt när det gäller fokus, har precis börjat och det hamnar ju inte alltid exakt när man fokuserar manuellt...

Efter ha läst den otroligt fina artikeln så är nattfotografering ingen som en digitalare kan ge sig in i... dom har trots allt sina begräsningar :(

... men jag kan ju ha galet fel...

Jorå, det går bra med digitalaren också. Det är bara två skillnader: Du kan helt ignorera allt som har med reciprocitetsavvikelse att göra - digitalaren har inte det. Och det finns en övre gräns i tid när kameran ger för mycket brus. Var den gränsen går beror på vad du har för kamera och kvalitetskrav - testa!

OmniM skrev:
Efter ha läst den otroligt fina artikeln så är nattfotografering ingen som en digitalare kan ge sig in i... dom har trots allt sina begräsningar :(

... men jag kan ju ha galet fel...

Jag har varit ute många nätter både med mina båda digitalare, Canon 10D och 20D digitala hus, har även köpt en trådutlösare så jag kan köra längre exponeringstider än 30 sek som min kamera annars bara tillåter.

Bara ut och prova dig fram hur ditt verktyg fungerar...

Mvh
Ricke

Bilagor

• kyrkan.jpg
    kyrkan.jpg
    41.5 KB · Visningar: 410
aaah, tackar Ricke... då vet jag att det inte är hopplöst utan bara en massa roliga inställningar att simma genom :)
Är det nått annat som behövs? ... tänkte mest på typ "skaffa detta filter annars blir månen inte bra" osv...

Tack /Henkan

Månen ja! Förlåt om jag "snor" din tråd lite, hoppas du inte blir arg...

Kan man ta kort på månen med ett 300mm objektiv på min 350D? Jag ser bara en knallgul ifylld ring, inte några fina konturer som man ser i sökaren. Är det kortare slutartid som gäller eller är det bara att lägga ner?
(Jag vet att man kan testa själv men just nu har vi molnigt.)

Poteta skrev:
Månen ja! Förlåt om jag "snor" din tråd lite, hoppas du inte blir arg...

Kan man ta kort på månen med ett 300mm objektiv på min 350D? Jag ser bara en knallgul ifylld ring, inte några fina konturer som man ser i sökaren. Är det kortare slutartid som gäller eller är det bara att lägga ner?
(Jag vet att man kan testa själv men just nu har vi molnigt.)

Det finns flera trådar om detta den här t.ex.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36703&highlight=fota+m%E5nen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar