Annons

Fotografering konståkning

Produkter
(logga in för att koppla)

z9pepa

Medlem
Hej, Min dotter tävlar i konståkning och jag vill få lite bättre bilder. Jag har en Nikon d40 med ett sigma 18-200 "VR", jag har också en sb-600 blixt om det skulle behövas. Finns det några generella tips när det gäller fotografering med is som bakgrund. Jag har kört i autoläge men bilderna blir halvdassiga och gula. Troligtvis är det väl inställningar med vitbalansen....men hur?

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär
 
Ja, det ska nog funka men jag har bara PS elements men det kanske duger som redigering, om det var det som du tänkte på.

/PP
 
Annars kan du väl ta o skaffa radiosändare till blixten o köra med den trådlöst.
Om du nu får tillåtelse att ha den på isen/väldigt nära konståkningen :)?
 
Ja, det ska nog funka men jag har bara PS elements men det kanske duger som redigering, om det var det som du tänkte på.

/PP

Jag vet inte om du känner till det, men när man fotar i raw så sparas inte vitbalansen, utan kan ändras i lugn och ro när du redigerar bilden.
Det som du behöver är en råkonverterare, har inte någon uppfattning om elements råkonvertering, men att ändra vitbalansen borde gå om det går att råkonvertera öht.
 
Hej, Min dotter tävlar i konståkning och jag vill få lite bättre bilder. Jag har en Nikon d40 med ett sigma 18-200 "VR", jag har också en sb-600 blixt om det skulle behövas. Finns det några generella tips när det gäller fotografering med is som bakgrund. Jag har kört i autoläge men bilderna blir halvdassiga och gula. Troligtvis är det väl inställningar med vitbalansen....men hur?

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär

Min dotter åker också lite konståkning och jag har tagit en hel del bilder vid träning och tävling av henne och hennes kompisar. Jag ger inte sken av att vara expert men detta är mina erfarenheter, baserat på gjorda misstag:

Först och främst så måste du gå ifrån att fota på gröna läget autoläget annars kan du inte styra inställningarna som jag föreslår att du provar enligt nedan.

Vitbalans är besvärligt i ishallar och det verkar inte finnas två som har samma ljus. Jag brukar göra en manuell mätning och det funkar ganska bra mot isen som ju är grå. Ett alternativ är ju att ta några bilder med olika vitbalansinställningar och välja den vitbalans som verkar ge bäst resultat. Att du får gula bilder beror nog på att kameran, autoläget, ställt vitbalansen med för högt Kelvintal, tex dagsljus eller blixt, förmodligen blixt eftersom du kör i autoläge och har blixt på kameran. Prova att dra ner till ljusrör och se om det funkar.

Man behöver korta slutartider och det kräver kanske att du drar upp ISO. Jag kan inte D40 men skulle tro att du kan fota i iso 1200 eller rentav iso 1600 utan alltför mycket störande brus i bilden. 1/250 dels sekund bör funka ganska bra, om du kör med blixten samtidigt, för att det inte skall bli rörelseoskärpa men det beror ju lite på hur erfaren din dotter är och hur snabbt hon åker. Är hon i skridskoskoleålder så kan du använda längre slutartider, 1/125. Om hon är i junior/ungdomsklass så lär det gå undan och då måste man ner till 1/500 och är hon senioråkare då räcker inte ens 1/500 i de snabbaste sekvenserna för att undvika rörelseoskärpa. då funkar inte blixtsynken tror jag, vet inte hur det är med D40 på denna punkt. Bör stå i instruktionsboken om den synkar med blixten på kortare tid än 1/250.

SB 600 bör funka bra för att lysa upp huvudmotivet, dvs åkaren, om det är hyfsat nära men den har lite lågt ledtal så räckvidden är kanske inte den allra bästa

Jag brukar använda stor bländare, bl 4, för att minska skärpedjupet och ge utrymme för korta slutartider. Sigman klarar nog inte det på längre brännvidder utan då går väl bländaren automatiskt upp mot 5,6 eller högre vilket stjäl ljus.

Sammantaget skulle jag nog gå över till manuella inställningar, välja den största möjliga bländare, prova ett så högt isotal som möjligt som känns bra utifrån brussynpunkt samt testa några olika slutartider för att se vilken man behöver ha för att undvika rörelseoskärpa hos åkaren.

Det finns kanske ändå en viss risk för underexponering men det kan till en viss del räddas genom att justera nivåer i Elements om du använder det t.ex.

Hoppas dessa rader ger dig lite kött på benen. Själv har jag 2.000 misslyckade bilder tagna vid olika tillfällen och kanske 100 som jag är riktigt nöjd, kompositionsmässigt och exponeringsmässigt, med men det är bara att panga på med en digitalkamera.
 
Tack för alla bra och snabba svar! Jag ska prova att få ordning på vitbalansen och testa lite med ISO instälningar och slutartid. Jag måste dock läsa på lite om kamerans möjligheter och inställningar, så jag håller på och plöjer genom kameramanualen för tilfället. Jag hittade lite andra inrssanta saker också såom matrix resp. spotmätning för exponering. Verkar som jag ska köra spot-mätning i det här fallet. Likaså olika AF iställningar......huga det finns mycet ayt lära sig, risken är kanske at man skruvar bort sig.

Nu är det bara att experimentera.

/ Hälsningar Pär
 
Min grabb spelar bandy så det kanske liknar? Jag gillar autolägen mycket. Jag gillar rörelseoskärpa mycket.

Jag har en knapp på min kamera som kan mäta vitbalansen. Jag siktar ut över isen och trycker av. Blir bra 9 av 10 gånger. Det brukar duga för hela matchen. Sen väljer jag autoläge i den scenery som heter Snölandskap. Eventuellt justerar jag med EV+1.
Kolla hur det blev.

Funkar det inte, byter jag till läge A på min kamera vilket betyder jag har automatisk tid men jag kan välja bländare. Jag väljer lägsta talet på bländare för att få snabbaste tiden. Som bonus får jag suddig bakrund. Funkar inte det går jag upp i ISO.

Se upp så högdagrarna i isen inte blir utfrätta.

I bandy och fotboll har jag gett upp att få ta bilder när det är måldags. Jag har kommit på att panoreringar ger fränare åkbilder, likaså bolldueller och i fotboll är nickdueller bra utgångslägen för bra bilder. Att stå på kortsidan är också intressant då man kommer närmare actionssituationerna.

För konståkning gissar jag att man får försöka hitta motsvarande lägen, tex när man stannar upp och slår ut med armarna. En kul grej som ser ut som mycket action är att komma nära, ha normalobjektiv och lite lång slutartid men använda den inbyggda blixten. Då blir spelaren skarp samtidigt som suddig. Ser kanonfränt ut.

(dock inte denna bild med blixt, men däremot är denna bild tagen i svårt gult konstljus ute. Likande lampor som man ibland hittar i trafiken. Man lika gärna ta svart vitt, finns nästan ingen färginformation kvar.)
 

Bilagor

  • SG1L6682-600.jpg
    SG1L6682-600.jpg
    16.9 KB · Visningar: 476
  • SG1L6669-600.jpg
    SG1L6669-600.jpg
    14.6 KB · Visningar: 462
Senast ändrad:
Tack för en liten annorlunda variant på fotografering Göran. Jag ska prova göra lite panoreringar också med lite längre slutartid och se om det funkar i ishallen.I morgon är det dax för tävling och jag har tagit till mig av era tips samt läst på en del om kamerans funktioner. Får se om jag kommer ihåg allting när det dax så man inte skruvar bort sig bara.

/ Hälsningar Pär
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar